Handige eettips voor onderweg op reis!

Het is heel makkelijk om onderweg op reis ergens te stoppen en te kiezen voor een niet-zo-heul-erg gezonde snack. Natuurlijk is het belangrijk om niet al te streng voor jezelf te zijn en te genieten van wat lekkere treats op vakantie, maar dat is geen reden om niet een beetje voorbereid de auto in te stappen. Wij hebben voor jou een aantal tips om de juiste weg te volgen richting jouw zonnige vakantiebestemming!

Houd je vast aan je geplande maaltijden

Dus als je normaal gesproken om 13:00 luncht, probeer deze tijd dan ook vast te houden. Door structuur aan te brengen in je maaltijden (dus om de paar uur eten), zorg je ervoor dat je ‘snaai buien’ zoveel mogelijk tegengaat. Als je vergeet te lunchen, ben je eerder geneigd om later op de dag flink te gaan eten omdat je honger hebt. Door verdeeld over de dag te eten, kun je dit beter controleren.

Ga de auto uit als je gaat eten

Eet bewust. Snel in de auto een appel wegwerken zal een minder verzadigd gevoel geven dan bewust genieten en er even 5 a 10 minuten de tijd voor nemen. Bovendien is het altijd fijn om even een frisse neus te halen en je benen te strekken, krijg je gelijk een beetje beweging ;).

Eet genoeg eiwitten

Door ervoor te zorgen dat je gedurende de dag voldoende eiwitten binnenkrijgt, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en zal je energielevel hoog blijven. Ook zul je minder last hebben van cravings, omdat je na het eten van eiwitten langer verzadigd bent dan na het eten van bijvoorbeeld een mueslireep. Denk bij eiwitrijke snacks aan gekookte eitjes, kipfilet, een proteïne shake of kwark. Makkelijk mee te nemen in een kleine koelbox!

Vermijd ‘feel bad’ snacks

Je weet welke het zijn. De voedingsmiddelen waar je naar ‘hunkert’, maar nadat je ze gegeten hebt voel je je opgeblazen, vol en onprettig. Zeker in de auto is het niet verstandig voedsel te eten waar je misselijk van kunt worden en chagrijnig – je zit een aantal uur met elkaar in de auto, en dan is het wel zo fijn als het gezellig blijft en je niet elke 10 minuten moet stoppen voor een wc. Dus liever geen snelle suikers, geraffineerde snacks of gefrituurd eten. Kies er liever voor om noten, gedroogd fruit, komkommer, tomaatjes en rijstwafels mee te nemen. Hartstikke lekker, en je blijft je fysiek een stuk beter voelen!

Drink voldoende water

Je lichaam heeft water nodig voor vrijwel alle lichaamsfuncties. Ook onderweg! Zorg er dus voor dat je voldoende flesjes water bij je hebt, of dat je een grote bidon hebt die je onderweg kunt vullen. Het drinken van genoeg water zorgt er ook voor dat je minder food cravings krijgt, omdat je brein het seintje ‘honger’ kan geven terwijl het eigenlijk ‘dorst’ heeft. Dus elke keer als je zin hebt in iets lekkers onderweg, neem eerst een paar grote slokken water, en neem daarna een heerlijke gezonde snack als je nog trek hebt :).

Wat zijn jouw ultieme tips voor op reis en welke snacks neem je altijd mee? #summervibes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *