Jump! Mijn eerste ‘Double Under Seminar’

Als je mij een jaar geleden had verteld dat ik naar een ‘Double Under Seminar’ zou gaan dan had ik je denk ik, heel hard uitgelachen. Sterker nog, ik wist 1,5 jaar geleden niet eens wat double unders zijn!

Voor degen die nu ook niet weten waar ik het over heb; Double unders (DU) maak je door tweemaal het touw onder je voeten te laten gaan, terwijl je eenmaal springt. Misschien klinkt dat niet zo moeilijk zoals ik het nu vertel, maar ik ben er al maanden mee aan het stoeien! Of dat ligt aan mijn motorische gestoordheid ;-). Dat neemt niet weg dat het mij een goed idee leek om eens wat meer tijd en energie te steken in deze vaardigheid die toch regelmatig terug komt in de WOD’s bij CrossFit.

JumpNRope

Afgelopen zondag was het dan zover. CrossFit Spaarne was zo gastvrij om Molly en haar team te verwelkomen zodat zij ons konden verrijken met de techniek achter sprintouwen. Molly Metz is sinds haar 7e verslaafd geraakt aan springtouwen en is in 2005 begonnen met JumpNRope. Daarnaast heeft zij het wereldrecord DUs op haar naam staan met wel 1400! Zij en haar team reizen de hele wereld rond om scholieren, sporters en zeker ook CrossFitters alles te leren over springtouwen.

Samen met een mede-CrossFit dame, Sabrina, gingen we dus op weg naar Spaarne! Bij binnenkomst worden we gelijk vriendelijk begroet door het team van JumpNRope. We krijgen een sticker opgeplakt met onze naam en we moeten aangeven hoeveel DU we maximaal achter elkaar kunnen maken. Dus daar sta ik dan met het geweldige getal van wel ‘3’! Gelukkig ben ik niet de enige en het geeft in ieder geval wel ruimte voor verbetering. De aankomende twee uur ga ik aan de slag met de techniek. We beginnen met het voetenwerk. Voor het springen van een DU is het belangrijk om de koppeling tussen je handen en je voeten los te maken. Je springt namelijk 1 keer terwijl je 2 keer het touw moet laten draaien. Probeer maar eens met je linkerhand cirkels over je buik te draaien en met je rechterhand op je buik te tikken. Lastig he?! Vandaar dus dat we beginnen met gewoon touwtje springen en dan te bewegen met je voeten, spreidstand horizontaal, verticaal, skisprongen, etc. Gelijk een goede oefening om even warm te worden.

Daarna gaan we aan de slag met onze houding. Belangrijk is dat je ontspannen springt, dus om je schouders lekker los t laten hangen. Je houdt je handen dicht bij heupen en je blik richting de horizon zodat je nog wel zicht hebt op je handen. Het handvat houdt je ontspannen vast tussen duim en wijsvinger en je andere vingers sluiten zich losjes eromheen. Tijdens de draaibeweging van het touw maak je een ‘streep’ beweging met je handen. Zo als ik het nu vertel lijkt het alsof je aan heel veel dingen tegelijk moet denken tijdens het springen……. En dat is ook zo! In het begin is het dus echt even goed opletten waar je mee bezig bent. Daarom is het ook belangrijk dat je blijft oefenen, juist ook met de basisprincipes. Er is ook voldoende persoonlijke aandacht omdat het JumNRope team bij iedereen langs loopt om te kijken of de houding goed is en aanwijzingen te geven. Vervolgens is het tijd voor een snelheidswedstrijdje. In heats van 4 personen moet je zoveel mogelijk sprongen maken in 1 minuut. Dit doen we door om en om met onze voeten te springen wat ook het snelste gaat. Ik haal 72 sprongen in 1 minuut en Sabrina 90 waarmee ze het record van de vrouwen van vandaag haalt!

DU

Nu is het tijd voor de DU! We gaan uiteen in 4 groepen, op basis van het aantal DU wat er op je naamstickers staat en ieder groepje krijgt een begeleider. Mijn begeleidster is Molly die bij iedereen langs loopt om aanwijzingen te geven over de basishouding. Tegen mij zei ze: “Your form is perfect. Your number should me much higher!” Nou bedankt voor het compliment, maar het lukt me toch echt niet. Daar zal Molly snel achter komen als we verder gaan met het echte werk. Het is voor ook al snel duidelijk wat er gebeurt. Mijn linker hand draait minder snel dan mijn rechter, ik neig ernaar om naar achteren te springen en ik verbruik teveel krampachtige energie bij de tweede keer draaien. Oplossing: oefenen en extra aandacht geven aan mijn linkerhand bewegen. Daarnaast voor mijn gevoel naar voren gaan springen en vooral rustig blijven! Met deze aanwijzingen krijg ik het aan het einde voor elkaar om 10 DU achter elkaar te springen!

Het team van JumpNRope is een geweldig enthousiast en leuk team die duidelijke uitleg geeft en genoeg ruimte neemt voor persoonlijke feedback. De energie spat ervan af en ik ben meteen geïnspireerd om te gaan oefenen totdat ik het echt goed kan! Dat ik vervolgens 4 dagen spierpijn in mijn kuiten heb van 2 uur achter elkaar springen neem ik dan wel op de koop toe ;-).

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik geen eigen springtouw aan het einde heb gekocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *