Ik word al dik als ik naar chips kijk.. Hoe verander ik mijn gewoontes?

Onlangs werd mijn vader 60. Het was een heerlijke dag, vol fijne mensen, smaakvolle wijn en overheerlijke hapjes. Ik was druk in gesprek met een vriendin van mijn ouders, over wat ik nu zoal deed, dat het zo lang geleden was.. Je kent het wel: de gesprekken met vrienden van je ouders, die je sinds dat je uit huis bent gegaan (meer dan 10 jaar geleden) niet meer hebt gezien. Totdat ik mijn moeder hoorde zeggen: ‘Ja, maar Sarah kan alles eten wat ze wilt, ze wordt toch niet dik’…

Sarah kan alles eten wat ze wilt? Ik moest erom lachen, omdat dit een uitspraak is die ik in mijn leven vaak heb gehoord. Maar is dat zo? Kan Sarah alles eten wat ze wilt? Heel eerlijk: mijn mening? Ik geloof zeker dat ieder persoon anders is gebouwd, de een wat smaller dan de ander… Maar ik geloof ook dat iedereen (met uitzondering van enkele gezondheidsredenen) dik(ker) kan worden en iedereen dun(ner). Maar waar zit het verschil?

It’s all about choices

Ik geloof dat alles afhankelijk is van de keuze die jij maakt. Waar kies jij voor? Voor dat gebakje die je collega je aanbiedt, omdat ze jarig is geweest? Dat wijntje, omdat je die dag zo hard hebt gewerkt? De broodjes kroket in de kantine, omdat het zo gemakkelijk is en je het zo druk hebt? De bank, omdat die zo aanlokkelijk is als het buiten zo hard regent?

Hoe maak je de juiste keuze?

De meeste onder ons weten best wat de juiste keus is, maar hoe komt het dat we niet doen wat we willen? Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het grootste verschil zit in mensen die lange termijn doelen willen verwezenlijken en mensen die streven naar onmiddellijke bevrediging. Terwijl de laatste groep strategieën bedenkt en uitvoert om zijn doelen te behalen, denkt de eerste groep dat het gemakkelijk ‘morgen’ te realiseren is (Tiemeijer et al, 2009).

Daarnaast: een groot deel van ons gedrag gebeurt onbewust. Het is een gewoonte geworden. Gewoontes: diep ingesleten in ons onderbewuste zijn moeilijk te veranderen. Zo kiezen we zonder er erg in te hebben keer op keer om met de auto naar het werk te gaan en drinken we wijn als we met de meiden op stap gaan. Maar hoe kunnen we deze patronen nu doorbreken? (Tiemeijer et al, 2009).

Van onbewust naar bewust veranderen

Ten eerste ben ik ervan overtuigd dat alle verandering begint met doelen en tijd. Voor je doelen:

– Maak je doelen zo concreet mogelijk, schrijf ze op (leg ze bijvoorbeeld naast je bed of schrijf ze op post-its en hang ze op de koelkast), lees je doelen iedere dag door en loop ze aan het eind van de dag na (in hoeverre ben je erin geslaagd je doelen te behalen?).

  • Een voorbeeld van concrete doelen: aankomende 4 weken drink ik geen wijn op een
    doordeweekse dag; Elke ochtend sta ik 15 minuten eerder op en maak ik een gezond
    ontbijt (havermout of kwark met fruit). Etc.
  • Gebruik veranderingen in je leven om gewoontes te wijzigen. Een nieuwe baan geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid je keuzes opnieuw te bepalen en bijvoorbeeld met de fiets naar het werk te gaan, je eigen lunch mee te nemen of een rondje te wandelen in de pauze.
  • Beloon jezelf na iedere goede actie: 4 weken elke week 2 keer gesport? Spreek met jezelf dat af dat je bijvoorbeeld een nieuwe sportbroek van jezelf mag kopen als je erin geslaagd ben je aan je voornemens te houden. Beloon jezelf wel passend: dus geen stuk chocoladetaart na het sporten.
  • Wees realistisch: maak doelen voor de korte termijn, bijvoorbeeld deze week ga ik twee keer sporten. En niet: aankomend jaar ga ik 10 kg afvallen. Dit is geen verkeerd doel: maar het leidt snel tot de gewoonte om er ‘morgen’ aan te beginnen.
  • Bespreek je gewoontes met je naasten: je man / vriend, familie en vriendinnen, dan kunnen zij jou helpen met je doelen te behalen.
  • Wees lief voor jezelf! Jij bent mens, dus fouten maken of terugvallen in oude patronen betekent niet dat je hebt gefaald ‘en dat je het toch niet kan’.
  • Gebruik de 80-20 regel: snoep bijvoorbeeld alleen in het weekend op vrijdag en zaterdag avond. Kies de momenten bewust: waarop jij het waard vindt om te zondigen.
  • Mijn moeder zei altijd ‘Van uitstel komt afstel’, begin nu en niet morgen!
  • Zie jezelf niet als slachtoffer. Een tool die mij vaak helpt is de ‘ Cirkel van 8’. Een instrument die helpt om bewust te worden van jouw gedrag. Twee invalshoeken:

1) Situaties bepalen mijn leven

sarah_fitgirls

2) Ik bepaal mijn leven

Bij de eerste ben je ‘slachtoffer’ door de situatie: ‘Ik heb geen geld om naar de sportschool te gaan’. ‘Ik heb geen tijd om gezond te eten’.

Bij de tweede bepaal je zelf in het hier en nu wat je aan je gedrag kan doen om het te veranderen:
‘Ik ga buiten hardlopen, daar heb ik geen geld voor nodig’. ‘Ik maak tijd om gezond te eten: iedere dag sta ik 15 min eerder op, voor het slapen gaan maak ik een gezonde lunch om mee te nemen naar het werk’.

(Bron: Optimaal Talent, 2014)

Bronnen:
W.L. Tiemeijer, C.A. Thomas, H.M.Prast, De menselijke beslisser: over de psychologie van keuze en gedrag, Amsterdam University Press, 2009
S. Steijger en V. Steijer, Vicieuze en vituoze talentcirkels, Tijdschrift voor coaching 2011

5 thoughts on “Ik word al dik als ik naar chips kijk.. Hoe verander ik mijn gewoontes?

  1. inge zegt:

    Bedankt voor de tips! Ik ben er nog lang niet. Kom maar niet van die ellendige freetbuien af na twee dagen gezond eten. Deze blogs lezen helpt wel om het weer opnieuw te proberen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *