Hoe mijn eigen goeroe zijn mij eindelijk gelukkig maakte

Ik werk al geruime tijd in een sportschool  en word dus dagelijks geconfronteerd met nieuwe manieren van trainen en diëten. Ik blijf zelf graag op de hoogte en lees dan ook veel over deze onderwerpen. Daarnaast heb ik ook een opleiding gevolgd over voeding omdat ik het heel interessant vind. Noem een boek over voeding en lifestyle en hij staat ongetwijfeld bij mij op de boekenplank! Ik ben altijd in voor een nieuwe manier van eten en of trainen. Als er een top 10 zou zijn van mensen die veel geprobeerd hebben, dan sta ik daar zeker in. Van Paleo tot (sport)vasten, van de hormoonfactor tot suikervrij: ik ben of eigenlijk was voor alles in.

Eén van de redenen dat dat nu verleden tijd is komt simpelweg door het feit dat ik er een beetje moe van werd. En niet moe als in ‘lekker slapen moe’: Nee, gewoon moe omdat je telkens opnieuw het wiel wil gaan uitvinden. Ik raakte telkens weer teleurgesteld omdat het lastig te integreren is in je leven waardoor je geen normaal sociaal leven meer kan hebben en omdat het simpelweg niet het gewenste resultaat oplevert.

Continue op je horloge kijken of je alweer mag/moet eten. Nadenken over wat je wel of niet mag eten, feestjes en etentjes ontlopen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daar kreeg ik eigenlijk alleen maar stress van en dat is nu verleden tijd!

1

Een eigen goeroe

‘Maar wat doe je nu dan?’ zul je denken, en ‘Hoe heb je dan toch dit resultaat bereikt?!’ Ik heb gekeken welke manier van eten en trainen het beste voor mij werkt en daar heb ik voor mezelf een combinatie van gemaakt. Dat werkt super! Een soort van ‘Voedselzandloper, hormoonfactor, (sport)vasten, oersterk, paleo en Suus combinatie’. Kort gezegd: ik werd mijn eigen goeroe!

En dat werkt top! Ik voel me fitter dan ooit en ook word ik blijer van de tweede bikini foto dan van de eerste.

Tegenwoordig probeer ik 5 dagen per week ‘intermittent fasting’ te doen, oftewel vasten met tussenpozen. Mabel van den Dungen heeft hier onlangs een super leuk boek over geschreven. De dagen dat ik aan ‘intermittent fasting’ doe geven mij ‘rust’, ik eet vanaf een uurtje of 1 ‘s middags tot ‘s avonds 19.00 uur. In dat tijdsbestek eet ik mijn dagelijkse calorieën maar ik kijk niet op van een paar kilocalorieën meer of minder. Ik eet dan met name groente en sla met vis of kip. Ik varieer eindeloos met salades en wokgerechten en ik sla de taartjes en andere traktaties over deze dagen. Daar moet ik wel streng in zijn, anders ben je zo weer terug bij af.

Geen restricties

In het weekend begin ik ook redelijk laat met eten, maar voor de rest kijk ik dan niet naar mijn calorie inname of naar andere zaken. Het belangrijkste voor mij is dat ik mezelf niet zoveel restricties opleg, ik ben soepel met de ‘regels’ maar blijf wel realistisch. Als ik bijvoorbeeld wel een keer ‘s avonds laat eet doordeweeks dan is er echt geen man over boord, maar als ik merk dat ik weer vaak moeilijk nee kan zeggen dan kijk ik naar de foto’s van een tijd geleden en kan ik ineens weer heel goed nee zeggen.

Naast de ‘rust’ die ik gevonden heb qua eten, ben ik ook relaxter voor mezelf qua trainen. Ik probeer 3 tot 4 keer per week te trainen. Ik wissel krachttraining af met cardio en als ik een keer een dag niet kan trainen dan let ik wat meer op wat ik eet. Het belangrijkste is dat het geen ‘moeten’ meer is. Door het verplicht los te laten krijgt je lichaam minder stress en dat werkt voor mij blijkbaar goed!

Ik hoop dat iedereen zijn eigen goeroe kan worden en zich niet gek laat maken door alle verschillende stromingen en meningen. Pak er gewoon uit wat voor jou werkt. En vergeet niet lief te zijn voor jezelf want daar wordt je lichaam blij van!

2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *