Family balance: Sportieve opvoeding

Als ouder wil je dat je kind zo gelukkig mogelijk opgroeit. Hun gezondheid speelt hierbij een grote rol. Je wilt dat ze vitaal zijn en dat ze lekker in hun velletje zitten. Regelmatig bewegen is daarbij essentieel. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je kind plezier heeft in sporten, zowel op jonge leeftijd als wanneer het volwassen wordt? Volgens mij zijn daarvoor twee dingen belangrijk; leer het ze jong en geef zelf het goede voorbeeld. Kinderen kopiëren nou eenmaal graag het gedrag van hun ouders en wat ze jong leren, is oud gedaan! 

Mijn ouders zijn altijd enorm sportief geweest en hebben mij al jong leren skiën, schaatsen en windsurfen. Daarnaast werd ik gestimuleerd om ook andere sporten zoals turnen en tennis te beoefenen. Als het om sport (en voeding) ging, gaven mijn ouders altijd het goede voorbeeld en dat doen ze nog steeds. Ze schaatsen, wielrennen, zwemmen, hardlopen en voetballen nog altijd een paar keer per week. Ik weet niet anders en ben ze erg dankbaar dat ze mij dit hebben meegegeven.

ski

Nieuwe generatie

Inmiddels ben ik zelf moeder van drie kinderen. Ze zijn 3, 7 en 8 jaar. De eerste sport die ik mijn oudste zoon leerde was skiën. Dat kon hij zelfs eerder dan zwemmen. Mijn man vond dat hij in een skiklasje moest, maar hoe leuk is het om je kinderen zelf te leren skiën? Oké, ik geef toe; je moet het zelf wel goed kunnen en er is ‘engelengeduld’ voor nodig, maar binnen twee skivakanties kon hij prima alle blauwe afdalingen af en zaten we gezellig saampjes in de lift.
Toen Tijn 6,5 jaar was (en inmiddels alle denkbare zwemdiploma’s binnen had), ging hij lange baan schaatsen op de Uithof. Had wel iets weg van skiën vond hij; het ging namelijk ook hard en was lekker in de frisse lucht! Datzelfde had hij met golfsurfen; zodra het een beetje goed weer is om te surfen en we vrij zijn, gaan we naar het strand en ligt hij in de zee.

FullSizeRender

Born to move

Omdat surfen, skiën en schaatsen niet altijd kunnen, liet ik hem ook een sport kiezen met een wekelijks karakter. Dat werd Born to Move, een sportprogramma van Les Mills. Squats, burpees en tikkertje worden afgewisseld met Combat en ontspanningsoefeningen.

Teamsport

Hoewel teamsporten (zoals voetbal, korfbal en hockey) natuurlijk heel goed zijn, heb ik ze nooit erg gepromoot bij onze kids. Twee keer per week trainen en een wedstrijd op zaterdagochtend leggen best een beslag op het hele gezin. Ook moet ik bekennen dat ik er zelf he-le-maal niks mee heb (sorry!) en mijn man ook niet. Echter, een paar weken geleden kwam hij thuis met voetbalschoenen en scheenbeschermers van een vriendje; hij ging op voetbal. Afgelopen zaterdag (7.45 uur verzamelen!) had hij zijn eerste wedstrijd en ik was natuurlijk supertrots op mijn mannetje (links op de foto hierboven).

IMG_5457IMG_8266

Zo broer, zo zus

Zijn zusje wil ongeveer hetzelfde als haar 1,5 jaar oudere broer. Dus skiet, schaatst en surft zij inmiddels ook. En onze jongste? Die is nu 3 jaar en heeft tijdens de skivakantie de eerste afdalingen gemaakt en was, hoe kan het ook anders, helemaal enthousiast!

Stimuleer je kids

Sporten werkt ontzettend aanstekelijk. Vooral als je ouders graag sporten, zul je dit als kind ook eerder gaan doen. Als je er jong mee begint, leer je het sneller en blijf je beter gemotiveerd. Van sporten wordt je kind sterker en leniger, het is goed voor zijn of haar uithoudingsvermogen, coördinatie en zelfvertrouwen. Tot slot sluiten ze vaak leuke, nieuwe vriendschappen.
Maar hoe kun je je kind stimuleren en wat is handig om te weten?
  • Laat je kind verschillende sporten uitproberen.
  • Leen in het begin spullen/kleding van vrienden en schaf niet direct alles zelf aan.
  • Kijk op marktplaats.nl voor tweedehandsjes; dit scheelt een hoop geld en de aangeboden spullen zijn vaak nauwelijks gebruikt.
  • Plezier staat voorop; als ze echt niet op een bepaalde sport willen, ga ze dan niet proberen te overtuigen.
  • Push niet te veel, maar leer ze ook dat ze af en toe moeten doorzetten.
  • Zolang het huiswerk van je kids en jouw budget het toelaten, is het niet erg als ze meerdere sporten in de week beoefenen. Voor veel kinderen is het zelfs erg gezond om dagelijks een uurtje te bewegen (denk aan kinderen met overgewicht of ADHD).
  • Kijk of er vriendjes in de buurt zijn waarmee je kunt carpoolen (zeker wanneer je kiest voor sporten die niet om de hoek zijn).
Op www.gezondheidsnet.nl las ik dat het belangrijk is dat een sport past bij het karakter van je kind:
Vandaar tot slot de volgende tips:
  • Energieke kinderen moeten op de één of andere manier hun energie kwijt. Sport is een prima optie! In dat geval kun je je het beste oriënteren op intensieve sporten, waarbij je continu beweegt. Voetbal en hockey bijvoorbeeld.
  • Energiek is één ding, hyperactief is wat anders. Kan je (hyperactieve) kind zijn aandacht wel bij het spel houden? Denk je dat het antwoord nee is, dan kun je waarschijnlijk het beste naar een individuele sport uitkijken. Wie weet is zwemmen wel wat, of atletiek?
  • Als je juist een heel rustig kind hebt, ga je misschien bij voorbaat al uit van een individuele sport. Dat kan inderdaad een goede keuze zijn. Maar houd in de gaten dat hij met anderen samenspelen ook heel leuk kan vinden. En dat een teamsport dan mogelijk een beter idee is. Let er in zo’n geval wel op dat hij zijn plaatsje verovert in het team en voor zichzelf opkomt. Als hij zich door zijn teamgenootjes laat wegdrukken, zal de lol er snel af zijn.
  • Heb je een kind dat motorisch nogal onhandig is? Altijd de bal uit zijn handen laat vallen of mis schopt? Kijk dan extra goed of de sport hem wel ligt. Als hij niet mee kan komen met de anderen, zal hij zich alleen maar ongelukkig gaan voelen. Met funeste gevolgen voor zijn zelfvertrouwen. Je zou eens kunnen gaan kijken bij een zwem-, schaats-, of atletiekvereniging (hardlopen). Of bij een verdedigingssport, waar hij zijn coördinatie wat kan trainen.
Veel plezier bij het aanmoedigen van je sportende kind(eren)!
Groetjes, Marielle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *