HELP! Hoe kom ik fit de feestdagen door?!

Vanavond is het weer pakjesavond en kerst staat ook al voor de deur. Deze tijd kan voor velen van ons lastig zijn als het gaat om controle hebben over je healthy lifestyle. Voor jullie heb ik enkele tips op een rij gezet. Deze kunnen je helpen en voorkomen dat je je niet tonnetje rond gaat voelen en uiteindelijk uit je panty gaat knappen..

Plannen

Daar is ze weer met haar planning zal je wel denken, maar een goede planning kan je helpen je focus op je doelen te houden wat deze ook voor jou mogen zijn. Bijvoorbeeld: op Sinterklaasavond en op de kerstdagen ga je meestal naar familie en vrienden. De eerste twee hoofdmaaltijden zal je dan thuis eten. Zorg dan dat deze twee dan zo healthy mogelijk zijn. Misschien kan je zo een dag beginnen met een groene smoothie met groene groenten en wat fruit. Als lunch neem je dan een heerlijke salade of wat kwark. Zo heb je twee eiwitrijke maaltijden genuttigd, want waarschijnlijk is het kerstdiner calorie- en koolhydraatrijk.

Controle

Ook tijdens het diner kan je proberen om wat maat te houden. Vaak zien we dit soort dagen als DE uitgelezen kans om ons met zoveel mogelijk lekkers vol te stoppen. Genieten van een lekkere maaltijd of een chocoladetaart is iets anders dan zo veel mogelijk eten naar binnen schuiven. Kies dus ook tijdens het diner wat je wil eten en bepaal de hoeveelheid voor jezelf. Neem ook altijd wat groenten en salade op je bord. Dan kan je toch het gene eten wat je graag wil maar houd je controle over de portiegrootte.

Ook alcohol en frisdranken zijn onbewuste dik makers. Vaak denken we als we onze portiegroottes op ons bord kleiner maken dat het al goed is, maar velen houden geen rekening met de onnodige calorieën die in alcohol of frisdrank zitten. Deze neem je al snel tot je zonder dat je hier bewust van ben. Je staat dan gezellig in de keuken, met je familie en vrienden en het ene glas na het andere gaat er zo in. Dus ook hierbij is het belangrijk om controle te houden. Kies er bijvoorbeeld voor om twee glazen tijdens het diner te nuttigen. Een goede tip ook is om bij een glas alcoholische drank altijd een glas water te nemen.

Beweging

Ook tijdens de feestdagen is beweging mogelijk! Vaak zijn de sportscholen niet open, maar er zijn genoeg andere mogelijkheden. Je kan na het kerstontbijt je familie uitnodigen voor een wandeling in de plaats van met z’n alle op de bank te ploffen. Daarnaast zijn er altijd opties om te trainen alleen moet je hier creatief mee omgaan. Thuis trainen is namelijk erg eenvoudig, met wat gewichten kom je namelijk al een heel eind en als je geen gewichten heb is het alsnog geen excuses. Pak dan twee (gevulde) flessen water van een liter, zet ze op je schouder, zo kan je toch met weerstand je squats uitvoeren. Ondanks dat je niet kan sporten in de sportschool, hardlopen buiten kan ook altijd! Zo blijf je lekker fris en energiek!

Maak keuzes

Maak keuzes in het eten en drinken dat je wil nuttigen en maak deze keuzes bewust. Als je sinterklaas gaat vieren, graai dan niet de hele tijd in de bak met pepernoten. Wist je bijvoorbeeld zo’n 400 gram pepernoten al 1780 calorieën bevatten? Daar mag je flink een aantal uur voor zweten wil je die er weer af krijgen. Maak voor jezelf een bewuste keuze om bijvoorbeeld een stuk speculaas te eten en laat het hierbij.

Vergeet niet te genieten. 

Ondanks dat ik hier tips geef over controle, planning en keuzes. Wil ik jullie ook meegeven: vergeet VOORAL niet te genieten! Alleen genieten hoeft niet per se gepaard te gaan met jezelf volproppen met eten en drank. Geniet van het samenzijn met je familie met je vrienden, geniet van elkaar en geniet in het moment waarin je je bevindt. Word je bewust van zo een dag en wees er dankbaar voor. Dankbaarheid zorgt voor een gelukkig en voldaan gevoel, en laat je zeker niet uit je panty knappen 🙂

One thought on “HELP! Hoe kom ik fit de feestdagen door?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *