Get your protein in: 6x eiwitrijk eten

Het is algemeen bekend dat eiwitten gezond zijn voor het lichaam. Het helpt je met afvallen en het opbouwen van spiermassa. Het wordt vrouwen aanbevolen om niet meer dan 46 gram eiwitten per dag binnen te krijgen, maar dit is slechts een schatting. Veel sportinstructeurs denken hier namelijk anders over en raden aan om meer eiwitten te eten. Wees vooral je eigen expert en doe wat goed voelt voor je lichaam.

Wist je dat al onze organen in het lichaam zijn opgebouwd uit eiwitten? Me neither! Daar hoort dus ook de huid, spieren, haar en nagels bij. Onze hormonen bevatten overigens ook eiwitten om je immuunsysteem, spijsvertering en bloed goed te laten functioneren. Eiwitten bestaan uit aminozuren. In totaal zijn er 20 soorten aminozuren en iedere aminozuur heeft een eigen taak in het lichaam. Mijn lichaam moest in het begin wel even wennen aan de hoeveelheid eiwitten. Ik moest echt leren om ze te eten. Na een tijdje wende mijn lichaam eraan en ging het steeds beter. Na zes weken zag ik resultaat en daar werd ik erg blij van.

1. Eieren

Eieren bevatten ongeveer 6 gram aan kwalitatieve proteïne. Eieren bevatten ook alle acht essentiële aminozuren die nodig zijn voor optimaal spierherstel. Het witte gedeelte van het ei bevat geen vet. Het gele gedeelte daarentegen bevat ongeveer 5 gram vet, maar slechts een klein gedeelte hiervan (1,6 gram) is verzadigd. Eieren kun je eindeloos combineren met groente, vlees, op brood en noem maar op.

2. Kipfilet

Kipfilet is een ideale spieropbouwer omdat er bijna geen vet in zit. 200 gram verse kipfilet levert 46,2 gram eiwitten. Kip kun je eindeloos combineren met de lekkerste gerechten! Of je nou een wrap maakt of kip met rijst, het blijft heerlijk. Dat het geliefd is onder vele mensen blijkt wel, want ik ken eigenlijk niemand die geen kip lust. 😉 Op zoek naar inspiratie? Neem dan eens een kijkje onder het kopje recepten voor een heerlijke en gezonde maaltijd!

3. Yoghurt/kwark

Zuivel hoort natuurlijk ook bij de eiwitrijke foodies! Staat de smaak van yoghurt of kwark je een beetje tegen? Probeer dan eens verschillende combinaties uit. Yoghurt en/of kwark zijn heel lekker te eten met fruit, kaneel of een beetje honing! Zelf houd ik ervan om halfvolle yoghurt te combineren met bijvoorbeeld druiven en walnoten.

4. Groente

In groenten zitten over het algemeen veel eiwitten. Niet iedereen vindt het lekker, maar het is wel goed voor je gezondheid. First of all, groenten bevatten gezonde stoffen zoals, vezels, vitamines en mineralen! Dit heb je nodig om je lichaam beter te laten functioneren.

Second of all: Alle soorten groenten zijn goed voor het lichaam. Als ik een maaltijd voorbereid dan wok ik super veel groenten mee met een klein stukje vlees en een handje koolhydraten. Groenten mag je eigenlijk onbeperkt eten, dus why not?! Maar genoeg over mijn eetverslaving. Dit lijstje met groenten moet je echt eens uitproberen, want hier zitten superveel eiwitten in.

  • Spinazie
  • Veldsla
  • Boerenkool
  • Bloemkool
  • Broccoli
  • Spruitjes
  • Asperges
  • Artisjokken
  • Zoete aardappelen

5. Vis

Vis behoort tot de gezondste eiwitrijke voeding ooit. Het is niet alleen gezond maar doet ook wonderen voor je huid, haar en nagels. Dus mocht je ooit meedoen aan Expeditie Robinson en één ding mogen meenemen, neem dan een visnet mee! Weet je niet welke soort vis je moet eten? Geen probleem, want we hebben een handig lijstje voor je gemaakt:

  •  Zalm
  •  Tonijn
  •  Makreel
  •  Forel
  •  Sardines
  •  Haring
  •  Pangafitel
  •  Kabeljauw

6. Noten

Noten zijn heerlijk en zaden bevatten een goede bron van vitamines en mineralen. Beide zijn in ieder geval voorzien van eiwitten en goed voor het lichaam! Mocht je willen weten wat voor soort noten en zaden je vooral kunt eten, look below.

  1. Amandelen
  2. Cashewnoten
  3. Walnoten
  4. Pecannoten
  5. Zonnebloempitten
  6. Pompoenpitten
  7. Lijnzaad

Al deze heerlijke noten en zaden kun je combineren met kwark, yoghurt, fruit of salades. Uiteraard zijn er talloze andere manieren om te kunnen genieten van deze eiwitrijke foodies. Wees creatief en smullen maar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *