Instagram ‘Lessons Learned’

Een jaar geleden begon ik mijn eigen Instagram-account. Ik wilde mijn passie voor healthy food en sporten delen met de (digitale) wereld en geïnspireerd raken door like minded people. In eerste instantie was ik razend enthousiast over het medium, éindelijk voelde ik me niet meer ‘alleen’. Een hele digitale wereld vol mensen die net zo enthousiast werden van een healthy breakfast bowl of een nieuw PR als ik.

Ik begon steeds meer mensen te volgen en kwam er al snel achter dat je met behulp van bepaalde hashtags (en kleurinstellingen), foto’s al snel onder de aandacht kunt brengen. Hoewel ik begon met het delen van één foto per week of maand, post ik nu dagelijks foto’s op Instagram. Dit zijn zoal foto’s van mijn eten, sportprestaties, mezelf (alleen of met anderen) of van inspirerende beelden of personen. Als ik iets doe, doe ik het graag goed en ook op het gebied van Instagram komt mijn perfectionistische ik te boven. Hoe kan ik mijn Instagram-feed zo mooi mogelijk maken en hoe krijg ik meer likes en/of volgers?

Tijdens mijn Master Persuasive Communication afgelopen jaar, leerde ik veel over optimaal social media gebruik voor bedrijven of brand communities en deze kennis paste ik dan ook al te graag toe op mijn eigen social media account. Heerlijk vond ik het om met alle feitjes en weetjes te spelen en social media land te analyzeren. Wat deden populaire Insta-accounts anders dan andere accounts en waarom? Ook mezelf nam ik onder de loep. Waarom volgde ik bepaalde accounts wél of niet en welke invloed had welke content op mij? In deze blog lees je mijn ‘Insta Lessons learned’: dingen die ik liever eerder had geweten, of waarvan ik had gewild dat iemand mij hier voor had gewaarschuwd.

Healthy dit, healthy dat

Healthy bananacake, healthy brownie of die goddelijke healthy cheesecake. Alles met healthy is toegestaan binnen jouw healthy lifestyle, toch?. Hierbij moet je oppassen. Dat een healthy variant van bananacake niet vol zit met toegevoegde suiker maar dadels, hoeft helaas niet te betekenen dat je deze cake eindeloos door kan blijven eten zonder aan te komen. Als je de keuze kunt maken tussen een dadel variant of een suiker variant is het wat mij betreft beter te kiezen voor de healthy one, maar vaak zitten hier nog heel wat calorieën in. Meer dan je denkt, trust me.

Daarnaast is het belangrijk te vermelden dat een healthy treat meer likes op Instagram vangt dan een gerecht met boerenkool en lente ui. Iedereen wil namelijk wegdromen bij het idee de hele dag gezonde taartjes en cake te kunnen eten zonder enige negatieve consequenties. Volg jij veel foodbloggers op Instagram? Dan kan dit als gevolg  hebben dat jouw Instagram feed soms gevuld staat met heerlijke oh zo healthy ‘treats’, waardoor je binnen no time jouw eigen healthy chocoladecake staat te bakken. Soms zonder dat je, vóór blootstelling aan deze digitale content, eigenlijk zin had in iets zoets. Mensen die dit soort content plaatsen, plaatsen de content met de nadruk op plaatsen. Natuurlijk eten ze deze healthy ‘treats’ wel, maar waarschijnlijk met mate en in combinatie met sporten en een hoop ‘saaie’ groente.

Probeer je gezond te eten en wat overtollige kilootjes te lozen? You are warned my friend. Instagram laat je eten. Had je geen honger? Dan heb je dat na die grote hoeveelheid #Instafood foto’s wel.

Alles met mate

Na alle blootstelling aan die gezonde maar vooral oh zo mooie gerechten op Instagram, raakte ik geïnteresseerd in foodstyling. Een maaltijd zag er sindsdien nooit meer ‘saai’ uit. Elke maaltijd bevatte kleuren die mooi uitkwamen op foto’s en zo voegde ik steeds meer ingrediënten toe aan mijn maaltijden, omdat ja…alles voor de foto. Bij dat bakje glutenvrije havermout moest toch nog écht een handje cashews of verschillende kleuren fruit. Allemaal leuk en aardig, maar ik at het zelf allemaal op. En aangezien ik soms meerdere gerechten op een dag plaatste betekende dit ook veel meer calorieën dan nodig. Het is leuk om je gerechten er mooi uit te laten zien, maar doe dit met mate. Maak je ontbijtje zo mooi als maar kan en eet dan vervolgens een saaie niet ‘insta proof’ salade als lunch want anders kom je om in de calorierijke styling accessoires zoals noten, zaden of dadels.

Jezelf vergelijken

Je verliest jezelf heel makkelijk op Instagram doordat je 1) jezelf vaak gaat vergelijken met een ander, 2) je dingen gaat overnemen van een ander.

  • Jezelf vergelijken met de ander. Wat je leert bij een workshop foodstyling is dat je nooit grote porties eten moet fotograferen. Simpelweg omdat een kleine portie mooier uitkomt op een foto in vergelijking met een grotere portie. Soms zie ik een lunch van iemand voorbij komen die uit twee rijstwafels bestaat. In eerste instantie voelde ik me dan een beetje raar en onzeker: ‘Eet ik dan zo veel? Ik zit nog lang niet vol na twee rijstwafels’. Maar als ik zelf foto’s maak van mijn ‘rijstwafel lunch’ zijn het er ook minder dan ik er daadwerkelijk eet. Probeer altijd realistisch na te denken bij het zien van kleine porties. Je krijgt maar een klein percentage van de hoeveelheid te zien die iemand écht consumeert.
  • Dingen overnemen van een ander. Hoewel ik nooit fan was van kwark of melkproducten zat ik, na het zoveelste kwark ontbijtje op Instagram gezien te hebben, ook opeens met een bakje kwark aan tafel. Het kostte me drie pogingen voordat ik me realiseerde dat dit niets voor mij was. Hoewel kwark voor de een het einde is, is kwark niks voor mij. Uitproberen mag altijd, maar zet iets niet door als je merkt dat een bepaald product/ een bepaalde manier van eten niet voor jou werkt. Omdat ‘iedereen’ iets eet, hoeft dit niet te betekenen dat je hierin mee moet gaan. Wees eerlijk tegen jezelf en luister naar je lichaam, voor je het weet ga je mee met een zoveelste ‘Insta hype’.

The perfect Insta pose

Veel van de foto’s die je voorbij ziet komen van buiken, lichamen of hoofden zijn niet in één keer genomen. Wél vaak in perfecte omstandigheden. Dit wist je waarschijnlijk allang, maar toch is het goed dit in je achterhoofd te (blijven) houden. Ikzelf heb een klein buikje en die is perfect weg te werken onder een high waist sportbroek. Ook een bepaalde pose innemen kan zoveel slanker doen lijken (je kent ‘m vast: de selfie van bovenaf genomen). Filtertje erover heen en tada: picture perfect. Op Instagram laat iedereen alleen zien wat hij of zij van zichzelf wil laten zien. Als je jezelf teveel vergelijkt met anderen kunnen ‘perfecte’ sportlichamen of andere foto’s eerder jaloezie of onzekerheid teweegbrengen.

Instagram kan je inspireren en motiveren maar helaas ook demotiveren. Wees daarom selectief met de mensen die je volgt. Zodra je het idee hebt dat het volgen van een account (na het realistisch benaderen van de content) jou negatief beïnvloedt, is het dan wel zo verstandig de persoon te blijven volgen? Niet alleen de geplaatste content kan volledig naar jouw wens gevormd worden, ook jouw Instagram-omgeving heb je volledig in eigen hand.

Heb jij nog ‘Lessons Learned’ die hieraan toegevoegd kunnen worden? Ik ben benieuwd.

Liefs,

Jamila

2 thoughts on “Instagram ‘Lessons Learned’

  1. elvira zegt:

    Wat een interessant artikel!
    Instagram heeft een dunne lijn inderdaad tussen inspiratie en te veel vergelijken met een ander!

    Dank je wel hiervoor Jamila!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *