Dit gebeurt er met je hersenen als je begint aan mediteren

Ben jij iemand die regelmatig mediteert? Dan weet je waarschijnlijk al dat dit je denkwijze en je hersenen heeft veranderd. En heb je nog nooit gemediteerd, of ben je er een beetje sceptisch over? Dan denk je misschien dat het niet mogelijk is dat het kan veranderen. Hoe dan ook is het een natuurlijke manier om meer te weten over wat er gaande is in je hoofd en lichaam.

Waar je ook op dit moment bent in je meditatiereis, maak je maar geen zorgen, want de wetenschap staat achter jou! Onderzoekers staan naast jou om de kracht van meditatie te bewijzen (en ontkrachten) en om precies uit te leggen wat je hersenen doen wanneer je de tijd neemt om ‘naar binnen’ te gaan. Hier zijn 8 dingen die met je hersenen gebeuren tijdens meditatie:

1. Je hersenen maken meer GABA* aan

Onderzoek heeft aangetoond (1) dat de GABA-productie, een remmende neurotransmitter in de hersenen, een extra boost krijgt wanneer je aan het mediteren bent. Dit is voordelig want de verlaagde levels van GABA worden geassocieerd met hogere stresslevels. In feite werken drugs zoals Valium en Klonopin precies hetzelfde als het verhogen van GABA-niveaus in de hersenen (2).

*GABA is een afkorting voor Gamma-Aminoboterzuur. Het functioneert als een remmende neurotransmitter in de hersenen, welke direct van invloed is op de persoonlijkheid en het vermogen om stress te beheren (corpushealth.nl). 

2. Je amygdala krimpt

De amygdala is het deel van je hersenen die is geassocieerd met angst en emotie en speelt een belangrijke rol van een stressreactie in het lichaam. Uit een studie waar meer dan 150 volwassenen aan meededen is gebleken da een acht weekse mindfulness cursus leidde tot een verlaging van de amygdalea (3).

3. De netwerken in het brein veranderen

Verschillende studies laten zien dat mensen met ervaring in mediteren hebben een verhoogde verbinding tussen verschillende delen van de hersenen zoals die verbinding met aandacht en de ontkoppeling van afleiding. Dit zijn ook een paar van de belangrijke principes van het mediteren (4).

4. Je andere zintuigen krijgen een workout

Ervaren mediteerders laten nauwelijks zien dat zij verouderen in de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor voelen en horen. Dit is logisch want mindfulness draait om het sluiten van je ogen, afsluiten van je omgeving en het naar binnen keren (5).

5. Je hebt een jeugdigere geest

De cortex is het deel in onze brein dat krimpt wanneer we ouder worden, maar in een studie blijkt dat 50-jarige mediteerders hetzelfde hoeveelheid grijze stof hebben in dit gebied als een 25-jarige. Dit lijkt ons een reden genoeg om mediteren dagelijks in de praktijk te brengen (6).

6. Je krijgt een shot aan dopamine binnen

Ook wel bekend als het beloningsstofje (7), dopamine wordt geassocieerd met dingen die ons plezier brengen: seks, eten en meditatie. Een studie heeft laten zien dat yoga nidra (een diep ontspannende meditatiegerichte yoga-oefening) een toename van 65 procent in de endogene dopamine release veroorzaakte.

7. Je creëert meer plooitjes in je brein

Een studie door The National Institutes of Health liet zien dat mediteerders meer plooitjes in de buitenste laag van hun hersenen hebben. Deze plooitjes (of gyrificatie) staan bekend om te stimuleren hoe goed de hersenen informatie verwerken.

8. Norepinefrine niveaus dalen

Norepinephrine (NE) is een andere neurotransmitter die beïnvloedt wordt door stress. Studies laten zien dat wanneer je mediteren vergelijkt met mensen die niet mediteren, dat de mensen die regelmatig mediteren lagere levels van NE in hun bloed hebben (8).

Download onze gratis geleide NLP Meditatie :

Wil je leren mediteren maar weet je niet zo goed hoe je moet starten? Begin met onze geleide meditatie gemaakt door Dani Jasarevic en Lizzy Blijven, NLP Master Coaches. Download deze gratis via de link 

Referenties:

  1.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769029/#R10
  2. https://ocw.mit.edu/ans7870/SP/SP.236/S09/lecturenotes/drugchart.htm
  3. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0064574
  4. http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fnhum.2012.00038/full
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361002/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1361002/
  7. https://www.psychologytoday.com/blog/the-hidden-mind/201212/what-does-dopamine-actually-do
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769029/#R17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *