Emotie-eten, hoe komt het? En hoe kom je er van af?

Je zit thuis op de bank en ineens heb je een onbedwingbare zin in eten. Je moet nu iets eten! Nog voordat je hebt bedacht wat, trek je alle kastjes en de koelkast open en gaat er van alles gedachteloos in je mond. Om vervolgens uitgeblust en in veel gevallen enorm gefrustreerd weer op te bank te ploffen. Wéér te veel gegeten en waarom eigenlijk?

Oorzaken

Emotie-eten kan verschillende oorzaken hebben zoals verveling, stress, verdriet, frustratie, eenzaamheid, boosheid of onrust. Door te eten probeer je je emoties weg te stoppen, jezelf te troosten of een leegte eigenlijk letterlijk even op te vullen. De vraag is dus: wat eet je weg? Welke emotie wil je niet voelen? En vind je jezelf wel de moeite waard?

Hoe kom je er vanaf?

Nu je weet wat de oorzaak is, kun je deze aanpakken, toch? Als het echt zo makkelijk was, dan hadden waarschijnlijk een stuk minder mensen hier last van. Emotie-eten is vaak iets wat geleidelijk is ontstaan en inmiddels een terugkerend vastgeroest patroon is geworden. Lastig dus, maar zeker niet onmogelijk!

Wat wil je?

De eerste en belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen is: wil ik echt stoppen met emotie-eten? Dit klinkt misschien als een gekke vraag maar onbewust kun je gehecht raken aan een probleem en/of aan bepaald gedrag, in dit geval eten. Je houdt dit gedrag in stand omdat het je ook iets brengt. Het zorgt voor veiligheid. Daarnaast hoef je de confrontatie met je ware gevoelens niet aan te gaan en soms is dit wel makkelijk. Wees eerlijk en meedogenloos voor jezelf. Wil je met het achterliggende probleem aan de slag of brengt het emotie-eten je een hoop waar je eigenlijk nog geen afscheid van wil nemen?

Pak de kern aan

Indien je hebt besloten dat je echt wilt stoppen met emotie-eten zal je moeten onderzoeken welk probleem achter je gedrag schuil gaat. Wat stop je weg? Durf ruimte te maken voor je gevoelens, emoties en je onrust. Accepteer dat je deze nu eenmaal hebt en laat het toe. Emoties zijn menselijk en dienen geuit te worden. Het opkroppen van emoties is erg ongezond en vroeg of laat komen je emoties er toch uit. Misschien dan niet meer in een huilbui maar in serieuze onverklaarbare lichamelijke klachten en dit wil je echt voor zijn. Dus welke functie heeft het eten voor jou? Soms is het moeilijk om dit echt helder te zien. Het kan dan helpen om een gesprek met bijvoorbeeld een coach aan te gaan. Eén gesprek kan soms al voldoende zijn om je op weg te helpen.

Herken de signalen

Herken de patronen in je eetgedrag. Op welke momenten snak je vaak uit het niets naar eten? En hoe voel je je op dat moment? Naar wat voor soort eten ben je op zoek? Zout, vet, zoet? Is het vaak op dezelfde dag of op hetzelfde tijdstip? Etc. Door je bewust te worden voor je gedrag, ga je bepaalde signalen herkennen. Wanneer je je hier bewust van bent, kun je het emotie-eten gemakkelijker voor zijn. In ieder geval kun je proberen om het eerst te analyseren voordat je onmiddellijk alle kastjes open trekt.

Zoek afleiding

Goed, je hebt besloten dat je wilt stoppen met emotie-eten. Je bent je bewust van de achterliggende oorzaak van je gedrag en herkent de signalen. Kortom, je bent al een enorme stap verder! Maar dat betekent niet dat de momenten zich niet meer zullen aandienen. Dus wat doe je als je weer die onbedwingbare drang voelt? Zoek afleiding. Schrijf op hoe je je voelt en waarom je nu zo een behoefte hebt aan eten. Door een klein dagboekje bij te houden leer je jezelf beter kennen en tegelijkertijd leer je je gevoelens onder woorden te brengen in plaats van weg te eten. Daarnaast werkt het om in beweging te komen. Voel je de drang opkomen? Trek je jas aan, ga naar buiten en wandel een stuk. Frisse lucht in combinatie met beweging doet vaak wonderen!

Maak het jezelf gemakkelijk

De meeste mensen hebben behoefte aan een bepaalt type eten wanneer zij zich rot voelen. Wat is jouw “troostvoer”? Bij veel vrouwen is dit chocolade, koekjes, ijs of chips. Maak het jezelf gemakkelijk en zorg dat jouw “troostvoer” simpelweg niet voor het grijpen ligt. Haal het gewoon niet in huis, ook niet onder het mom van het is voor de onverwachte visite. Negen van de tien keer ben je dat namelijk zelf 😉

Het kost tijd

Emotie-eten is een gewoonte en gewoontes veranderen kost simpelweg tijd. Uit onderzoek is gebleken dat één gewoonte veranderen gemiddeld 66 dagen kost. Gun jezelf dus deze tijd. Accepteer dat het een moeilijk proces zal zijn van vallen en opstaan. Je gewoonte is namelijk ook niet in één dag ontstaan. En bij verandering hoort ook terugval. Beschouw het dan niet meteen als mislukt maar pak het gewoon weer op. Geloof in jezelf en besef dat jij de moeite waard bent om goed voor te zorgen. Hoe sterker je mentaal wordt hoe minder behoefte je krijgt aan emotie-eten. Je bent sterker dan je zelf denkt!

 

16 thoughts on “Emotie-eten, hoe komt het? En hoe kom je er van af?

  1. Meike zegt:

    Lizzy…net wat ik nodig had ;-)!! Gisteren nog last van gehad en i.p.v. nog grotere schade aanrichten ben ik maar lekker gaan sporten! Goed stuk en ook heel herkenbaar, haha. Bedankt voor de inspiratie! X Meike

  2. Anna zegt:

    Zo herkenbaar! Ik heb vooral na werktijd (voor het avondeten). Het is niet zo zeer emotie eten, maar meer lekkere trek en zin om te snaaien. Liefst zo veel en snel mogelijk. En in de avond (na het avondeten) heb ik ook vaak zin in wat lekkers. Merk dat wanneer ik ga sporten na het eten dit probleem verhelp en die lekkere trek weg sport. Na het sporten neem ik dan alleen nog een bakje kwark met wat fruit en muesli 🙂 Wanneer ik alleen in de avond thuis op de bank zit en tv aan het kijken ben, dan gaat het weleens mis :p Op het moment als ik het mezelf toelaat denk ik: ah boeie. Alleen daarna baal ik weer dat ik mezelf zo heb laten gaan.

    • Lizzy
      Lizzy zegt:

      Ook dit is voor mij weer herkenbaar! We blijven gewoon mensen natuurlijk en af en toe gebeurt het gewoon. Maar je er bewust van zijn en er niet altijd aan toegeven door inderdaad bijvoorbeeld te gaan sporten is natuurlijk top! Alleen kun je je afvragen of het snaaien opweegt tegen het rotgevoel erna soms helpt deze gedachte mij om de keuze te maken het niet te doen. Thanks voor je open reactie!

  3. Maysa zegt:

    Goed stuk.. zet me goed aan het denken weer. Het begon allemaal in me zwangerschap met me ex die me mishandelde fysiek en geestelijk.. rond ze 7 a 8maanden kon ik de problemen niets meer aan. Om me zelf goed te laten voelen at ik alleen chocola taart snoep snacks. En zo vergat ik even al me gevoel en de problemen waar ik in zat..Ik ben in die korte tijd 15kilo aangekomen .. en al die maanden ging het zo goed.

    Het is zo lastig om van de slechte gewoonte af te komen. Ik doe me best ze 10 kilo’s zijn er vanaf nog 6kilo te gaan… en nu nog van de slechte gewoonte!!!

    • Lizzy
      Lizzy zegt:

      Wauw Maysa wat een heftig verhaal! En wat bijzonder dat je het zo open deelt. Super knap dat je al 10 kilo bent afgevallen. Sta daar ook eens bij stil en wees trots op waar je nu al gekomen bent! Gewoontes veranderen kost nu eenmaal tijd. Probeer elke week één ongezonde gewoonte te vervangen voor een gezonde. Door telkens kleine veranderingen in te voeren maak je het voor jezelf overzichtelijker en makkelijker haalbaar. En uiteindelijk een onderdeel van een nieuwe gezonde lifestyle. Voor die laatste 6 kilo helpt het je misschien om je aan te sluiten bij het event van Fitgirls op facebook: bikinibodycountdown. Hier krijg je de hele week tips en inspiratie op het gebied van voeding, sport en mindset en elke week wordt er een nieuwe training online op deze site geplaatst die je thuis kunt uitvoeren. Als je je nog niet hebt aangesloten, echt een aanrader! Allemaal positieve meiden met hetzelfde doel, gelijk leuk als motivatie. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *