Fitness atleet worden: de weg naar het podium

Fitness Atletes podium

Veel dames weten ondertussen dat vrouwen en krachttraining perfect samen gaan. En dat is een fantastische ontwikkeling natuurlijk want naast dat het erg veel uitdaging biedt, kun je er ook een killerbody mee ontwikkelen. Maar wat nou als je meer wilt dan een killerbody, wat nou als je je killerbody het podium op wilt werken en fitness-atleet wilt worden?

Ik ben Jeanet Wolf, 24 jaar en naast diëtiste, personal trainer en (online) wedstrijdcoach ook een fitness atlete. Sinds 2012 doe ik aan krachtsport en in 2013 heb ik mijn eerste bikini-fitness wedstrijd gedaan. Na deze wedstrijd besloot ik het een level omhoog te tillen en te trainen voor de iets gespierdere klasse, de bodyfitness. Momenteel ben ik nog iets minder dan ‘5-weeks out’ zoals dat mooi gezegd wordt, en sta ik op 5 oktober met mijn nieuwe, gespierdere, lichaam op het podium. En over de weg er naar toe wil ik je meer vertellen, zodat ook jij die stap kunt zetten mocht je dat willen.

De weg richting het podium

Wanneer je het podium op wilt zijn er enkele zaken die vanaf dat moment een grote rol gaan spelen in je leven; Voeding, sport, slaap, poseren en selfies. Maar voor je je plan van aanpak kunt uitstippelen moet je weten welke richting je op wilt. Daarvoor is het belangrijk om te beslissen in welke klasse jij het beste past qua bouw en/of persoonlijkheid, of wat je het mooiste vindt om te bereiken.

Er zijn voor dames verschillende klasses in Nederland om aan deel te nemen. De eerste klasse is de bikini-fitness. In deze klasse moet je strak en slank zijn, een redelijk laag vetpercentage hebben zodat je buikspieren lichtjes zichtbaar zijn maar zonder duidelijke algehele spierdefinitie. Het poseren in de bikini klasse is sierlijk, vrouwelijk en er worden geen poses gedaan om de spiermassa extra te benadrukken.

De volgende klasse is de figure/bodyfitness klasse. Deze klasse is gespierder dan de bikini-fitness. De dames in deze klasse hebben een wijdere rug en moeten die ook kunnen uitzetten. Misschien ken je ze wel, foto’s van meiden die hun ‘vleugels’ uit kunnen zetten en een mooie V-shape laten zien. Tijdens het poseren bij de figure/bodyfitness, worden de spieren meer benadrukt en moet je bij sommige bonden ook de front-double bicep pose doen, ook wel bekend als de ‘laat je spierballen eens zien’ houding. Maar bovenal is vrouwelijkheid van belang en moet je jezelf sierlijk en zelfverzekerd op het podium kunnen presenteren.

De klasse die hierop volgt is de physique klasse. De dames moeten nog gespierder zijn en het vetpercentage ligt dusdanig laag dat alle lijnen en spieren duidelijk zichtbaar zijn. Daarnaast lijken de poses op de bodybuild-poses die de mannen uitvoeren, zodat alle spieren in het gehele lichaam getoond worden.

Figure, bikini, bodybuilding klasse
De verschillende dames klasses

De meest gespierde klasse is de vrouwenbodybuilding. Het soort lichaam dat sommige dames denken te ontwikkelen wanneer ze een keertje de gewichten op pakken. Wat overigens niet zal gebeuren, maar dat is een ander onderwerp.

Wanneer je besloten hebt welke klasse het best bij je past, kun je je beast-mode aanzetten, want dan gaat het pas echt beginnen. Afhankelijk van je startpunt moet je spiermassa gaan bouwen of vet verliezen om in de goede shape te komen. Het is van groot belang dat je voeding en trainingen geheel op jouw lichaam en doelen afgestemd worden, want met een eenvoudig schemaatje van internet doe je jezelf en je doelen echt tekort. Zorg er dus voor dat als je podium-ambities hebt, je een coach vindt die jou kan helpen bij het bereiken van je doelen.

Time to level-up

Na maanden hard trainen en goed eten is de wedstrijd dan eindelijk in zicht. En dat is het moment dat je net even verder gaat dan waar de gemiddelde fanatieke sporter ophoudt. Ondertussen heb je een strak en gespierd lichaam, een vrij laag vetpercentage en zit je met volle snelheid in de beast-mode. Maar het echte werk moet nog komen. Vanaf dit moment ga je namelijk de wedstrijd-prep in. Je voeding wordt een tikkeltje zwaarder, je trainingen intensiever, in je gedachte komt steeds vaker eten voor dat niet in je wedstrijdvoeding past en je wordt ietsiepietsie prikkelbaarder. Maar het wordt ook tijd voor hele awesome zaken. Zoals poseer bikini’s. En poseerschoenen. Maar ook inschrijven bij de bond, inschrijven voor de wedstrijd, tanning uitzoeken, bedenken hoe je je haar gaat doen, welke make-up je gaat dragen en oneindig vaak je poseer-routine oefenen zodat je straks volop kunt shinen op het podium.

Oh ja, en wat dacht je ervan om je voeding nog iets te verminderen, of misschien cardio toevoegen aan je programma, trainingen nog wat intensiever maken of gewoon een combinatie van alles? Je gaat jezelf tot het uiterste drijven, spieren zien die je nog niet eerder zag en je vetpercentage verlagen zoals nooit tevoren. Zorgen dat je iedere dag progressie maakt, steeds dichter bij je einddoel komen. Natuurlijk met bijbehorende angst, stress en onzekerheid maar ook zeker met bijbehorende opwinding, trots en het fantastische gevoel dat samen gaat met het bereiken van je doelen. En met bijbehorende selfies. Want geloof me, er zal geen dag voorbij gaan dat je niet jezelf in de spiegel checkt, weer een nieuwe lijn in je buik, een grotere bicep of hardere bil ziet ontstaan, en die vast wilt leggen. Op een selfie.

Wedstrijdvoorbereiding is een achtbaan. Met heel veel loopings. Soms iets teveel als je het mij vraagt. Maar het moment dat je op het podium staat met je zelf uitgekozen bikini, je haar als dat van een prinses, met een onnatuurlijk bruine kleur en een smile van oor tot oor terwijl de opwinding, spanning en adrenaline door je lichaam gieren als de hele zaal joelt en aanmoedigt, maken het helemaal waard. Want dat is het moment dat je voelt en beseft wat voor een fantastische prestatie je hebt geleverd.

Jeanet Wolf 6 weeks out

En het moment dat je welverdiende warme chocolade brownie met ijs, die al weken in je dromen aanwezig was, binnen handbereik is. Dat ook.

22 thoughts on “Fitness atleet worden: de weg naar het podium

  1. Mirjam van Sambeek
    Mirjam van Sambeek zegt:

    Zo ontzettend veel respect hiervoor!
    Welke klasse dan ook, het is allemaal heel hard werken en ‘offers’ maken.

    Ik weet niet of ik het ooit zou willen of kunnen maar ik vind het superinteressant om verschillende meiden die wel meedoen te volgen en hun voorbereidingen te zien via instagram

  2. Nicole Blok
    Nicole Blok zegt:

    super leuke blog! Ik zit er zelf ook over te denken om in een body fitness klasse wedstrijden te gaan doen. Alleen ik heb nog niet helemaal door gepakt in het zoeken van een personal coach

  3. Bianca zegt:

    Goed geschreven en informatieve blogg! Ik heb zelf ambities om mee te doen aan een bikini fitness wedstrijd, ik ben wel 37 jaar dus niet de jongste meer maar ik ben wel fit en slank. Ik wil mijn sportprestaties naar een hoger level tillen nu alleen nog op zoek naar een goede begeleider. Ik heb ook interesse in jouw (online) wedstrijdcoach aanbod.

  4. Abigail zegt:

    Hello mvr de wolf

    Ik zoek een profesionele ondersteuning in mijn fitness training.
    Graag ga ik na twee jaar zes keer per week trainen ook het podium op maar ik heb advies nodig in me training en voeding.

    Please help me

  5. Nadja zegt:

    Hoi mevouw de wolf,

    Ik wil dit al mn hele leven en nu ga ik het doen!
    Heb alleen hulp nodig met mn voedingsschema en sportschema.

    Please can you help me!?

  6. Laura zegt:

    wat een geweldig verhaal!
    Ik heb dit jaar besloten mijn levensstijl om te gooien en gezonder te leven. Mijn zwaarste gewicht is 93kg geweest en dat is nu inmiddels 75kg. Doordat ik aan krachttraining doe ben ik erg veel bezig met het uitzoeken van schema’s. Ik beleef veel plezier in het sporten en wil mezelf graag verbeteren. Nu volg ik inmiddels veel bikini atlete’s op instagram en dit heeft mijn interesse gewekt. Ik wil mezelf ook graag tot het uiterste drijven en ook shinen on stage! Heb helaas geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Hoe/waar begin ik? En wanneer en waar zou ik me moeten inschrijven als ik volgend jaar mee wil doen aan een competitie?

    • Jeanet Wolf
      Jeanet Wolf zegt:

      Heey Laura,

      Wat knap van je dat je al zo ver bent!

      Wat je het beste kunt doen is een coach zoeken die jou kan begeleiden richting wedstrijden (www.shewolves.nl voor meer info over bikini- en bodyfitness coaching). Diegene kan je helpen bij het lichaam ontwikkelen zoals nodig, bij poseren, alles wat erbij komt kijken. Het belangrijkste is het ontwikkelen van de juiste fysiek en je coach kan je daarna helpen met inschrijvingen etc.
      Mocht je het helemaal alleen willen doen kan dat natuurlijk ook. Dan zou je op de website van de IFBB (google) kunnen kijken wat er allemaal bij komt kijken.

      Succes met je mooie doelen!

      Groetjes,
      Jeanet

  7. hanna zegt:

    Hi Jeanet,
    Ik heb een vraag.
    Ik ben redelijk ‘in vorm’ en die al een aantal jaar krachttraining.
    Nu wil ik misschien meedoen aan een bikini fitness wedstrijd en moet ik dus een wedstrijd als doel kiezen.
    Heb je een aanrader hiervoor?
    En op welke termijn zou je aanraden?
    Is voor augustus haalbaar?

  8. Deborah zegt:

    Ik wil mij zo graag voor dat aanmelden bij Shewolves, maar op de website staat met koeie letters dat alles vol is. Is er ergens een alternatief? Of is het niet up2date?

  9. Miriam zegt:

    Hallo Jeanet,

    Aller eerst bedankt voor het delen van jouw ervaring maar vooral ook erg inspirerend verhaal. Naast werken, het runnen van een gezin met 3 kids en fitness, wil ik volgend jaar ook graag mee doen met de Sapcup categorie bodyfitness. Zelf ben ik maar klein en stevig, dus viel de bikini catogorie af. Ook vind ik persoonlijk bikini niet bij mij passen. Ik heb een super goede coach gevonden maar de inzet en wil ligt bij mezelf. Door het lezen van je verhaal motiveert het mij nog meer om mijn doelen te bereiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *