Hoe begin je je reis naar een fit leven?

Na alle super fijne blogs vol met motiverende teksten over goede voornemens, die je hopelijk hebben kunnen inspireren, is de vraag; where to begin?
Ik hoop je in deze blog enkele ‘tools’ te kunnen geven om te beginnen met je reis naar een fit leven.

Om te beginnen, is het handig een soort van ‘plan de campagne’ voor jezelf te maken. Pak een A4 vel en ga helemaal los om het zo leuk mogelijk voor jezelf te maken.  Schrijf  alles op wat hoort bij jouw plan om straks je doelen te bereiken. Voorbeelden:

  • 1 keer per week iets lekkers
  • minimaal 3 keer per week sporten
  • inschrijven voor een sportevenement
  • voeding dagelijks bijhouden en evalueren met jezelf

Daarna ga je je vel papier oppimpen met leuke kleurtjes, motiverende quotes etc. Plak het op je koelkast, op je spiegel, waar je maar wilt… Zorg dat het zichtbaar ergens hangt en gebruik het als leidraad. Als je een voedingscoach hebt, kun je je zijn/haar richtlijnen op het A4 schrijven.

Voor mij is het afvallen, het afgelopen jaar ook echt vallen en opstaan geweest en nog steeds heb ik ook mijn momenten dat ik weer geneigd ben oude gewoontes op te pakken. Dan is het altijd weer de kunst jezelf te herpakken. Schouders eronder en hupsakee we gaan er weer voor. Gelukkig ben ik nooit van het opgeven en probeer nog steeds te streven naar de beste versie van mezelf, ook al duurt dat wat langer dan ik zou willen. Ook mijn plan de campagne hangt mooi aan onze koelkast. Goede motivatie als je iets wilt pakken wat ‘niet de bedoeling was’, dat je even wordt geconfronteerd met je eigen ‘regels’.

Wat mij enorm helpt, is een receptenmap. Die heb ik laatst gemaakt. Ik heb zoveel verantwoorde recepten verzameld het afgelopen jaar op verscheidene blogs en hoé leuk is het deze te bundelen in een map?
Alles bij de hand en met leuke tabbladen makkelijk terug te vinden. Pasta’s bij de pasta’s, salades bij de salades en ga zo maar door. Op de momenten dat je inspiratie nodig hebt, pak je je receptenmap erbij en deze is natuurlijk altijd aan te vullen met nieuwe lekkere recepten.

PREP YOUR FOOD

Een term wat ik de laatste tijd enorm veel hoor is ‘foodprepping’.  Dit wil eigenlijk niet heel veel meer zeggen dan het voorbereiden van maaltijden (zoals lunch of ontbijt) voor een aantal dagen.  Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf niet aan foodprepping doe.

Al vind ik wekelijks noteren wat ik (ongeveer) ga eten, ook een soort van foodprepping. Leuk woord. Toch denk ik, dat voor mensen die een superdruk bezette agenda hebben of voor wie het gewoon handig vind, het een super idee is om te doen. Het bespaart tijd en je hoeft ’s ochtends enkel nog bakjes mee te nemen met je geprepte voedsel 😉 Ontbijt kun je makkelijk een avond van te voren klaarmaken, en de volgende dag nog even afmaken of meteen verorberen. Zoals een groente/fruit smoothie,  bakje yoghurt, havermout of chiapudding. Voor wat betreft de lunch kun je een grote pan groentensoep maken en de porties invriezen. Avondmaaltijden zou je in het weekend allemaal klaar kunnen maken en invriezen. Al vind ik verse maaltijden vaak lekkerder, dan ingevroren ‘kliekjes’ maar als je iets wilt bereiken dan is dit wel een erg fijne ‘tool’.

Wat eigenlijk ook onmisbaar is bij de tools, is een agenda. Spreek met jezelf dagen af dat je gaat sporten, alleen of met een sportmaatje. Probeer je hier zoveel mogelijk aan te houden, zodat je hier lekker regelmaat in krijgt. Natuurlijk kun je altijd van je eigen agenda afwijken, maar maak er zeker geen gewoonte van.

Print vooral ook alle blogs uit die je motiveren en lees deze door als je even een lastig moment hebt. Er is altijd wel iemand van de fit girls hier, die een inspirerende boodschap heeft in de blogs, die je weer kunnen ‘triggeren’ jezelf terug te vinden, op een dag dat je even oude gewoontes wilt oppakken.

Succes! And remember: believe in yourself!

2 thoughts on “Hoe begin je je reis naar een fit leven?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *