In zeven stappen naar een beter zelfbeeld

Love yourself. Geen ode aan Justin Bieber, maar een ode aan jouw eigen lichaam. Immers, waar moet je het de rest van je leven mee doen? Juist. Je eigen lichaam. Elke dag opnieuw zijn er ruim 100.000 miljard lichaamscellen die onwijs veel om jou geven en jou vragen goed met hen om te gaan. Niet alleen fysiek, maar vooral ook mentaal. Want zeg nu zelf, af en toe (of best vaak) zijn wij behoorlijk goed in het creëren van een negatief zelfbeeld. Stop daarmee. Nergens voor nodig. Je bent mooi.

Doemdenken

Persoonlijk ben ik erg fan van de campagne van Dove: “Tijd voor echte schoonheid”. Uit een internationaal onderzoek van Dove blijkt dat slechts vier procent van de vrouwen wereldwijd zichzelf als mooi omschrijft. Vier procent? Wauw, ik schrik ervan. Tevens toont het onderzoek aan dat vrouwen hun eigen grootste criticus zijn op gebied van schoonheid. En deze criticus is alles behalve lief. Al kijkend naar ons spiegelbeeld, zien we al snel wat er allemaal ‘mis’ is met ons lichaam. We piekeren over een opkomende rimpel, verdoezelen die kruin op ons voorhoofd of houden onze buik in. Deze handelingen doen we nagenoeg altijd op de automatische piloot.

Het is echter niet per se ons lichaam dat problemen creëert, maar eerder ons mentale gestel, oftewel: ons brein, onze hersenen. Doemdenken kunnen wij vrouwen over het algemeen erg goed. Tegen de tijd dat we een volwassen leeftijd hebben bereikt, is het doemdenken dusdanig in ons systeem geïntegreerd dat we het totaal niet meer opmerken. Zelfs als je vriendin, je broer of je vriend iets moois over jou zegt, kan je het amper geloven.

Ik wil dunnere benen | blauwe ogen | blond haar | een platte buik | van mezelf houden

Wij vrouwen kunnen altijd wel iets -of meerdere iets-en- bedenken dat niet mooi is aan ons lichaam. Daar is op zich niets mis mee, mits je je er niet door laat beïnvloeden en er goed mee om kunt gaan. Ikzelf heb – zo noem ik het – ‘dubbele’ knieën. Hoewel mijn omgeving zich oprecht afvraagt waar deze dubbele knieën in vredesnaam te vinden zijn, ben ik er heilig van overtuigd dat ik een extra stukje vet/vel/huidplooi – hoe je het ook noemen wil – net boven mijn knie heb. Houdt mij dit bezig? Nee, niet echt. Ik kijk liever naar de dingen die ik heb bereikt en goed kan in plaats van mij druk te maken over die dubbele knieën.

Natuurlijk zullen er altijd dingen zijn waar je niet tevreden mee bent, maar het is belangrijk het een en ander te accepteren en jezelf eens even heel goed wijs te maken dat je echt dik in orde bent zoals je bent. Het is lastig je hersenen te trainen om een positief zelfbeeld te vormen, maar stapje voor stapje kom je steeds dichterbij.

“Ik kijk liever naar de dingen die ik heb bereikt en goed kan, in plaats van mij druk te maken over die dubbele knieën.”

In de loop der jaren hebben we onszelf een overwegend negatief zelfbeeld aangeleerd. Dit negatieve zelfbeeld kunnen we onszelf dus ook weer afleren.Weet je niet zo goed hoe je moet beginnen of heb je een paar concrete aanwijzingen nodig? Dan zijn hier zeven tips die jou helpen van je lichaam te houden.

1.Kijk naar het positieve

Always look on the bright side of life, tadam tadam tadam tadam”. Dit liedje stamt uit het jaar 1979 en nu, 37 jaar later, schuilt er nog steeds een sterke boodschap in. Wanneer je jezelf in de spiegel bekijkt, moet je de de focus leggen op hetgeen je mooi vindt aan jezelf en houdt dit moment vast.

2. Kijk naar het grote geheel

Bekijk jezelf van top tot teen zonder na te denken over datgene wat je wil veranderen. Je bent meer dan een wirwar van lichaamsdelen. Je bent een geheel en je verdient het om als een geheel waargenomen te worden.

3.Besef dat je een keuze hebt

Natuurlijk val je zo nu en dan terug in je oude, negatieve gewoontes, maar vergeet niet dat je een keuze hebt. Geef je toe aan die oude gewoontes of sla je een nieuwe weg in?

“Geef je toe aan die oude gewoontes of sla je een nieuwe weg in?”

4. Maak indruk op jezelf

Ga los op je werk, word sterk in de sportschool, leer iets nieuws. Het maakt niet uit wat het is, zolang jij maar denkt dat het de bom is. Doe iets waar jij blij van wordt en focus je op de dingen waar je goed in bent. Je hebt zo veel meer in je mars dan je denkt!

5. Verken je lichaam

Masturbeer. Ja, echt. Neem de tijd om te masturberen. Let op de lijnen en rondingen van je lichaam. Bewonder jezelf en weet dat je mooi bent zoals je bent.

6. Stop jezelf te vergelijken met andere vrouwen

We hebben allemaal onze eigen kwaliteiten, talenten, schoonheden en successen. Het is zinloos jezelf te vergelijken met een andere vrouw. Je gaat een roos toch ook niet vergelijken met een tulp om vervolgens te concluderen dat de één mooi is en de ander lelijk? Het zijn immers twee totaal verschillende bloemen welke niet met elkaar te vergelijken zijn.

7. Vergeet niet dat je een hardnekkig, negatief zelfbeeld ongedaan aan het maken bent

Het is geen van-maandag-op-dinsdag gebeurtenis. Geef jezelf de tijd. Maak fouten. Oefening baart kunst. Wees geduldig met jezelf.

Hey, mooierd. Ja, jij. Degene die dit leest. Je bent mooi, getalenteerd, uniek en de beste in het zijn van jouzelf. Knoop je dat even in je oren?

REFERENTIES

www.nl.dove.com/nl/Onze-Missie/Dove-Onderzoek/default.aspx

greatist.com/grow/body-positive-mantras

greatist.com/connect/train-your-brain-to-stop-hating-your-body

 

Chantal fitgirls

Chantal houdt van koken en bakken (en eten), kan zowat haar bed bij de sportschool neerzetten, zoekt een balans tussen sport en genieten, kan niet zonder pindakaas en chocola, is momenteel bezig met haar bachelorscriptie en is gek op het doen van salsadansjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *