Help! Gezonde voornemens mislukken, wat nu?

Dit is vast heel herkenbaar… Na een periode met te veel festivals, te veel kaasjes, te veel taart en te veel wijn, spreek je met jezelf af dat je vanaf morgen weer clean gaat eten en de alcohol voorlopig even laat staan. Je bent weer trouw te vinden in de sportschool en gooit er voor de zekerheid nog een extra cardiosessie in het park achteraan. De eerste weken gaan als een speer. Je bent lekker bezig, je voelt je fitter dan ooit en je bent supertrots op jezelf. In het weekend zeg je alle afspraken af en blijf je veilig thuis zodat het niet mis kan gaan.

Dit strenge regime hou je een poosje vol, maar dan realiseer je je dat er meer in het leven is dan meal prepping, clean eten, voedingsschema’s opvolgen en elke dag volle bak trainen. Je hebt er geen zin meer in en dezelfde avond trek je een zak van je favoriete chips open en schenk je een groot glas wijn in.

Morgen pak je de draad wel weer op. Helaas lukt het die dag erna niet om je gezonde patroon op te pakken en eigenlijk ook de rest van de week cheat je de ene na de andere maaltijd. Het lijkt erop dat je gezonde voornemens in het water vallen.

Come on! Er is meer in het leven…

Gelukkig is dit niet zo erg als het misschien voelt. Tenzij je een carrière als topsporter ambieert of je aan het voorbereiden bent op een wedstrijd als fitnessatleet, is het namelijk zelfs goed om af en toe wat minder streng vast te houden aan je gezonde voornemens.

Gezond leven is namelijk een proces dat je niet voor even doet, maar heel je leven moet kunnen volhouden. Daar hoort ook genieten bij, dus af en toe kun je de teugels laten vieren. Je lichaam en geest hebben zo nu en dan gewoon een break nodig. Uiteraard is het wel de bedoeling dat je jezelf tijdig weer hervat en niet bij de pakken neer gaat zitten zodra het even mis dreigt te gaan.

5 tips om de draad weer op te pakken

1. Trust the proces

Heb vertrouwen in het proces. Van een paar dagen wat minder streng zijn, kom je echt geen kilo’s aan. Om een halve kilo aan te komen moet je minimaal 5500 calorieën extra eten. Dat is echt heel veel!

2. Maak afspraken met jezelf

Maak van tevoren afspraken met jezelf wanneer je wat mindere gezonde maaltijden of snacks neemt en wanneer niet. Of wanneer je de draad weer oppakt. Hiermee voorkom je dat je de controle verliest (al is dit vaak meer een gevoel dan dat het daadwerkelijk het geval is) en blijf je on track!

3. Compenseer

Als je een etentje buiten de deur, of een feest hebt, probeer dan om de balans te bewaren door de dag ervoor of erna een beetje op je eten te letten. En nee, dit betekent niét dat je jezelf gaat uithongeren. Kies voor lichte maaltijden met veel groeten en eiwitten. Hierdoor blijft je maag goed gevuld, voel je je verzadigd en krijg je gelijk een extra dosis vitamines binnen die je tijdens dat etentje misschien hebt gemist. Dan kun je tijdens het feesten met een gerust hart wat wijntjes drinken of een extra gang nemen.

4. Maak keuzes

Als je niet zo veel zin hebt in al die voorzorgsmaatregelen, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om het etentje wat soberder te houden. In plaats van drie gangen te nemen, maak je keuzes. Dus neem óf een dessert, óf een voorgerecht en drink water, of houd het bij één wijntje. Hierbij geldt; doe waar jij je op dat moment het prettigste bij voelt!

5. Gooi niet gelijk alle remmen los

Dat je eens ‘zondigt’ is echt niet erg, maar gooi niet gelijk alle remmen los. Wanneer je een stuk chocola neemt, hoeft die reep echt niet gelijk op! Bewaar hem of deel het restant uit aan je huisgenoten. Mocht je je nu toch eens niet in kunnen houden, maak je dan vooral niet te druk. Ga je ‘vreetbui’ niet compenseren door extra veel te sporten of door de volgende dag niets te eten. Hierdoor maak je het veel groter dan het is. En voel je niet schuldig; we hebben allemaal dit soort momenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *