Geen dieet maar leefstijl: vijf redenen

De zomer komt er weer aan. Je struikelt in de parken over de hardlopers en in de sportschool is het spitsuur. Om mij heen zie ik mensen die starten met sapkuren en allerlei andere ongein in de hoop die vijf kilo er nog even af te krijgen voordat de bikini uit de kast moet. Hoe sneller die kilo’s eraf zijn, hoe beter, toch? In realiteit blijkt het toch lastig om het dieet vol te houden. Hoe komt dat toch? In dit blog geef ik je vijf redenen waarom diëten niet werkt.

1) Korte termijn doelstelling

Een dieet is maar voor een paar weken of maanden. Veel mensen vallen na hun dieet weer terug in oude ongezonde gewoontes, omdat ze niet weten hoe ze ‘normaal’ moeten eten. Anderen slaan juist helemaal los omdat ze zo streng gedieet hebben en al weken vechten tegen hun cravings.

”In acht weken een bikini-body”, ”Vijf kilo in een maand”, ”In 30 dagen suikervrij”.

Wat hebben al deze diëten gemeen? Juist, de tijdslimiet. Dit geeft mensen het idee dat het ‘haalbaar’ is. Ze kunnen de dagen aftellen; er is een zichtbare eindstreep. Maar het woord zegt het al, een gezonde leefstijl, kent geen finish, het is voor je hele leven. Naar mijn mening heeft het dus weinig zin om je tijd te verdoen met dit soort challenges. Je kunt zeker minderen met suiker eten of snoepen in het algemeen binnen een bepaald tijdsbestek, maar laat jouw ideale leefstijl dan de eindstreep zijn.

Ga niet dertig dagen lang elke gram suiker angstvallig vermijden op een manier waarvan je bij voorbaat al weet dat je het toch nooit gaat volhouden. Dat kleine beetje suiker in die gerookte kip of in die bouillonblokjes zorgt er echt niet voor dat je kilo’s aankomt. Zorg ervoor dat de basis goed is, dan ben je al een heel eind.

2) Focus op verboden voedsel

In mijn omgeving zie ik vaak hoe mensen vol goede moed beginnen met afvallen of gezonder eten, maar stranden omdat ze zo gefocust zijn op hun ”dieet”.  Ze zijn er veel te veel mee bezig; -Nee, dat mag ik niet hoor…- Deze instelling werk niet omdat je hierdoor van die verboden producten een soort heilige graal maakt.

“De mentaliteit: “Ik mag alles, ik moet niets,” zorgt ervoor dat ik keuzes maak die veel dichter bij mezelf staan.”

Stel je voor; je wil minder alcohol gaan drinken. Natuurlijk, iedereen weet dat bier en wijn niet zo gezond zijn en dat vloeibare calorieën al helemaal niet handig zijn als je probeert af te vallen. Maar om jezelf het drinken dan maar volledig te verbieden werkt gewoon niet. Ik weet het zelf maar al te goed; zodra ik mezelf ga dwingen een maand geen alcohol te drinken, wordt het alleen maar verleidelijker om die fles wijn wél te ontkurken. En dat terwijl ik het afgelopen jaar genoeg leuke avonden heb gehad met enkel Spa rood. De mentaliteit: ”ik mag alles, ik moet niets,” zorgt ervoor dat ik keuzes maak die veel dichter bij mezelf staan.

3) Strenge regels in plaats van natuurlijke gewoontes

Een dieet legt je allerlei regels op, terwijl het veel beter is om jezelf duurzame gewoontes aan te leren die voor jou werken. Door het volgen van een streng dieet, maak je van je leven een gevangenis: door gebonden te zijn aan strenge regels, ben je constant bezig met wat je allemaal niet mag en kan.

Niet eten na acht uur, om de twee uur een kleine maaltijd: allemaal voorbeelden van ‘regeltjes’ die het leven onnodig lastig maken. Want wat als je moet overwerken en pas na acht uur aan koken toekomt? Zonder eten naar bed na een drukke werkdag is ook niet zo’n slim plan.

Maak je alsjeblieft niet druk, je lichaam kan geen klok kijken en alles dat je eet na het achtuurjournaal verdubbelt ook niet magisch in calorieën. Zolang je niet té veel eet en luistert naar je behoefte, loopt het wel los. En wat als je een dag gewoon niet zoveel trek hebt en helemaal geen behoefte hebt aan dat vier-uurtje? Laat het los! Waarom zou je een tussendoortje moeten eten als je helemaal geen honger hebt? Het positieve effect wat dit op je stofwisseling zou hebben, is echt nihiel.

“Je lichaam kan geen klok kijken en alles dat je eet na het achtuurjournaal verdubbelt ook niet magisch in calorieën.”

4) Een dieet is niet flexibel

Levens veranderen, mensen veranderen en eetgewoontes veranderen mee. Waar je je een jaar geleden goed bij voelde, kan over een jaar zo maar weer anders zijn. Ik ben ruim een jaar flexetariër geweest en voelde me hier heel fit bij. Maar toen ik begon met krachtsport merkte ik dat deze manier van eten, ondanks mijn kritiek op de vleesindustrie, niet meer zo bij mij paste. Het was lastiger om aan mijn eiwitten te komen en meer spieren op te bouwen. Om een voorbeeld te geven: ik eet gemakkelijker honderd gram witvis dan tweehonderd gram peulvruchten (deze porties bevatten ongeveer evenveel eiwitten). Als ik willens en wetens had vastgehouden aan mijn ‘dieet’ maakte ik het mezelf onnodig moeilijk.

Maar ook nu ondervind ik nog dat ik mijn eiwitrijke dieet af en toe even los moet laten. In het buitenland zijn producten zoals kwark of koolvis niet altijd verkrijgbaar. Je kunt dan maar beter kiezen voor een alternatief wat misschien minder goed in jouw voedingsplan past. Het is bijzonder stressvol om je toch aan een bepaald dieet proberen te houden terwijl dit in die omgeving niet kan.

5) Een dieet is gebaseerd op andermans ideeën

De ene mens is de ander niet en wat voor de één werkt, lijkt voor de ander een onmogelijke opgave. De één eet brood en voelt zich super fit, de ander krijgt een opgeblazen buik van tarweproducten. Er zijn mensen die het liefst de hele dag door kleine beetjes eten, anderen houden het bij drie grote maaltijden op een dag. Het heeft geen zin om iemand anders na te doen, ook al is het maar voor een korte termijn. Je zult uiteindelijk toch moeten uitvinden wat voor jou werkt in plaats van andermans gewoontes over te nemen.

Sommige vrienden begrijpen niet dat ik ‘s ochtends liters yoghurt met een hele berg havermout naar binnen kan werken. Ik ben ‘s ochtends een bodemloze put en eet tijdens het ontbijt veel. Ik heb gemerkt dat dit ik hierdoor de gehele dag door meer energie en minder honger heb.

Dat dit voor mij werkt, betekent niet dat jij tegen heug en meug een enorme portie naar binnen moet gaan werken als je net wakker bent. Als je meer trek hebt tijdens lunchtijd is dat ook prima. Er wordt vaak geroepen dat het ongezond is om ‘s ochtends niet eten. Het klopt wel dat je nog de hele dag profiteert van de energie die een goed ontbijt je geeft, maar het maakt voor je totale energie-inname helemaal niet uit op welk tijdstip je calorieën binnenkrijgt. Doe niet moeilijk; eet gewoon wanneer je honger hebt!

Conclusie: ”Stop met dieten en start met het ontwikkelen van je eigen fitte leefstijl!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *