Drunkorexia: veel drinken, weinig eten

Anorexia, boulimia, we hebben er allemaal weleens van gehoord. Maar drunkorexia? Het is nog geen officiële medische term maar deskundigen maken zich ernstig zorgen over deze ontwikkeling.

Je bent jong en je wilt wat. Nou ja, eigenlijk wil je het allemaal. Een sociaal leven, goede cijfers en dan ook nog een sportief en slank lichaam. Maar om al die calorieën die nachtenlang feesten en drinken met zich meebrengen te compenseren, gaan sommige jongeren wel heel ver. Drunkorexia is een zorgelijke ontwikkeling. “Het  overslaan van maaltijden om calorieën te besparen die men binnen krijgt bij het drinken van alcohol.”

drunkorexia glas

Schoonheidsideaal

De druk om slank te zijn, ligt tegenwoordig enorm hoog. Maar als student wil je wel blijven drinken.  Je wilt immers niet gezien worden als saai of de spelbreker van de groep. Een flesje wijn bevat al gauw zo’n zeshonderd calorieën. Als je net als de meeste studenten, twee of drie avonden in het weekend op stap gaat lijkt het dus onmogelijk om je slanke figuur te behouden. De grote hoeveelheid calorieën in drank compenseren door een dieet te volgen is volgens hun de ideale oplossing om dit te voorkomen. Doordeweeks weinig tot niks eten en veel sporten en je dan in het weekend weer volgieten met drank. Wat ze onderschatten, is dat deze eetstoornis heel schadelijk is voor de gezondheid.

Vetten uit voedsel vertragen de opname van alcohol. Op een lege maag komt drank dus veel heftiger binnen. Je wordt snel dronken en kan daardoor bewusteloos raken of een alcoholvergiftiging krijgen. Ook raak je op deze manier sneller verslaafd aan alcohol. Op lange termijn kan dit leiden tot een te hoge bloeddruk, hart en vaatziekten, sommige vormen van kanker en depressiviteit. Onthoud dat goed voordat je weer een gin-tonic als avond eten nuttigt.

drinking drunkorexia fitgirls

Cijfers

In Amerika en Engeland speelt dit probleem al langer. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 30% van de vrouwen tussen de 18 en 24 jaar weleens een maaltijd overslaat om ’s avonds te kunnen drinken. In Nederland zijn er nog geen cijfers bekend over hoe vaak drunkorexia voorkomt. Wel weten we dat in Nederland, Drunkorexia valt onder ‘eetstoornis niet anderszins omschreven’. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid vallen ongeveer 150.000 mensen in deze categorie.

Taboe

Diëten en aangepaste eetmethoden worden steeds meer geaccepteerd. Denk aan Detoxen, sapkuren, maaltijdvervangers en koolhydraatarme diëten. Hierdoor zullen ‘drunkorexen’ minder snel gewezen worden op hun slechte eetgewoontes, omdat het simpelweg minder opvalt. Het wordt tijd dat deze meiden zich bewust worden van het feit dat het skippen van maaltijden om die te compenseren met alcohol heel slecht is. In alcoholische dranken zitten niet de voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft.  Stel prioriteiten; soms is het belangrijk gewoon lekker te genieten van een gezellige avond met drank en een andere keer denk je weer aan je ‘slanke lijn’. Je moet drinken omdat je daar zin in hebt en zelf voor kiest. Ga niet aan de drank omdat ‘iedereen dat doet’ of omdat je bang bent dat mensen je anders niet gezellig vinden. Geniet af en toe van een drankje en drink een andere keer lekker een spa’tje rood.

Tips

Rode en witte wijn is met 155 calorieën per glas de grootste boosdoener. Als je op je lijn wilt letten kun je het beste een glaasje jenever drinken. In een glas zitten namelijk het minste aantal (70) calorieën. Niet zo’n fan van jenever? Dan kun je je glas wijn ook vervangen door champagne. In een glas mousserende wijn zitten namelijk ‘slechts’ 77 calorieën.

 

 

 

REFERENTIES

Drunkorexia: nieuw fenomeen?

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/26230-drunkorexia-alcohol-in-plaats-van-voedsel.html

The sad reasons college students develop ‘drunkorexia’

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *