Fitgirls’ #cleanupmonth: Hoe maak ik schoonmaken leuk?

Tijdens de Fitgirls’ #cleanupmonth voor je huis, lichaam en hoofd start ik vandaag bij mijn huis. Want een schoon huis betekent orde in mijn hoofd. Het is alleen niet een bezigheid waarvoor ik met veel plezier mijn bed uitspring. Tijd voor tips & tricks om dat schoonmaken eens leuker te maken!

Schoonmaken; not really my thing. Ik vind het een vervelende bezigheid (met een jonge hond in huis kun je blijven stofzuigen en dweilen) en zie er elke keer weer tegenop. Toch ben ik wel iemand die erg houdt van een opgeruimd huis. Als de vloer vies is en het aanrecht vol afwas staat, kan ik me niet goed concentreren op mijn leerwerk of met een relaxed gevoel de deur uitgaan.

Let’s burn some calories!?

Ik kwam een artikel tegen waarin staat: “a full spring clean can burn up to 3,655 calories, new research shows”. Het artikel vermeldt dat het schoonmaken van je keukenkastjes de meeste calorieën verbrandt. Wanneer je hier zo’n vier uur mee bezig bent, verbrand je 952 calorieën. De gemiddelde grote schoonmaak duurt 16 uur en 20 minuten, verspreid over vier dagen. Omgerekend verbrand je tijdens deze Spring Cleanse dus best veel calorieën.

Volgens het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen kun je flink afvallen door regelmatig grondig schoon te maken. “Als je maar zorgt dat je hartslag verhoogd is en je licht transpireert”, aldus het instituut. Wel vermelden ze er bij dat je niet teveel en vooral gezond moet eten. Schoonmaken zou dan zelfs meer effect hebben bij het afvallen dan een paar keer per week fitnessen, omdat huishoudelijke klussen beter vol te houden zijn dan de wekelijkse gang naar de sportschool.

Schoonmaken als stimulans

Oké, schoonmaken kan dus een goede motivatie zijn om in beweging te komen. Wat ik zelf als positief ervaar, is dat ik een tevreden en energiek gevoel krijg van een schoon huis. Ik zie wat mijn schoonmaak inspanning (ongeacht het aantal calorieën ik hiermee heb verbrand) me heeft opgeleverd, en dat stimuleert me om een volgende klus aan te pakken. Misschien motiveert het jou wel om daarna nog een work out te doen, omdat je toch al lekker bezig was!

Ik heb er verschillende bronnen op nageslagen, en met de volgende activiteiten verbruikt je (gerekend voor een +- 65kg wegende vrouw) ongeveer het volgende aantal calorieën:

Dweilen van de vloer – 150 calorieën per uur

Stofzuigen – 240 calorieën per uur

Ramen lappen – 320 calorieën per uur

Meubels verplaatsen – 400 calorieën per uur

Badkamer schrobben – 90 calorieën per kwartier

Best de moeite waard, toch?

Schoonmaken wordt leuk!

Oké, nu ik deze cijfers heb gezien wordt het schoonmaken wellicht leuker. Nee, ik zal er niet zozeer gespierder van worden en meer in shape komen, maar het is toch wel een serieuze activiteit als je er intensief mee bezig bent. En aangezien je mij wel altijd wakker mag maken voor een fijne sportsessie, is schoonmaken misschien zo gek nog niet. Als ik mezelf gewoon vertel dat ik aan het sporten ben in plaats van de vloer aan het schrobben, dan krijgt die emmer met sop ineens een heel andere betekenis.

En het kan nog leuker! Mijn tips voor een heerlijke clean up at home:

  • Zet muziek op! Dansend op je favoriete nummers wordt dat schoonmaken een stuk gezelliger. Bovendien, dansend schoonmaken zal ongetwijfeld nog meer energie (en dus calorieën) verbranden dan hierboven beschreven.
  • Gebruik schoonmaakmiddel met geurtjes waar je blij van wordt. Ik ben zelf groot fan van citroen, maar wellicht geniet jij het meest van lavendel, dennengeur of rozen.
  • Strik een vriendin om je te helpen! Samen schoonmaken (lees: samen roddelen, lachen, kletsen) stimuleert je nog beter je best te doen en je huis zal er ongetwijfeld nog schoner door worden ook. Realiseer je natuurlijk wel dat je deze goede daad ook terug mag doen voor je vriendin :).
  • Koop nieuwe spulletjes voor je huis, zodat je die erna op je perfect schoongemaakte kastje kunt neerzetten en kunt genieten van dit nieuwe, schone uitzicht!

Wat zijn jouw ultieme schoonmaaktips?

Happy Cleaning Fitgirls!

#cleanupmonth

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *