Drie redenen waarom goed kauwen belangrijk is

Door aandacht te besteden aan de maaltijd die voor je neus op tafel staat, verwerk je deze veel beter. Doordat we vaak snel snel ons eten naar binnen schuiven, tijdens het tv-kijken of Whats’appen, concentreren we ons niet meer op het eten zelf. Dit heeft veel nadelen voor je spijsvertering en algehele gezondheid. Goed kauwen is belangrijk om de volgende drie redenen. 

1. Beter voor je spijsvertering

Wanneer je goed kauwt, wordt er een signaal naar je hersenen gestuurd over de smaak en structuur van het eten. Aan de hand van deze informatie brengen ze het spijsverteringssysteem in werking gesteld. Wanneer je vaak kauwt op één hap, wordt het oppervlak van het voedsel groter, hierdoor worden voedingsstoffen makkelijker opgenomen en afgebroken. Ook wordt er meer speeksel aangemaakt, wat helpt bij het verteren van het eten.

Wanneer je juist niet goed kauwt, gaat het eten in grote happen door je slokdarm en heb je grote kans dat het onverteerd weer naar buiten komt. Je raakt dus veel voedingsstoffen kwijt als je je eten niet klein kauwt, hierdoor kun je zelfs vermoeid raken. Ook ga je meer scheten laten en wordt je stoelgang onregelmatiger.

Wanneer je heel snel je eten naar binnenwerkt, kan het zijn dat je ook grote happen lucht mee opslokt. Deze komen dan allemaal in je maag terecht waardoor je dat nare opgeblazen gevoel krijgt.

2. Beter voor je gebit

Speeksel helpt niet alleen bij het verteren van je maaltijd, het spoelt de mond, neutraliseert zuren uit voeding, herstelt het glazuur en doodt bacteriën. Kauwen is ook goed voor je kaken. Door weinig te kauwen, verslappen je kauwspieren en daardoor je kaken en wordt harde nootjes eten steeds moeilijker.

Het drinken van veel smoothies en het eten van vloeibaar voedsel is ook niet zo denderend voor je gebit. Natuurlijk kunnen wij niet zonder onze lekkere smoothies, maar realiseer je wel dat je door te drinken minder speeksel aanmaakt en niet kauwt. Daardoor verzwak je je tanden en kaakspieren. Wanneer er minder speeksel in je mond zit, kan dit rampzalig zijn voor je glazuurlaag en als je je kaak niet ‘traint’ door te kauwen, worden deze spieren alleen maar slapper. Eet dus ook genoeg vast voedsel.

3. Voorkom overeten

Wanneer je haastig eet, raak je minder snel vol en verzadigd. Je krijgt een verzadigd gevoel door het stofje histamine, dit hormoon komt pas vijftien tot twintig minuten na de eerste hap vrij. Eet jij heel snel, dan is het hormoon nog niet aangemaakt, terwijl jij al klaar bent met eten. Hierdoor heb je vaak na een maaltijd nog steeds honger.

Door goed en langzaam te kauwen, hebben je hersenen meer tijd om histamine aan te maken en af te geven, zodat jij tijdens het eten al een voldaan gevoel krijgt. Kauw minstens twintig keer op iedere hap voordat je het doorslikt, zodat je het optimale uit je kaken en spijsvertering kan halen.

Tips om langzamer te eten

  1. Eet samen: wanneer je samen met anderen eet, ben je met elkaar in gesprek en eet je, zonder dat je dat door hebt, een stuk langzamer waardoor je sneller een vol gevoel krijgt.
  2. Maak porties: Wanneer je voor de tv eet, eet je misschien wel langzamer doordat je gericht bent op wat er zich op het beeldscherm afspeelt, maar ben je niet echt bezig met het eten. Vaak stop je dan zonder na te denken alles binnen handbereik in je mond, terwijl je eigenlijk al lang vol zit. Maak porties wanneer je met een boek in de hand, of tijdens het studeren eet. Op deze manier eet je niet per ongeluk te veel.
  3. Wacht even na het eten van een portie: wanneer je snel eet en niet goed kauwt, moet je er rekening mee houden dat je misschien wel genoeg gegeten hebt, maar nog niet vol zit, omdat er nog niet genoeg histamine is vrijgekomen. Wacht dan een kwartiertje, vaak heb je dan geen honger meer.

REFERENTIES

www.gezondheidsnet.nl/voeding/goed-kauwen-is-belangrijk

www.comfident.nl/nieuws/goed-kauwen-is-belangrijk

www.bedrock.nl/2016/04/07/waarom-het-belangrijk-is-om-met-aandacht-te-eten/

www.mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/91068-is-lezen-tijdens-het-eten-echt-ongezond.htm

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *