Fitgirls Experience: Sporten met je hubby!

Je ziet ze geregeld voorbij komen op Instagram: van die ontzettend schattige Fitgirl selfies met hun hubby in de gym. Bij voorkeur voor, of ergens halverwege de workout, zodat ze nog niet te bezweet zijn, hun haar nog redelijk oké zit, hun hoofd niet tomatenrood is, maar ze wel (fijn voor dat extra fitgehalte van de foto) met wat gewichten op de foto kunnen. Daaronder nog wat hashtags als #fitcouple #swolemates #traintogetherstaytogether en je hebt de ideale Fitgirl fantasy.

Picture perfect?

Samen met je swolemate gaan sporten; naast de ultieme mogelijkheid voor #fitcouple selfies heb je iemand die je kan spotten bij je squats en totaal niet uit eigen belang checkt of je wel diep genoeg gaat. Je hebt een motivator die je net even die extra push geeft en iemand die je af en toe een aanmoedigend kusje kan geven zonder dat dat raar is. Hij zal extra gemotiveerd zijn om net wat zwaarder te trainen dan normaal om indruk op je te maken, kan andere mannen ter plekke jaloers maken met zijn fitchick, plus gewoonweg samen lekker zweten. Klinkt perfect, toch?

Helaas pindakaas, maar soms is het helemaal niet zo picture perfect. Laat ik even voorop stellen dat ik iemand ben die bij voorkeur het liefst alleen traint. Koptelefoon op, muziek aan en zit ik een uur lang heerlijk in mijn eigen wereldje. Als jij de voorkeur geeft aan een trainingsmaatje dan herken jij je misschien niet helemaal in onderstaande ‘problemen’ en toegegeven, soms vind ik samen trainen ook heel erg leuk! Maar hé, het idee voor deze blog zou niet ontstaan zijn als ik toch niet af en toe met mijn vriend samen ga trainen.

hubbys

Not so picture perfect!

Naar alle waarschijnlijkheid zal jouw vent niet precies dezelfde oefeningen uitvoeren als jij (driedubbele bonuspunten als jij hem aan de cable kickbacks krijgt!). Dus tenzij jullie beide schema’s op elkaar afgestemd zijn zal hij eerder zijn eigen gang gaan. En zul je net zien dat hij dat ene apparaat he-le-maal aan de andere kant van de zaal nodig heeft.

#overdrijven (al zorgt een grote, volle sportschool er nog wel eens voor dat ik mijn vriend amper terug kan vinden omdat ik zo klein ben en ik niet over de apparaten of mensen heen kan kijken, haha). 

Tip: gebruik schema’s met een focus op losse gewichten zodat je niet gebonden bent aan apparaten op vaste plekken. Of werk met oefeningen voor verschillende spiergroepen en ruil tussendoor of achteraf van apparaat. Voorbeelden hiervan zijn het doen van leg extensions samen met leg curls, of het trainen van je biceps afgewisseld met het trainen van je triceps.

Zijn jullie schema’s op elkaar afgestemd? Oké. Kunnen jullie dezelfde gewichten gebruiken? Waarschijnlijk niet. Dit is niet erg. Je kan hierdoor juist tegelijkertijd dezelfde oefening uitvoeren in plaats van dat je op elkaar (en de gewichten) moet wachten. Maar als je ‘te’ zware gewichten gaat gebruiken omdat je stiekem extra indruk wilt maken op je hubby, dan maak je de kans op blessures groter. Een goede uitvoering is namelijk veel belangrijker dan een zwaar gewicht!

Tip: wil je indruk maken met een extra zwaar gewicht, probeer eerst rustig (eventueel zelfstandig) op te bouwen naar dat gewicht.

Samen op een goede manier opbouwen naar een zwaarder gewicht kan daarentegen ook leuk en net zo indrukwekkend zijn. Interesse hebben in de progressie van je partner is top en zeker een extra motivatie. Maar let wel op: als jij met ieder klein verbeterpuntje aan komt zetten kan de motivatie gauw wegzakken bij zowel je partner als bij jezelf. Degene die de oefening aan het uitvoeren is kan al snel het idee hebben het continue verkeerd te doen. Degene die probeert te helpen kan op zijn of haar beurt weer het idee krijgen dat de hulp niet geaccepteerd wordt. Frustraties all over the place!

Tip: Hoi, ik ben Mirjam en ik raak soms snel gefrustreerd, oeps. Maar hé, daar wordt hard aan gewerkt! Dus als iemand nog een tip voor deze Fitgirl heeft, let me know.

Happy Ending

Wil je heel graag met jouw partner samen trainen en er allebei een fijne training aan over houden, dan kan het dus handig zijn om rekening te houden met deze ‘problemen’. Spreek bijvoorbeeld van te voren met elkaar af wat jullie van de training verwachten en wat jullie samen willen bereiken.

En last but not least: waarschuw hem even dat er hoe dan ook foto’s gemaakt gaan worden ;).

Train jij vaak samen met je partner? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *