Het perfecte lichaam

Half september was de 50ste Mr Olympia in Las Vegas. Prachtig vind ik dat soort wedstrijden. Het is een voorbeeld van mannen en vrouwen die tevreden zijn met hun lichaam, maar altijd bezig zijn met wat beter kan. Mensen die niet klagen over wat ze willen verbeteren, maar die het ‘gewoon’ doen.

Van thight gap naar strong legs

Een jaar geleden had ik een thight gap. Voor degene die niet weten wat dat is, je bovenbenen raken elkaar niet aan als je rechtop staat met je voeten uit elkaar. Ik was mager, ongezond en altijd moe. De stress en druk van mijn afstuderen had invloed op mijn lichaam en na mijn afstuderen moest het roer om. Ik wilde me gelukkig voelen met mijn lichaam en had daar alles voor over.

Ik nam een abonnement op de sportschool en na een les ‘Grit Strenght’ was ik verliefd op het trekken aan gewichten. Daar begon mijn weg naar een gezond lichaam. En een gezonde geest.

Nu, een jaar later, is mijn lichaam veranderd. Nee, geen thightgap of mager modellenlijfje. Eindelijk heb ik weer billen en bovenbenen. Vrouwelijke vormen zoals dat ook wordt genoemd. De sportschool is mijn speeltuin en ik hou ervan. Het maakt me een gelukkig mens om 4 a 5 dagen in de week te doen wat ik leuk vind.

perfect_lichaam_fitgirls.nl

Mindset

Ik ben nooit tevreden geweest met mijn lichaam. Het kon altijd slanker en ik was geobsedeerd door de magere modellen. Dat was mijn ideaalbeeld en ik wilde ook zo zijn. Het resultaat was een ongezonde manier van leven. En allemachtig, wat heeft dat een invloed op je geest! Een eeuwige strijd met wat goed en slecht was, het was om gek van te worden.

Krachttraining was mijn redding. Ik ben nog nooit zo tevreden geweest met wat ik heb bereikt. Ik heb in afgelopen jaar amper op de weegschaal gestaan, het boeit me simpelweg niet meer. Laatste keer was ik tien kilo aangekomen. Eerst voelde ik paniek, maar toen bedacht ik me dat dit voornamelijk spieren zijn. Ik eet gezond, maar hou ook van lekker eten. Dat doe ik dan ook gewoon. Ik tel geen calorieën, ik tel maaltijden – 5 per dag. Het is een mindset.

Iedereen kan veranderen

Of je nou dik of dun bent, iedereen verdiend een gezond lichaam. Dat komt helaas niet aangevlogen, er moet voor gewerkt worden. Een zoektocht naar een balans tussen het willen, het doen en er te ver in gaan. Het is een leefstijl, niet zomaar iets wat je doet. Je zal er dingen voor moeten opgeven of voor moeten laten. Maar het moet wel in balans zijn met de rest van je leven. Uiteindelijk gaat het hele leven om balans vinden. Een constante strijd, waarin veel mensen een mening hebben. Uiteindelijk gaat het om je gelukkig voelen met jezelf. Niets meer en niets minder…

anouk_fitgirls

6 thoughts on “Het perfecte lichaam

  1. Rianne S zegt:

    Hi!

    Je schrijft dat je de laatste keer zelfs 10 kg aangekomen bent. Ik ben sinds ik in de ‘beastmode’ train in zes weken twee kilo aangekomen en vroeg mij heel hard af of dat normaal is!
    Ik twijfel of ik niet te veel voeding binnen krijg (wel volledig gezonde voeding, veel groenten, vlees, havermout & fruit)
    Ik trainde al langer zwaar en mijn armen worden een beetje grof nu. Ik zou ze liever wat dunner hebben waardoor ook de spieren wat mooier zichtbaar zijn. Ben benieuwd of je tips hebt!

    • nicole blok
      nicole blok zegt:

      Hoi Rianne,

      Het is vrij normaal als je vaak en zwaar traint aan gaat komen in gewicht. Helemaal als je daarbij goed eet, je spieren nemen behoorlijk wat calorieën op na een training en blijven dit tot 48 uur doen. Als je toch gespierd wil zijn maar minder grof dan kun je beter met laag gewicht meer herhalingen maken. En je moet natuurlijk ook rekening houden met je lichaamsbouw. Ik hoop je zo een paar goede tips te hebben gegeven. 🙂

  2. danielle zegt:

    Ik ben nu een paar weken met krachttraining bezig. Ik merk dat ik meer verbrand en meer energie nodig heb. Ik neem bv nu een extra volkoren boterham of meer havermout. Hoe weet ik dat ik niet te veel binnen krijg maar toch genoeg?

    • Nicole blok
      Nicole blok zegt:

      Hoi danielle,

      Teveel eten in combinatie met veel krachttraining gebeurd niet snel! Ik eet bijna 3000 calorieën op een dag en kom nog niet aan in vetmassa. Verdeel ongeveer 6/7 maaltijden over een dag gedurende elke 2/3 uur! Stem dit af met hoelaat je opstaat en op bed gaat. Als je bijvoorbeeld om 6 uur opstaat zul je meer eten in minder grote porties als dat je om 9 uur opstaat probeer dan wat grotere porties te pakken om toch je calorieën behoefte uit te rekenen. Misschien zou je een keer je macros uit kunnen rekenen? Hier is wat meer over te vinden op het internet

  3. Vivianne zegt:

    Ik was vroeger ook super smal en had ook helemaal geen kont en heupen. Dit vond ik zwaar irritant, ik vond conditie hebben heel belangrijk maar had nooit aan de sportschool gedacht omdat ik dacht dat alleen flinkere/ dikkere mensen daar kwamen. En vond dat ik de sportschool niet nodig had omdat ik ook buiten kon rennen. Toen ik moet stoppen met handbal zei mijn moeder ik vind wel dat je iets moet doen en toen kwam ik terecht in de sportschool. Daar kwam ik in aanraking met de milon en daarna met bodypump. Ik kwam bij met spierkracht en ineens kreeg ik ook een kont en heupen. Ik werd ook zwaarder en dat zagen mensen ook. Dit was een opluchting, ik zie er nu meer volwasseneren uit.Ik ben ook veel blijer met mezelf, ook omdat mensen nu niet meer dat dunne meisje zien maar meer een vrouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *