Hoe blijf je consistent aan je doelen werken?

Het moment dat je besluit nu écht voor je doel te gaan, is het moment waarop je motivatie sky high is. Je ziet het nut of belang van je doel helemaal voor je ziet en je weet zeker dat dit is wat je wilt bereiken. Na een paar weken of maanden – dagen in sommige gevallen – neemt de motivatie wat af, is de noodzaak niet meer geheel duidelijk en komt het aan op doorgaan ook al heb je niet altijd evenveel zin. Maar hoe doe je dat? Hoe blijf je consistent aan je doelen werken?

 Stel jezelf de volgende vragen

Waar ga je heen als je zo door blijft gaan? Waarom ga je daar heen? Wat wil je werkelijk bereiken? Waarom wil je dat bereiken? Benut je je volste potentie? Gebruik je je talenten ten volste? Zijn er dingen die je anders zou willen doen of hebben? Haal je alles uit je leven? Geniet je van de keuzes die je maakt? Wie ben je en wie wil je zijn?

Dit zijn veel vragen en toch zijn ze allemaal belangrijk. Als jij weet wat je wilt, wie je bent, waar je naar toe wilt en wat je wilt bereiken, komt het namelijk aan op voorbereiden en jezelf ontwikkelen. het ontwikkelen van rituelen.

Gebruik je tweede adem

Er zijn uitzonderingen, maar de meeste mensen missen de drive en het doorzettingsvermogen om altijd op de hoogste vermogen te functioneren. Bijna niemand vindt het 100% van de tijd leuk om aan zijn/haar doelen te werken en dat is waarom de meerderheid stopt en opgeeft als het moeilijk wordt. Toch is dat de domste keus die je kunt maken in je zoektocht naar consistente progressie. Wanneer je stopt, opgeeft en begint te klagen dat het zo moeilijk is, weet dan dat je gebruik kunt maken van je tweede adem. Zie het als de power die je ineens weer voelt tijdens het sporten, terwijl je een halve seconde ervoor dacht dat je écht niet meer verder kon. Je hebt veel achter de hand.

De volgende keer dat je op wilt geven, maak je gebruik van je reserve-doorzettingsvermogen. Mentaal en fysiek kun je verder, zelf op het moment dat je denkt vast te lopen. Door door de vermoeidheid barrière heen te gaan, door te gaan als je bang wordt, door te gaan als het lastig is, is wat het verschil gaat maken tussen later denken ‘wat als…’ en je doel behalen. Datgene dat jij echt wilt bereiken, datgene waar je hart sneller van gaat kloppen, waar jij een mega motivatie-boost van krijgt als je er aan denkt, is je tweede adem waard. Ook jij bezit hem, leer hem benutten.

Rituelen

Eén van de, in mijn ogen, belangrijkste dingen die je kunt doen om je doelen werkelijk te bereiken is rituelen aanleren. Gewoontes. Vaste dag-indelingen. Hoe je het ook noemen wilt, zorg ervoor dat je rituelen ontwikkelt. Hoe suf het ook klinkt, hoe vaster je patronen zijn, hoe groter de kans op succes. Door iedere dag een vast moment te pakken om aan je doel te werken en dat moment ook echt vrij te blokken in je dag, zorg je ervoor dat je werkelijk iedere dag een stap dichter bij je doel kunt komen. Wanneer je nog een stap verder wilt gaan, maak dan een vaste indeling van je dag, want hoe vaster je ritmes, hoe minder wilskracht je nodig hebt en hoe makkelijker het is om iedere dag consistent te werken aan je doel. Door rituelen hoef je niet te wachten tot je zin hebt om met je doel aan de slag te gaan, rituelen zorgen ervoor dat het simpelweg tijd is om datgene te doen wat je moet doen, zonder er over na te hoeven denken, zonder met jezelf te discussiëren en zonder de vervolgstap uit te blijven stellen. Rituelen zijn de consistente vervanger voor wilskracht, en echt het is veel prettiger om de komende weken vaste rituelen aan te gaan leren dan vanaf nu altijd je wilskracht te moeten inzetten of iedere keer dat je geen zin hebt wéér te moeten discussiëren met jezelf.

Eat that frog

Een aanpak die heel goed kan helpen bij consistent aan je doelen werken, is datgene waar je tegenop ziet als eerste te doen. “Eat that frog” uit het gelijknamige boek van Brian Tracey houdt in dat wanneer je een kikker moet opeten en je dit de gehele dag voor je uitschuift, je constant aan de kikker denkt, je dag er door beïnvloed wordt en je concentratievermogen verslechtert omdat je enkel denkt aan de vervelende taak die nog voor je ligt. Door direct de kikker op te eten ,first thing in the morning,  ben je er vanaf en kun je de rest van de dag de andere dingen doen die gedaan moeten worden.

Doe datgene dat het moeilijkste is, dat je vervelend vindt of juist wat je het belangrijkste vindt als eerste op de dag en maak ook dat een vast ritueel. Je gaat jezelf dankbaar zijn.

kikker eten fitgirls

Actief geduld

Wat je doel ook is, je hebt geduld nodig. Actief geduld om precies te zijn. Geduld gecombineerd met actie is de sleutel tot succes. Het ritueel aannemen van dagelijks één ding te doen dat je dichter bij je doel brengt is het actief werken aan je doel, terwijl je het geduld bewaart en weet dat het niet over één nacht ijs gaat. Actief geduld zorgt ervoor dat je door blijft gaan ook al zie je niet direct resultaat. Actief geduld is heel iets anders dan geduld hebben en passief wachten tot er ‘iets’ gebeurt waardoor je doel bereikt gaat worden. Dat gaat namelijk niet gebeuren. Je zult niet het fysiek krijgen dat je wilt, het boek schrijven dat je wilt, het bedrijf starten dat je wilt of de wedstrijd gaan halen die je wilt, door enkel geduld te hebben en vertrouwen op een goede uitkomst te houden. Geduld en vertrouwen zijn niets waard als je niks uitvoert.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst

Dat je in het verleden al stappen hebt gezet maar je doel niet hebt bereikt, betekent niet dat je het niet kúnt. Wanneer je rituelen creeert, iedere dag (létterlijk iedere dag) minimaal één ding doet dat positief bijdraagt aan je doel en je actief geduld ontwikkelt in combinatie met overschakelen op je reserve doorzettingsvermogen als het moeilijk gaat, doe je de dingen die nodig zijn om consistent aan je doelen te blijven werken. Zelfs al heb je echt geen zin of gaat het moeizaam; opgeven gaat sowieso niet helpen.

Vandaag is de toekomst van vijf jaar geleden. Is het werkelijk zoals je je voorgenomen had? Heb je progressie gemaakt? Of is dit het punt waarop je er alles aan doet om consistent te blijven werken aan je huidige doelen en je toekomst voor over vijf jaar zo te vormen als je voor ogen hebt? De keus is aan jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *