Geen tijd? Over prioriteiten stellen en doelen behalen

Iedereen kan zijn doelen behalen, maar soms laat je het maar zitten, omdat je er geen tijd voor hebt. Door rituelen in je leven in te bouwen, zoals iedere dag op hetzelfde moment eten en op vaste tijden je e-mails checken, kun je ervoor zorgen dat je veel meer tijd overhoudt om aan je doelen te werken.

“Geen tijd” is veelal een gebrek aan prioriteiten stellen. Er zijn uitzonderingen waarbij het echt moeilijk is om tijd vrij te maken voor je doelen, maar vaak is er winst te behalen en kun je toch tijd vrijmaken.

“Ja maar ik ga echt niet mijn dagelijkse uurtje tv kijken opgeven.”
– Iemand met een onbelangrijk doel.

Tijd vrijmaken en prioriteiten stellen, is niet altijd leuk. Soms moet je namelijk iets leuks opgeven om dingen te doen die je helpen bij je doel, zelfs al is datgene niet altijd leuk. Toch kun je alleen je doelen waarmaken als er volledig voor gaat en daarbij accepteert dat het niet altijd leuk is wanneer je werkt aan je doelen.

Rituelen

Wanneer je vaker artikelen van mij leest of member bent van onze website, weet je dat ik altijd weer terugkom op rituelen. Rituelen zijn een heel belangrijk onderdeel in het behalen van je doelen en het vrijmaken van tijd. Ga je gehele dag eens na, zijn er punten waar je meer tijd vrij kunt maken?

Minder tv kijken

Nul minuten per week tv kijken is ook niet erg. Tenminste als je doelen écht belangrijk voor je zijn. Je bent of bezig met je eigen doelen, of je kijkt naar het leven van andere mensen op de tv. De keuze is aan jou.

Op dezelfde tijden eten en mealpreppen

Op vaste tijden te eten en in sommige gevallen iedere dag hetzelfde (gevarieerde) eetpatroon hanteren, is een manier om veel tijd te besparen. Je hoeft dan minder na te denken tijdens het bereiden van je eten en je bent minder tijd kwijt in de supermarkt, want je koopt altijd hetzelfde tijdens je ene boodschappendag. Wanneer je mealprept ben je minder tijd kwijt in de keuken omdat je meerdere porties per keer klaarmaakt. Deze tips zijn misschien moeilijk om toe te passen op je leven, maar wanneer je bijvoorbeeld alleen al op vaste tijden eet, zul je merken dat je per week uren kunt besparen. Uren waarin je aan je doelen kunt werken.

Vaste tijden opstaan en naar bed gaan, ook in het weekend.

“Op zondag laat ik mijn ritme los, want ja, dan is het zondag”
– iemand die zijn prioriteiten niet bij zijn grote doel heeft liggen.

Door ook in het weekend op een vaste tijd op te staan, te eten, te sporten, te werken aan je doel en naar bed te gaan, kunnen de meeste mensen vele uren (!!) extra vinden om aan hun visies te werken. En ja, dit kan betekenen dat je op zaterdag en zondag ook gewoon om zes uur opstaat als dat je ritme is, met als voordeel dat je aan je doel kunt werken voordat de rest van je gezin en de korfbalclub op zaterdag van alles van je verwachten.

Email-blokkeren

Doe op vaste tijden e-mailen en schakel het buiten deze tijden uit op je telefoon, tablet en andere technische middelen. Als je werkt, werk je en als je niet werkt, hoef je ook geen mailtje te checken. Door dagelijks één tot drie e-mailmomenten van één tot twee uur in te plannen, heb je veel structuur. Zorg je dat je altijd snel je mail beantwoordt, maar voorkom je dat je de godganse tijd reageert op binnenkomende berichtjes. Efficiënt bezig zijn, is de enige manier om succesvol tijd te vinden voor je doel. Mocht je denken dat dat voor jou nooit gaat werken, omdat je heel veel mailtjes krijgt, probeer het eens en waarschijnlijk merk je dat je veel effectiever kunt werken. Op dagen dat ik meer dan vijftig emails ontvang (wat niet ongebruikelijk is en welke allen binnen 24 uur beantwoord moeten worden, veelal uitgebreid), plan ik ieder blok een uurtje extra vrij voor e-mailen, maar voorkom ik altijd dat de mail aan blijft staan. Met twee tot drie e-mailblokken per dag zorg ik dat mijn inbox iedere 24 uur weer één keer geheel leeg gemaakt is, blijf ik altijd voor de feiten aanlopen en heb ik veel tijd voor alle andere doelen en werkzaamheden die veel tijd vergen. Vanzelfsprekend staan tv-kijken en snoozen niet op mijn to-do list en zijn zaterdag en zondag gewoon werkdagen.

Tip van de pro: typ al je te beantwoorden e-mails en verzend ze pas als alles af is, zo voorkom je heen en weer ge-e-mail en kun je werkelijk je inbox bij bijven houden. Wanneer je het zo druk hebt dat je absoluut niet één uurtje je mail kan los laten, is het wellicht tijd om ook daarin prioriteiten te stellen en iemand daarvoor aan te nemen of je andere doelen los te laten.

Social media limiet

Schakel Facebook-, Twitter-, Snapchat- en Instagrammomenten in. Dit klinkt heel suf en helemaal niet van deze tijd, maar echt, Facebook en Instagram vreten veel tijd en energie. Stel jezelf limieten qua tijdsduur en hoe vaak je op je social media kijkt. Dat is wennen en niet altijd leuk. In het begin zul je je misschien stuurloos voelen (“Shit, ik heb 3 minuten wachttijd, wat moet ik doen?!?”). Door deze losse momenten te benutten voor rust en her-opladen, kun je ervoor zorgen dat je meer energie behoudt en op die manier indirect nog meer tijd weet te vinden voor je doelen. En serieus, zijn de foto’s van anderen werkelijk belangrijker dan jouw grote doel?

Doe het belangrijkste als eerste

Ik noem de eerste uren van de dag ‘creëer-tijd’. Tijdens deze vroege uren is je hoofd nog leeg, heb je nog niet hoeven dealen met stressmomentjes en heb je nog niets gezien op Facebook, Instagram en je e-mail, omdat je weet dat je je eerste uren van de dag daar niet aan moet besteden, wil je echt productief zijn. Doe ‘s ochtends datgene wat belangrijk is. Als je echt een avondmens bent en niet functioneert in de ochtend, plan dan in de avond creëer-tijd in. Wanneer je gewoon lui bent en in bed wil blijven snoozen, verleg dan je ritme, kom vroeg uit bed en doe het belangrijkste van je dag eerst, het motiveert nog extra en zorgt ervoor dat je iedere dag weer die belangrijke stap richting je doel kunt zetten.

Houd jezelf verantwoordelijk

Als jij acht uur per nacht slaapt, tien uur per dag werkt, drie uur met eten bereiden en opeten bezig bent, en daartussenin nog graag wil douchen, reizen, huishouden en je gezin onderhouden, heb je nog drie uur per dag over waarin je tv kunt kijken, de krant kunt lezen, kunt klagen over het feit dat je geen tijd hebt óf kunt werken aan je doel.Als je twee dagen per week vrij hebt van je werk en daardoor tien uur werk vervallen, maar je vijf uur tijd kwijt bent met sport, met jezelf of gezinsleden, met huiswerk of andere dingen waar je niet onderuit komt, heb je nog altijd vijf uur over plus drie uur die we er al vrij voor hadden gemaakt. Zelfs in het geval van familiebezoekjes en andere verplichtingen, kun je ook in het weekend je prioriteiten blijven stellen en enkele uren vrijmaken om te werken aan jouw dromen. Je hébt het niet druk, je máákt het jezelf druk.

Eet goed en regelmatig en beweeg dagelijks zodat je fysiek fit bent om vol voor je doelen te gaan. Schrijf je grote doel op, hang dat op de koelkast en maak een stappenplan waarin staat wat je daarvoor het komende jaar, iedere week of iedere dag moet doen om uiteindelijk bij je doel te komen. Alleen jij kunt je doel behalen en alleen jij kunt bepalen waar jouw kostbare tijd heen gaat. Iedere dag weer.

“So decide now. What is it you want? Plant your goal in your mind. It’s the most important decision you’ll ever make in your entire life.”

-Earl Nightingale

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *