Geen paniek: je kan best een dagje sporten overslaan!

Je bent net lekker bezig met sporten en je zit er écht supergoed in. Je sport bijna elke dag en je structuur is echt perfect. Maar op een gegeven moment merk je dat je toch wat vaker moe bent. Je kan ook wat meer ‘druk’ ervaren naar jezelf toe, omdat je vindt dat je moet gaan sporten. Maar het is toch helemaal niet erg als je een keer een dagje sporten overslaat?

Natuurlijk is het fijn als je zo lekker in je ritme zit, maar waarom zou je je schuldig voelen als je een dag niet kan sporten? Als je echt iemand bent van de planning en structuur dan is het heel vervelend als je niet kan sporten. Maar zorg er ook voor dat je niet aan het overtrainen bent, dit kan voor blessures zorgen die je echt niet wil oplopen! Daarnaast zitten er zeker een aantal voordelen aan een dag sporten overslaan. Ik heb er een paar voor jullie op een rijtje gezet!

1. Je lichaam heeft meer tijd om te herstellen

Als je een dagje niet sport kan dit echt positieve effecten hebben op je lichaam. Je lichaam heeft meer tijd om te herstellen en al helemaal als je wat langer last hebt van spierpijn. Dan is het ook niet erg om nog een extra rustdagje te nemen. Daarnaast geef je je lichaam wat meer rust en put je hem niet continu uit. Je merkt dat je na een dagje rust meer uit je training kan halen. Ik ben er ook zeker van overtuigd dat je je lichaam die rust moet gunnen als het daar aan toe is én dit misschien wel aangeeft.

2. Je verliest niet gelijk je progressie

Als je een dagje overslaat ben je niet gelijk al je progressie kwijt die je in de afgelopen weken of zelfs maanden hebt gemaakt. Het heeft namelijk wel iets langer nodig, mocht je weer achteruit gaan. Maar wanneer gaat je progressie dan wél achteruit?

Je lichaam verliest pas zijn progressie na ongeveer twee tot drie weken stilzitten (rust). Dit geldt niet voor iedereen, maar wel voor de meeste mensen. Soms neem je uit jezelf rust, maar het kan ook zijn dat je ziek wordt. Als je ziek bent moet je lichaam veel harder werken en kan je progressie na twee weken al verminderen. Als je niet ziek bent kan je wel wat langer rust nemen zonder veel kracht te verliezen. Denk hierbij aan drie tot vijf weken. Dit blijkt ook uit het onderzoek van Medicine and Science in Sports and Exercise.

3. Je hebt wat meer tijd om te socializen

Je hebt je vriendinnen al zo vaak beloofd om eens een keer te gaan lunchen of om wat te gaan drinken, maar toch komt het er steeds niet van. Je hebt je werk, je hebt standaard in de avond een yogales of een killer workout die je niet kan missen. Als je een keertje een avondje vrij neemt van sporten, heb je toch weer een avondje extra vrij voor een drankje of een etentje met je vriendinnen. En dat hoef je natuurlijk niet elke week te doen, maar zo heb je wel weer een extra optie!

4. Omdat een avondje bankhangen ook lekker is

Heerlijk onder een dekentje kruipen met een grote kop thee of een kopje koffie en een goede serie/film aan. Fitness kan voor jou natuurlijk ook ontspanning zijn, maar het kost wel veel energie. Daarnaast is het juist wel heel goed om je lichaam rust te geven, net als bij punt 1. Doe lichamelijk iets minder inspannend dan normaal en laat je lichaam lekker rusten. Ik vind het zelf altijd fijn om lekker niks te doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *