Ga je nog op wintersport? Met deze tips ben je goed voorbereid!

“Sportief, fit en gezond”, termen waar de meeste lezeressen van Fitgirls.nl zich wel in herkennen! Normaal staat je dag in het teken van gezond eten, sporten en nadenken over je trainings- of voedingsschema. Maar…het is winter! En daarmee komt voor velen de wintersport weer langzaam in zicht. Genieten in de sneeuw, maar ook vet(ter) eten en een drankje hier en daar hoort er allemaal bij. Als ski-instructrice is het belangrijk om me fit en gezond te blijven voelen, maar daarnaast wil ik ook kunnen genieten van het leven. Deze balans heb ik inmiddels gevonden! In deze blog geef ik tips & tricks om je wintersportvakantie zo optimaal mogelijk tegemoet te gaan, maar ook om er zo goed mogelijk weer uit te komen!

Je kan het ermee eens of oneens zijn, maar skiën is toch echt een sport! Gemiddeld verbrand je op de lange latten toch al snel 550 calorieën per uur. Mocht je eerder een langlauf-fanaat zijn, dan loopt dit nog op tot 640 calorieën per uur. Een gemiddelde skiër is ongeveer vier tot vijf uur per dag onderweg op de piste. Je spieren zijn dus behoorlijk aan het werk. Daarom heeft een goede voorbereiding op de wintersport echt zijn voordelen. Niet alleen voorkom je spierpijn, maar ook de kans op blessures wordt kleiner en je geniet gewoon meer van je dagen in de sneeuw!

Going in…

Tip 1: Een goed begin is het halve werk!

Zonder een goede basisconditie is skiën behoorlijk pittig. Niet alleen door het bewegen, maar ook door de hoogte waarop je actief bent. Vergeet niet dat wij Nederlanders onder het zeeniveau wonen. Ineens willen we sporten op een hoogte waar minder zuurstof is, hierdoor heeft je lichaam meer moeite om optimaal te presteren. Je zult eerder moe zijn en je kan last krijgen van kortademigheid en soms ook duizeligheid. Door al in het najaar je conditie op pijl te brengen, zorg je ervoor dat je lichaam hier makkelijker mee om kan gaan. HIIT (High Intensity Interval Training) helpt hierbij. Hiermee verhoog je de aanmaak van rode bloedcellen waardoor je lichaam makkelijker zuurstof opneemt en transporteert.

Tip 2: Werken met die benen!

Je benen zijn voor ruim tachtig procent verantwoordelijk voor al het werk bij het skiën. Daarom is het vooraf trainen van je beenspieren een must. Ski-instructeurs bereiden zich voor op een wintertje ploeteren door oefeningen zoals squats, lunges, deadlifts en legpresses in hun trainingsschema op te nemen. Het trainen van de grote spiergroepen zoals de quads en hamstrings in je bovenbenen zorgen voor meer kracht en uithoudingsvermogen tijdens de wintersport. En laten we eerlijk zijn dames; het is toch mooi meegenomen dat dit ook strakke bovenbenen en een welgevormd achterste oplevert, toch?!

Tip 3: Voorkomen is beter dan…

Omdat je andere bewegingen maakt dan je anders doet, is de kans op blessures bij skiën vrij groot. Risicozones zijn met name de kniën en onderrug. Ze fungeren immers als schokdempers wanneer je glijdt over ijzige stukken, buckels en irritante hoopjes sneeuw. Door de spiergroepen in de onderrug en de banden in de knieën soepel en sterk te maken, wordt de kans op letsel verkleind. Je kniebanden kan je goed versterken door éénbenige lunges en legpresses te doen. De (onder)rug wordt goed bewerkt door (stiff-legged) barbell deadlifts en back hyperextensions. Als je last hebt van zwakke knieën of een gevoelige rug, moet je deze oefeningen heel rustig opbouwen. Eventueel onder begeleiding van je trainer of fysiotherapeut.

…going out!

Tip 4. Alcohol plus!

Natuurlijk wil je op je wintersport lekker genieten van een drankje, maar alcohol doet je lichaam geen plezier. De Oostenrijkers zijn natuurlijk niet gek en er is een rede dat ze drankjes zoals spritzers, Aperol spritz en Hugo bedacht hebben. Dit zijn allemaal lekkere alcoholische drankjes met soda water. Dit heeft meerdere voordelen: je wordt niet zo snel aangeschoten, je doet langer met een drankje en je lichaam raakt niet zo snel uitgedroogd van de alcohol. Ideaal!

Tip 5. Go Après!

Uitgaan? Natuurlijk! Maar ga niet op de tijden zoals je dat in Nederland zou doen. Er is een rede dat après-ski bestaat. Het beste middel tegen een kater en om je de volgende dag fit te voelen, is immers een goede nacht slapen. En laat après-ski daar nou net voor bedoeld zijn. Dus, direct vanaf de piste lekker de kroeg in, feesten tot een uurtje of zeven, dan goed eten en hop, het bedje in! Gegarandeerd dat je de volgende ochtend weer fris die berg af roetsjt!

Tip 6. Verbied jezelf niets, maar geniet met mate!

Het is allemaal zo lekker… Apfelstrudel, Kaizerschmarn, Bratwurstl en Käseknockl… Eén ding hebben ze gemeen: het zijn allemaal echte calorieënbommetjes! En dan niet van de goede, gezonde soort. Natuurlijk verbrand je best wat vet tijdens het skiën, maar vergeet niet dat je de helft van de tijd in de lift doorbrengt. In de pauzes ligt je verbranding ook lager en tijdens de après-ski kom je alleen maar in de plus. Jezelf dingen verbieden werkt vaak averechts, maar probeer de focus te leggen op de gezelligheid en het skiën. Zoek de balans tussen het gewoon genieten van een hapje en een drankje, zonder elke dag los te gaan alsof het een geweldige cheat day is.  Ons lichaam moet al deze snacks verwerken en dit kost ook energie. Energie die je nu liever op de piste besteedt. Met iedere dag één lekkere, Oostenrijkse traktatie kan je van alles genieten, zonder met een naar, onfris gevoel en een opgeblazen buik weer thuis te komen.

Met nieuwe sneeuw op komst, wordt het genieten de komende tijd. Ik ben er in ieder geval klaar voor, jij ook? Dus plan je trip, bereid je voor, maar vooral…geniet!

Liefs,

Gabi

Foto: Estelle Ballet (via Facebook)

3 thoughts on “Ga je nog op wintersport? Met deze tips ben je goed voorbereid!

    • Gabriela zegt:

      Hoi Fleurtjuh! Niet iedereen is direct weg van spritzers en Hugo’s, maar de combi van alchohol houdende drank met soda water is niet alleen in Oostenrijk bekend. Ook in verschillende landen met een warm klimaat kennen ze dit soort combinaties, wederom omwille van de hydratatie. En…als je ze een paar keer geprobeerd hebt, zijn het erg lekkere drankjes! 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *