Kirsten onderzoekt: Strong is the new skinny

Ik zag een mailtje van Fitgirls.nl binnenkomen op mijn telefoon en was té nieuwsgierig om te wachten met het openen ervan. “Het lijkt me erg goed om samen te werken. Jouw onderzoek verwoordt namelijk exact onze visie.” was de eerste zin. Van blijheid struikelde ik bijna van de loopband af. De man naast me lachte me keihard uit, maar dat kon me niks schelen. Mijn dag kon niet meer stuk!

WIE BEN IK?

Hey! Ik ben Kirsten, 22 jaar, en zoals je net al las, ben ik een beetje onhandig. Drie jaar geleden heb ik een tatoeage laten zetten die voor mij heel belangrijk is. De betekenis geeft een goed beeld van wie ik ben als persoon.’Verum colores ostendere’ staat er. Dat wil zeggen dat je je ware kleuren moet tonen en dat je je niet anders voor moet doen dan je bent. Soms is dat wel eens moeilijk doordat ik overal om me heen alleen maar perfecte beelden zie. Deze tattoo werkt als een constante reminder dat ik tevreden moet zijn met wie ik ben en dat ik niet iemand anders moet willen zijn, want niemand is perfect. Mijn omgeving kent mij als een zeer gedreven en betrokken junior communicatieprofessional met oog voor detail en een passie voor communicatie, ook weten ze dat ik iemand ben die niet voor een uitdaging achteruit deinst. Ik ben een sociale en spontane meid met een frisse blik op het communicatievak en die een gezonde dosis overtuigingskracht bezit. Mijn passie voor communicatie wil ik graag met jullie delen.

#KILLERRESEARCH

Als junior communicatieprofessional vind ik het belangrijk om de maatschappij constant in de gaten te houden. Sommige trends en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen een grote impact hebben op de samenleving en dus ook op bedrijven en organisaties. Daarom heb ik onderzoek gedaan naar een zeer actuele trend die grote gevolgen heeft, en nog zal hebben op de maatschappij en het communicatievak. Deze trend krijgt vorm in de bekende internetquote: Strong is the new skinny. Het schoonheidsideaal verandert van mager naar gespierd. Skinny is verleden tijd en tegenwoordig draait het bij jonge vrouwen om het verkrijgen van een fit, gespierd lichaam, maar is dat wel zo’n positieve verandering?

#STRONG≠THE NEW SKINNY

Strong is zeker sexy, maar ik denk niet dat sterk het ‘nieuwe’ sexy of skinny is. Ik vind dat ‘sterk zijn’ niet de maatstaf moet zijn, of worden om sexy te kunnen zijn. Natuurlijk kan veel gewicht tillen wel heel erg sexy zijn, maar is datgene wat sexy is niet gewoon het bijproduct van sterk zijn, zoals kracht, zelfvertrouwen, empowerment of trots?

Het is vooral belangrijk dat je gewoon goed in je vel zit en je zeker voelt. Strong is daarom niet the new skinny maar je mooi voelen, zelfverzekerd zijn en hoe gezond je bent, is waar het om draait. Maar wat is nou precies gezondheid? Gezond zijn is de balans vinden tussen eten wat goed voor je lijf is en wat lekker is. Gezond zijn is kunnen leven zonder dat je de hele dag bezig bent met plannen wat je gaat eten, en je zorgen maken over wanneer, en of je wel genoeg kunt bewegen. Gezond zijn is sporten omdat het goed voor je is en je het lekker vindt. Gezond zijn is juist niet continu met je gezondheid bezig zijn! Sporten en gezond eten is goed maar laten we er niet in doorslaan. Denk ook aan de beweegredenen achter de doelen die je wilt behalen. Er ligt een hele dunne lijn tussen bewust en gezond leven en obsessief en dwangmatig met je lichaam en voeding bezig zijn. Vraag jezelf af of deze maatregelen de kwaliteit van jouw leven bevorderen, of dat deze alleen maar als cosmetisch doel dienen.

#LOVEYOURBODY

Waar het eerst draaide om zo slank mogelijk te zijn en zo min mogelijk te eten, zijn jonge vrouwen nu bewust bezig met sport en voeding. Vergeleken met het graatmagere modellentijdperk, lijkt dit een verbetering, maar dat is niet zo! We zijn het probleem namelijk gewoon aan het verschuiven. Vrouwen voelen nu nog steeds de druk van een schoonheidsideaal, alleen heeft de perfecte vrouw nu spieren inplaats van uitstekende botjes. Er is niet één juist schoonheidsideaal en we hoeven niet één lichaamstype te kleineren en het andere te vieren.

#INSPIRE

Mijn onderzoek How strong is the new skinny? heeft mij geïnspireerd om meer te doen dan alleen de resultaten te verwerken en in te leveren voor mijn studie. Met hulp van Fitgirls.nl en mijn eigen online platform wil ik jonge vrouwen wakker schudden. Stop Met het streven naar schoonheidsidealen en laat de druk om perfect te willen zijn, gaan.

Naast het plaatsen van inspirerende en interessante weetjes en voorbeelden, zullen jullie alle ins en outs te weten komen over mijn onderzoek. Door een kijkje te nemen in mijn visie, hoop ik dat jullie niet alleen een fit lichaam zullen krijgen, maar vooral een fit mind.

Kirsten Fitgirls

Kirsten is een gedreven junior communicatieprofessional met een passie voor communicatie die ze graag met iedereen wil delen. Ze onderzoekt de trend ‘Strong is the new skinny’; oftewel het verschuiven van het schoonheidsideaal van mager naar gespierd. Inmiddels expert op het gebied van schoonheidsidealen, wil ze andere jonge vrouwen bewust maken en inspireren om de druk om ‘perfect’ te willen zijn, los te laten.

4 thoughts on “Kirsten onderzoekt: Strong is the new skinny

  1. KT zegt:

    Super artikel!
    Al die stress over suikers, preppen etc. het heeft me zoveel energie gekost voor niks!!

    Hopelijk veranderd het ideaal beeld straks weer naar gezond en naar gemiddeld slank (zoals de spice girls) en niet extreem dun of gespierd

    • Kirsten zegt:

      Hey! Bedankt voor je reactie. Het punt dat ik eigenlijk probeer te maken is dat er geen ideaalbeeld zou moeten zijn. Dus ook niet gemiddeld slank.

      Iedereen heeft een andere bouw en iedereen vindt iets anders mooi. Er moet niet een ideaalbeeld zijn, naar mijn mening.

  2. Claudia zegt:

    Geen ideaalbeeld – zeg dat maar tegen (bijvoorbeeld) Hunkemöller die continu haar producten verkoopt door ultra slanke en gespierde vrouwen in te zetten, die ook altijd nog worden gephotoshopt .
    Hoe mooi en sterk ik me voel na een training, als ik een bikini ga passen bij Hunkemöller en ik moet weer naar zo’n geairbrusht model kijken, dan voel ik me doodongelukkig.

    Zolang de media en de detailhandel dit soort ideaalbeelden blijven voorschotelen zullen jonge meiden (maar ook volwassen vrouwen zoals ik) altijd proberen om eraan te voldoen.

    • Kirsten zegt:

      Hee Claudia,

      Ik ben het helemaal met je eens. Je moet niet alles geloven wat je online ziet en altijd in je hoofd houden dat niemand perfect is. Door jezelf dat maar constant te blijven herinneren, kun je ervoor zorgen dat je niet zo ongelukkig wordt van die beelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *