Hoe combineer ik een druk leven met een fitte leefstijl

Op de dag van vandaag moeten we wel tien ballen tegelijk in de lucht kunnen houden. Marissa Klouwer is ook zo iemand: ze doet twee studies, is founder van Diabetes on the run, heeft een tijdje EGGPRESS draaiende gehouden, gaat daarnaast nog sporten en verliest daarbij haar vrienden ook niet uit het oog. Hoe ze dit allemaal doet? Zij geeft vijf tips om een fitte levensstijl te combineren met een drukke baan.

Alles tegelijkertijd

We moeten een goede baan hebben, cum laude afstuderen, een groot sociaal netwerk onderhouden, die leuke boy aandacht geven, social media up to date houden, interessant blijven en daarbij ook nog eens de fitgirl uithangen. Tien ballen hooghouden en daarbij ook nog eens blijven lachen, anders moet je ook nog een yogaschool uitzoeken, omdat het schijnt dat je hier superchille powers van krijgt.

Kortom; het leven van vandaag vraagt ons om uit te blinken op alle vlakken die mogelijk zijn. Maar hoe dan!? Hoe kun je voluit knallen op je baan en tegelijkertijd je vrienden elke dag zien? Hoe kun je daten en wijn drinken als je de dag daarna een tentamen hebt? Hoe kan je fit zijn, terwijl je agenda overloopt en die afpeigering in de sportschool toch echt niet belangrijker is dan die deadlines van morgen?

De afgelopen weken mocht ik tegen wil en weten in ontdekken dat dit alleen in social media-land mogelijk is; het echte leven zit echter anders in elkaar. Hoe graag we het ook willen, we kunnen echt niet op elk vlak van ons leven goed scoren. Laat staan uitstekend, maar we kunnen wel ons best doen!

5 tips

Hier vijf tips om een fitte levensstijl te combineren met een druk bestaan of een drukke baan.

  • Accepteer allereerst even dat je plan om alles perfect uit te voeren met alle waarschijnlijkheid niet kan worden uitgevoerd. Ongetwijfeld zullen er dingen anders lopen dan je dacht, dus stel je doelen daar ook op in. Wat vind jij het belangrijkste op dit moment? Elke dag sporten? Maak er drie tot vier keer per week van, dat is realistischer. Elke dag mediteren? Consistentie is goed, maar wees niet boos als het er een ochtendje bij inschiet. Gezond eten? Je bent ook maar een mens; met al die verleidingen overal is vijf keer per week ook een goede score!
  • Be smart. Probeer overlap te vinden in de dingen die je belangrijk vindt. Wil je geld verdienen, maar ook elke dag sporten? Zoek dan geen baan die je de hele dag achter een computer laat zitten. Het werk ligt niet voor het oprapen, I know, maar probeer te zoeken naar een actieve job! Sociale contacten onderhouden? Maak vrienden op de plek waar je het meest bent of pas je omgeving aan: de mensen om je heen zijn belangrijk!
  • Let op je voeding. Je ziet het misschien niet, maar net zoals wijzelf uit energiecelletjes bestaan, doet voeding dat ook. Wat vind je jezelf waard? Wil je voldoende energie overhouden om na een lange werkdag nog even te knallen? Zorg dan dat je voeding je iets brengt in plaats van dat het je afbreekt. Ga voor plantaardige producten en matig je vleesconsumptie. Naar mijn mening is het niet nodig om vlees te eten en bij overmatige vleesconsumptie breng je de wereld eerder schade aan dan dat het vreugde brengt.
  • Maak er een gewoonte van. Nieuwe baan, drukke shit of veel studieboeken? Sporten is dan vaak niet je hoogste prioriteit. En dat is niet erg, zolang je je er maar bewust van bent dat jezelf herpakken een lastig karwei is. Je hersenen passen zich heel makkelijk aan; als jij heel lang niet actief bent, dan zullen de sportnetwerken in je hoofd dat ook niet zijn. Alles in jou zal zeggen dat je liever op de bank zit dan dat je nog even gaat sporten. Beweging is dan dus echt een struggle. Vecht je hier doorheen, dan bewegen je hersenen zich net zo makkelijk mee en zullen de struggles als sneeuw voor de zon verdwijnen. Let maar op; je lichaam zal vragen om een bezoekje aan de sportschool!
  • Maak tijd voor rust. Je kan inderdaad niet overal goed in zijn, maar chillen kunnen we allemaal. Het biedt je lichaam de kans om op te laden en zich klaar te stomen voor een nieuwe portie werkzaamheden. Het is zo tegenstrijdig dat dit het eerste is dat we schrappen bij het geringste stressmomentje! Als dit ook jouw valkuil is, zorg dan voor routine. Baken een dagelijkse periode af (al is het maar drie minuten) en zorg dat dit jouw moment wordt om te ademen, bij te komen en even terug te keren uit de wereld van drukte.

Zorg goed voor jezelf

Voel hoe blij je lichaam hiervan wordt en zie de productiviteit omhoog vliegen. Als je dicht bij jezelf blijft en het gevoel krijgt dat jij bepaalt wat er gebeurt, zul je zien dat dat bezoekje aan de sportschool eigenlijk ook niet alleen maar een straf is. Voel de energie terugborrelen en check die fitte levensstijl tot zijn recht komen. En gaat het eventjes mis? Don’t worry, morgen weer een dag! Bankhangen is ook een sport 😉 Prioriteit één is goed voor jezelf zorgen, want je batterij moet nog een tijdje mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *