Geef je zelfvertrouwen een boost, start met je gedachten!

We hebben allemaal weleens een ‘off-day’ zo een dag waarop niets lukt, je baalt van je uiterlijk, je werk, je gedachtes, alles voelt even zwaar. Meestal duurt dit een dag, met een beetje pech een week maar daarna zie je dingen vaak wel weer positief in en lach je om je eerdere sombere gedachtes. Echter, soms kunnen er negatieve gedachtes zijn die maar blijven terugkomen. Hiermee haal je, soms ongemerkt, jezelf naar beneden en op deze manier houd je je negatieve gedachtes in stand. Vervolgens kun je dit jezelf weer gaan verwijten. Kortom, een vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uit kunt komen. Moeilijk maar zeker niet onmogelijk! Daarom een aantal tips voor een positiever zelfbeeld.

Wees je bewust

Zoals bij veel dingen begint het bij bewustwording. Wees je eens bewust van je gedachten. Wat denk je over jezelf en wat zeg je tegen jezelf? Ik kan je nu alvast vertellen dat dit meestal niet zo positief is. Zo ken ik genoeg meiden die zichzelf compleet kunnen neerhalen wanneer zij in hun ondergoed voor de spiegel staan, ze laten werkelijk niets van zichzelf over. Echt onwijs zonde!

Ten eerste helpt het niet en ten tweede ga je je er alleen nog maar slechter door voelen. Dus ga eens bij jezelf na op welk gebied jij vaak negatieve gedachten ervaart. Wat denk je dan en hoe voel je je vervolgens? Het zijn namelijk niet gebeurtenissen die je een bepaald gevoel bezorgen maar juist de gedachten die je bij die gebeurtenis hebt. Soms kan het helpen om dit eens op te schrijven. Je zal schrikken van zoveel negativiteit. Bewustwording is de eerste stap op weg naar verandering.

Erken wat er is

Goed, je bent je nu bewust van je gedachten. Ga dit jezelf nu niet verwijten maar erken wat je voelt. Je voelt het namelijk niet voor niets. Hoe meer je gedachten wegstopt hoe harder zij hun best gaan doen om er te zijn. Erken dus je gedachten en je bijbehorende gevoelens. Je ziet misschien een vetrol in de spiegel maar dat betekend niet dat jij een vetrol bént. Erken dus wat je voelt en wat je ziet. Vecht er niet tegen maar laat het er gewoon zijn. Het is zoals het is.

Richt je op het positieve

Je bent misschien niet helemaal tevreden over je lichaam of er is iets anders waar je telkens onzeker over bent maar niet alles is negatief. Richt je aandacht eens bewust op iets van zowel je innerlijk als je uiterlijk waar je wel heel blij van wordt of tevreden over bent. Ja, dat is best lastig wanneer je in een negatieve spiraal zit maar er zijn altijd positieve dingen.

Desnoods schakel je de hulp in van je familie en vrienden. Gegarandeerd dat zij genoeg positieve punten kunnen benoemen. Verzamel deze op een plek waarop je ze altijd direct terug kan lezen. Bijvoorbeeld in je telefoon. Voel je je dan even rot dan pak je je telefoon erbij en lees je alle positieve berichten. Je zal zien dat dit werkt! Constant negatief tegen jezelf praten werkt ook dus andersom werkt dat gelukkig niet anders. Vervang op deze manier langzaam maar zeker een negatieve gedachte voor een positieve en dus meer helpende gedachte.

Stop met vergelijken

Eén van je dingen die ik zelf vaak doe wanneer ik veel negatieve gedachten ervaar, is gaan vergelijken. Juist wanneer ik dit op dat soort momenten doe, ga ik mij nog veel rotter voelen. Ineens lijkt het alsof iedereen alles veel beter voor elkaar heeft. En, nog erger, alsof het hen allemaal is komen aanwaaien. Onzin natuurlijk maar als je in zo een vibe zit heb je nu eenmaal de neiging om alles uit te vergroten en het niet meer helemaal objectief te zien. Stop met vergelijken! Iedereen gaat zijn eigen weg op zijn eigen manier en je hebt vaak geen idee wat een ander hier voor heeft moeten doen en voor heeft moeten laten. Je ziet alleen de buitenkant.

Richt je op je eigen ontwikkeling en stop hier al je energie en tijd in. Vergelijken is vermoeiend en zinloos. Jij bent jij. Gebruik anderen hoogstens als inspiratie. Bekijk wat je bewonderd in de ander en richt vervolgens de aandacht naar jezelf. Wat zegt dit over jou? En wat zou jij eigenlijk willen? Deze vragen helpen je veel sneller verder dan dat je je maar blijft vergelijken.

Denk doelgericht

Oké, er zijn nu eenmaal dingen waar je wat minder tevreden over bent of die je graag anders zou willen. Blijven hangen in deze gedachte zorgt er vaak niet voor dat er iets veranderd. Denk in plaats daarvan doelgericht. Wat bevalt je niet en wat zou je hier zelf aan kunnen veranderen? Maak dit zo klein mogelijk.

Dus wat zou je deze maand, aankomende week en zelfs vandaag al kunnen doen om datgene waar je somber over bent aan te pakken? Als je goed nadenkt is er altijd wel iets. Soms kan het wel gebeuren dat je in zo een negatieve spiraal zit dat je even geen ruimte hebt voor doelgerichte gedachten. Schakel dan hulp in! Ook al kan het in eerste instantie moeilijk zijn. Door dingen bespreekbaar te maken met bijvoorbeeld een vriendin krijg je vaak ruimte in je hoofd. Hierdoor komen er gemakkelijker oplossingen en daarnaast kan je vriendin je hier ook vaak mee helpen.

In eerste instantie voelen bovenstaande dingen misschien nog wat onwennig en onnatuurlijk. Dat is logisch, je bent namelijk al zo lang bezig met die negatieve gedachten dat die nu bij je horen. Het is als het ware veilig voor je geworden. Om positievere gedachten te krijgen zal je eerst moeten gaan doen. Door het doen ga je het uiteindelijk ook voelen. Beetje gek misschien, maar ik geef mijzelf regelmatig een peptalk voor de spiegel. Ik begin dan een beetje gekscherend over hoe goed ik ben en hoe goed ik het die dag ga doen. Maar door dit elke dag te herhalen train je je hersenen op positiviteit en ga je het uiteindelijk ook echt geloven, voelen en, niet geheel onbelangrijk, je er naar gedragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *