Wat is HIIT training? Stimuleer je vetverbranding!

Had je al eens gehoord van interval training, dan is er nu ook HIIT! Dé workout als het gaat om het effectief stimuleren van je vetverbranding. Het is dan ook een super efficiënte manier om je sportprestaties te verbeteren. Maar wat is High Intensity Interval Training en voor wie is deze workout geschikt?

HIIT oftewel High Intensity Interval Training is een cardio/interval training waar je lage intensiteit interval combineert met hoge intensiteit interval. Je gaat bijvoorbeeld eerst 2 minuten hardlopen om vervolgens 1 minuut te sprinten. Interval betekent letterlijk de (rust)tijd tussen twee momenten. In de tijd dat je intensiteit laag is bouw je weer wat kracht op om er vervolgens weer keihard tegenaan te gaan!

Wat doet HIIT voor je lichaam?

HIIT is bedoeld om prestaties te verbeteren en om je vetverbranding optimaal te stimuleren. Het zijn relatief korte en intensieve workouts maar je lichaam zal nog lang moeten bijkomen en dat is weer bevorderlijk voor de after-burn. Er gebeurt iets in je lichaam waardoor je lichaam nog lang blijft after-burnen, dit kan oplopen tot wel 48 uur na je training! Om een vergelijking te maken: je lichaam heeft na een reguliere cardio (bijvoorbeeld op de crosstrainer) een after-burn van 2 uur. Dat scheelt enormt! Hoe langer de workout hoe effectiever je lichaam hier weer op reageert.

Wanneer kan je het beste HIIT toepassen?

In principe kun je HIIT overal toepassen, dus zowel buiten als binnen. In de sportschool, tijdens krachttraining maar ook buiten tijdens het hardlopen. Er wordt geadviseerd om HIIT-training niet op dezelfde dag te combineren met nog een andere work-out. Je hebt alles al gegeven en je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen. Dus doe deze trainingen bijvoorbeeld om de dag.

Voor wie is HIIT geschikt en hoe kan ik het beste beginnen?

Ben jij toe aan een lichamelijke maar vooral mentale uitdaging en wil je snel resultaat behalen? Dan is de HIIT-training zeker iets voor jou! Het wordt in de eerste instantie afgeraden voor beginnende sporters omdat het in een keer erg veel vraagt van je lichaam. Maar wil je je sportprestaties verbeteren en/of wil je afvallen, dan is dit een efficiënte methode om je vetpercentage te laten dalen en conditie en kracht op te bouwen. Voor sommige kwalen wordt HIIT-training ook afgeraden. De training vraagt veel energie en heeft ook de nodige opbouwfase nodig. Daarbij moet je er ook goed op letten dat je niet overtraind raakt, anders heeft dit weer effect op je resultaat. Het is altijd verstandig om eerst bij een trainer of sportschool advies te vragen. Begin altijd met een goede warming-up, start niet al te enthousiast maar bouw het rustig op en begin met 1 á 2 keer per week met de training.

Conclusie

HIIT is een effectieve en efficiënte manier om je conditie omhoog te brengen, je sportprestaties te verbeteren en het is misschien wel de meest effectieve wijze om je vetverbranding te stimuleren en je stofwisseling te versnellen. HIIT is voor iedereen geschikt die ervaring heeft met sporten en is ideaal voor als je weinig tijd hebt maar wel wilt sporten.  Je behaalt net zo veel (of misschien wel meer) resultaat na een workout van 15 minuten als wanneer je een uur lang een reguliere training volgt.

Heb jij al ervaring met High Intensity Interval Training en hoe zijn je resultaten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *