#ImFlattered: Het gaat er niet om WAT je draagt maar HOE je het draagt!

Het modemerk SmartGlamour wil met de #ImFlattered Campaign weer een positieve draai geven aan de betekenis van het woord ‘flattered’. Het gaat niet om wat je draagt, maar hoe je het draagt. Jij moet je goed voelen in je kleren en zou je geen zorgen moeten maken over wat anderen van jouw kledingkeuze vinden. Jammer genoeg zijn er nog steeds genoeg vrouwen, waaronder ikzelf, die zich te veel laten beïnvloeden door de mening van anderen en dit moet veranderen.

Afgelopen kerst was ik op zoek naar een leuk jurkje om te dragen naar een feest. Ik haalde winkel na winkel overhoop, maar kon niets vinden. Niet omdat ik de jurkjes niet mooi vond, maar omdat ik steeds dacht: ‘Nee, dat staat me toch niet’, en ‘wat moeten anderen wel niet van me denken als ze me hierin zien?’ Alle jurkjes heb ik met tranen in mijn ogen teruggehangen en ik heb met kerst maar een broek en een wijde trui gedragen: daar heeft in ieder geval niemand commentaar op. 

slide_473226_6449708_free

‘FLATTERING’

Het woord ‘flatteus’ begint in Nederland een beetje uit te sterven, maar in Amerika zorgt het voor heel wat frustratie. ‘Flattering’ heeft namelijk een betekenisverandering ondergaan, die door veel vrouwen niet als positief wordt ervaren. ‘Flattered’ betekende vroeger dat iemand zich tevreden en mooi voelt, maar nu gaat ‘flattering’ juist over de kleren die je draagt en of deze je wel of niet goed staan. Het woord, dat eerst stond voor een positief gevoel, wordt nu ingezet als maatstaf voor uiterlijke schoonheid. Vrouwen hebben niet alleen de mening van de spiegel, maar daarbovenop ook nog de mening van de maatschappij nodig om zich mooi te voelen, terwijl dit gevoel eigenlijk vanuit hen zelf moet komen.

SMARTGLAMOUR

Het modemerk SmartGlamour besloot iets aan de negatieve bijklank van het woord ”flattering’ te doen en zette de #ImFlattered campagne op. Ze lieten verschillende vrouwen voor de camera poseren met een bordje in hun handen, hierop stond een negatieve reactie over hun kledingkeuze. Oude vrouwen, jonge vrouwen, dikke vrouwen, dunne vrouwen, blanke vrouwen, getinte vrouwen en zelfs een vrouw met een litteken- allemaal gingen ze met de billen bloot en werden ze op de foto gezet met een pijnlijke belediging die hen wel eens naar het hoofd gesmeten was. Dapper, want er werd daarbij vooral gefocust op hun grootste onzekerheid.

Met de fotoserie wil SmartGlamour duidelijk maken dat iedereen moet dragen wat zij zelf wil en dat de mening van anderen niet zou moeten beslissen of jij je mooi voelt of niet. Of een kledingstuk je goed staat, gaat niet om wat je draagt, maar om hoe je het draagt.

slide_473226_6449712_free

BETEKENISVERANDERING

Dat woorden van betekenis kunnen veranderen, is niets nieuws en geloof het of niet, maar vaak krijgen woorden door de tijd heen een steeds negatievere bijbetekenis. Zo was het woord ‘wijf’ zo’n tweehonderd jaar geleden absoluut geen scheldwoord en was ‘dame’ ook gewoon een synoniem voor een vrouw, in plaats van een benaming voor een bekakte versie ervan. Op de redactie merken we ook dat het woord ‘fitgirl’ een steeds negatievere betekenis krijgt. Voor ons is een fitgirl iemand die sterk in haar schoenen staat en doet wat goed voelt en goed voor haar is, maar als we om ons heen kijken, begint het er steeds meer op te lijken dat je pas ‘fit’ bent als je aan bepaalde uiterlijke kenmerken voldoet of een bepaalde leefstijl hebt.

Niet alleen SmartGlamour wil door de #ImFlattered campagne ervoor zorgen dat vrouwen een positief zelfbeeld krijgen. Ook ik vind het belangrijk dat iedere vrouw moet dragen wat zijzelf wil, zonder dat anderen haar hierbij pijn doen. Ik ben ‘mooi’ en ik ben ‘fit’ en dat is absoluut niet omdat ik de meest afkledende jurkjes draag en al helemaal niet omdat ik een strakke buik heb, maar omdat ik me goed voel bij alles wat ik doe. De volgende keer als ik ga winkelen, zal ik zeker een jurkje uit het rek trekken en deze met trots dragen, ongeacht de mening van anderen.

Rocking Confidence!  

MarcyMikMara-575x299 Fitgirls

REFERENTIES

www.smartglamour.com/blog/

www.huffingtonpost.co.uk/2016/01/13/smart-glamour-im-flattered-campaign_n_8969156.html

www.refinery29.com/2016/01/101066/smartglamour-im-flattered-campaign

mashable.com/2016/01/15/im-flattered-campaign/#dv1N15WXVZq3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *