Ik train mezelf suf maar zonder resultaat, hoe kan dit?

Je bent super gemotiveerd, gaat consequent naar de sportschool of loopt trouw je rondje hard. Je doet altijd maximaal je best en dat moet wel resultaat opleveren, of toch niet? Heeft je motivatie inmiddels plaatsgemaakt voor frustratie en sta je op het punt om je sportoufit aan de wilgen te hangen? Niet doen! Ontdek de mogelijke oorzaken waardoor je gewenste resultaat uitblijft en binnen no-time ga je weer stuiterend de gym door.

Onvoldoende afwisseling

Wanneer je elke keer dezelfde training doet met dezelfde gewichten, past je lichaam zich aan. Je lichaam weet wat er komen gaat en stelt zich hierop in. En dit is dan ook meteen de reden waardoor je resultaat uitblijft. Je spieren hebben regelmatig een nieuwe prikkel nodig zodat ze gestimuleerd worden om aan het werk te gaan. Pas dus regelmatig je trainingsschema aan. Wissel oefeningen af, pak zwaardere gewichten (jahaa dat kun je echt wel!) en breng variatie aan in je snelheid, het aantal herhalingen en de rust tussen je setjes. Vraag een sportinstructeur om advies en plan geregeld een afspraak in voor een nieuw trainingsschema. Zo houd je genoeg afwisseling, uitdaging en voorkom je sleur.

maxresdefault

Te weinig rust

Je lichaam heeft regelmatig tijd en rust nodig om te herstellen. Wanneer je altijd maar door blijft trainen, terwijl je lichaam eigenlijk nog niet hersteld is, kan het zijn dat je spieren langzaam afbreken. Elke training word je dan eigenlijk een stukje zwakker in plaats van sterker en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt! Luister dus goed naar je lichaam en gebruik je verstand. Voel wanneer het even genoeg is geweest en geef hier dan ook aan toe. Uiteindelijk groeien je spieren in rust, dus met een dagje niet trainen draag je juist bij aan je resultaat!

Voeding

Oké, let’s be real. Het is misschien niet leuk om te horen, maar uiteindelijk is meer dan de helft van je resultaat afhankelijk van je voeding. Wanneer je meer voedingsstoffen binnenkrijgt dan je eigenlijk nodig hebt of niet de juiste voedingsstoffen, zal het resultaat van je training ook niet zichtbaar worden. Maar wat en hoeveel kun je dan het beste eten en wat heb je precies nodig? Dit is uiteraard afhankelijk van jouw persoonlijke doelen. Daarnaast spelen lengte, gewicht en vetpercentage ook een rol. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier alle ins & outs.

Stress

Tot slot kan stress een enorme invloed hebben op je trainingsresultaten. Sta hier eens bij stil, vaak ben je je hier namelijk helemaal niet bewust van. Wat doe je eigenlijk allemaal op een dag en vooral: wat moet je allemaal van jezelf op een dag? Vooral vrouwen zijn snel bang dat ze tekort schieten en willen in alles voldoen. Een goede vriendin, moeder, partner en collega zijn en dan ondertussen ook nog even ergens aan jezelf denken blijkt in de praktijk toch minder gemakkelijk te zijn dan gedacht. Kortom, je schiet altijd wel ergens in tekort en dit kan bewust en onbewust een hoop stress opleveren.

Dit kan zich uiten in een te hoog cortisol (stresshormoon). Deze stof komt vrij tijdens een stressvolle situatie en kan er tijdelijk voor zorgen dat je meer alert bent zodat je de situatie op dat moment aankan. Echter, wanneer je constant onder stress staat blijft deze stof hoog en ontstaat er een ongezonde situatie. Je kunt onder andere last krijgen van slaapproblemen, gewichtstoename, hoge bloeddruk, uitputting en spierafbraak. Deze klachten zorgen er vervolgens weer voor dat je een gebrek aan energie krijgt en nog harder moet werken om overal aan te kunnen voldoen en je raad het al, hierdoor wordt je cortisol level nog hoger.

Kortom, hoe moeilijk het ook is; laat de gedachte dat je altijd alles perfect moet doen los. Doe vaker dingen die je ontspanning geven en voel je vooral niet schuldig wanneer je voor jezelf kiest en lekker alleen naar de sportschool gaat. Uiteindelijk levert je dit ontspanning en energie op en ben je een veel leuker mens voor jezelf en je omgeving. En het zal echt aanzienlijk merkbaar zijn in je sportresultaten, go for it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *