Dit is waarom je CrossFit moet proberen

Voordat ik mijn lovende blog over CrossFit begin, moet ik een belangrijk dingetje kwijt. Ik vond CrossFit namelijk de stomste sport ever (ja, nog stommer dan Curling). Ik begreep gewoon niet dat mensen voor de lol meer dan 100kg boven hun hoofd probeerden te tillen of metershoog in touwen klommen. Maar toen een sexy, gespierde Crossfitter vroeg of ik een keer mee wilde doen, won mijn (lust) gevoel het van mijn verstand en zei ik volmonding ‘’ja’’.

Een maand lang heb ik me ondergedompeld in het CrossFit leven bij CrossFit Spaarne, met een CrossFit-verslaving, mega eelthanden en geschaafde schenen tot gevolg (o ja, en een gespierd lichaam). 

Wat is CrossFit?
CrossFit kan je niet zoals hardlopen meteen doen. De basis van alle oefeningen moeten goed uitgevoerd worden, anders kan je blessures oplopen. Bij CrossFit Spaarne lossen ze dit op door starters een beginnerscursus aan te bieden van 4 lessen waarbij alle oefeningen met een klein groepje doorgelopen worden. Ook wordt er tijdens deze 4 lessen wat dieper ingezoomd op wat CrossFit nou eigenlijk is.

CrossFit is een trainingsmethode waarbij gewichtheffen, gymnastiek en atletiek in één trainingsvorm worden gecombineerd. Het voordeel hiervan is dat je functioneel fit wordt want je bouwt zowel kracht, conditie, als mobiliteit op.

WOD

Elke dag staat er een andere work-out op het programma, de work-out of the day (WOD). Hierdoor is CrossFit telkens super gevarieerd en uitdagend. De oefeningen in de WOD variëren van pull-ups, squatten en bench pressen, tot roeien of hardlopen. Soms moet je bij een oefeningen je maximum opzoeken en bij een andere WOD moet je juist een set aan oefeningen zo snel mogelijk doen. Kortom, het is elke dag weer anders.
Daarnaast voer je de WOD telkens uit met een groep waarbij je hele goede CrossFitters hebt, en de wat minder goede (zoals ik). Het leuke van CrossFit is dat iedereen het dus kan doen. Ook als je Spongebob-armpjes hebt zoals ik, kan je de oefening makkelijker maken waardoor je tóch mee kunt doen. Nadeel van zo’n WOD is dat je dus ook work-outs moet doen die je minder leuk vindt. De pull-up bijvoorbeeld, heb ik mijn leven lang kunnen vermijden want niemand in de sportschool die mij verplichtte om 60 kilo aan eigen lichaamsgewicht op te trekken. Totdat die oefening dus potverdorie terugkwam in de WOD (in 3 verschillende varianten nog wel). Ik kan ‘m nog steeds niet helemaal maar ik word er al wel beter in én ik heb imponerende schouderpartijen gekregen. Misschien is zo’n verplichte WOD dan toch niet zo heel erg slecht…

Wat vond ik nou echt van Crossfit?

Eerlijk is eerlijk, ik dacht dat ik trainen met een groepje mega stom zou vinden maar ik vond het juist super gaaf! Ik was namelijk bang dat het heel competitief zou zijn en dat het ieder voor zich was maar CrossFit is juist een onwijs grote community met erg veel positieve energie. Iedereen moedigt elkaar aan en aan het eind van de WOD geeft iedereen elkaar een high five.

Daarnaast is het meer een strijd met jezelf om beter te worden, dan dat het een strijd tegen elkaar is. Je kan bijvoorbeeld je progressie meten met de WOD’s. In het begin kan je 20 burpees doen in een minuut, na een tijdje zullen dit er een stuk meer zijn. Dat werkt natuurlijk aanstekelijk. Enne… het figuurtje dat je ervan krijgt ook. Na elke WOD was ik helemaal kapot en had ik spierpijn op plekken waarvan ik niet wist dat dáár spieren zaten. Met als resultaat een beetje sixpack al na een maandje CrossFitten. Oeh la la…

Wel moet ik toegeven dat ik het vrij heftig vond om van de vier beginnerslessen mee te doen met de echte WOD met alle goede CrossFitters. De beginnersgroep voelde veilig en niemand kon er nog wat van, bij de echte WOD zat ik met mensen die het al járen deden.

Ik voelde me toen eventjes heel klein (letterlijk en figuurlijk) maar de groep heeft me er doorheen gesleurd. Mijn eerste echte WOD moest ik bijvoorbeeld in een touw klimmen. Dit had ik nog nooit gedaan. Gelukkig waren mijn mede WOD’ers lief genoeg om de techniek goed uit te leggen en me aan te moedigen toen ik de eerste keer sinds mijn basisschool-jaren weer een touw in klauterde. En het lukte nog ook, maar liefst 7 keer op en neer! Wel had ik trillende armen en een grote oorlogswond op mijn enkel van het schuren tegen het touw. Maarja, no pain, no gain (ofzo).

Ik wil CrossFit zeker een keer in de week blijven doen. De afwisselende WOD’s, de community, het effect dat het heeft op je body & mind zijn fantastisch. Enne, wat ik dacht superstom te vinden (als een aapje in een touw klimmen) vond ik uiteindelijk de leukste oefening ever… Joe, ik ben even touwklimmen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *