Gedemotiveerd? Nu niet meer!

We zijn nu al in de tweede maand van 2016. Had jij goede voornemens? Hoe staat het nu met deze voornemens? Grote kans dat deze naar de achtergrond zijn verschoven en vaak ligt dat aan je motivatie. Gedemotiveerd zijn, ligt echter niet enkel aan het gebrek aan motivatie, ook je mindset speelt een grote rol bij het behalen van je doelen. Wat is nu het geheime ingrediënt voor een positieve mindset en hoe beïnvloedt dit je motivatie?

Mindset

Vaak is niet je motivatie, maar je mindset het probleem als je niet consequent bent in je gezonde leefstijl. Als je een gezonde leefstijl wil, denk je meestal in goed en fout: Het ene voedingsmiddel is goed en het andere is fout; sporten is goed, een keer niet sporten is fout. Je wil gezonder gaan leven, dus je bedenkt dat je meer discipline nodig hebt. Je gaat meedoen in groepslessen, zoals bootcamp of bodypump, wat je na twee weken ook alweer opgeeft, omdat je je toch niet verplicht genoeg voelde om te gaan. Niemand kan namelijk zo streng voor je zijn, als jijzelf. Op een bepaald punt ga je twijfelen aan jezelf of het wel lukt om een gezonde leefstijl aan te nemen. Deze gedachte is schadelijk voor je motivatie.

Mensen die een gezonde leefstijl hebben, bezitten niet veel meer discipline en wilskracht. Zij hebben gewoontes gecreëerd en ze zijn aardig voor zichzelf. In plaats van zichzelf allerlei verwijten te maken als er iets verkeerd is gegaan, vragen ze zichzelf af hoe het de volgende keer anders kan. Zij hebben een probleem-oplossende mindset. In plaats van zichzelf te verwijten dat ze niet voor het werk naar de sportschool zijn gegaan, denken ze “ik was erg moe vandaag en daardoor versliep ik me. Misschien kan ik de volgende keer eerder naar bed gaan.” Dus ze zien geen problemen, maar kijken naar oplossingen.

Probleem-oplossende mindset

De kracht van deze mindset is, is dat emoties buiten beschouwing worden gelaten en dat je naar de realiteit kijkt. In plaats van het veroordelen van jezelf, geef je nu een oordeel over de situatie. Wat kan je doen om de volgende keer niet meer zo moe te zijn, zodat je het sporten niet meer overslaat? Hoe zorg je ervoor dat je uitgerust bent? Wanneer je zo denkt, ga je beter voor jezelf zorgen in plaats van dat je streng voor jezelf bent. Als je beter voor jezelf zorgt, zul je ook beter presteren en makkelijker een gezonde leefstijl kunnen volhouden. Dan lukt het je wel om te gaan sporten en gezonde voedingskeuzes te maken.

Het geheime ingrediënt van motivatie

Het heeft dus geen zin om jezelf allerlei verwijten te maken. Zou je deze verwijten ook maken naar een ander als die dezelfde ‘fouten’ maakt? Ik weet wel zeker van niet. Dus behandel jezelf, zoals je een ander behandelt. Zo los je problemen op en ben je aardig voor jezelf. Door te denken in het oplossen van problemen in plaats van verwijten naar jezelf maken, geef je jezelf duidelijkheid, helderheid en emotionele afstand om je motivatie te behouden en om de volgende keer de situatie anders aan te pakken. Als je hierbij hulp nodig hebt, wees dan ook niet bang om dat te vragen. Je bent echt niet de enige!

Hoe behoud jij je positieve mindset?

Anouk de vood Fitgirls

Anoek de Voogd adviseert mensen op het gebied van een gezonde leefstijl en daarbij betrekt ze alle factoren die ermee te maken hebben, namelijk: voeding, beweging, mindset en ontspanning. Anoek is gewichtsconsulent BGN, personal training, sportpsycholoog en leefstijlcoach. In haar eigen bedrijf Anoek de Voogd Sport & Exercise begeleidt ze mensen door middel van één-op-één begeleiding, workshops, groepstrainingen en online coaching. Voor meer informatie kun je kijken op www.anoekdevoogd.nl en www.anoeksportenvoeding.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *