Dina’s anti-food diary: De onzin van voedingsdagboekjes

Als ik ergens de koude rillingen van krijg, dan is het van eetdagboekjes. Die waar je inspiratie voor eigen recepten uit kan halen zijn natuurlijk een ander verhaal, maar de dagboeken met “en toen mocht ik van mezelf één blokje chocolade eten, omdat ik zo hard getraind had” of “ik kookte voor mijn familie wraps, maar at zelf droge rijst #healthy” geven mij echt de kriebels. Vandaag is het ‘Eet wat je wil dag’ en zeg ik op een satirische manier FCK you tegen alle obsessieve eetdagboekjes van de zogenaamde ‘fitgirls’. 

”Ik ben Dina, tel bijna nooit mijn macro’s en eet gedurende de week redelijk gezond, maar start mijn weekend met een grote portie friet met een frikandel speciaal waar de mayo en de curry uitlopen. Ook kan mijn mama heel goed chocolade cakes bakken en dan bedoel ik niet die met amandelmeel, banaan en tachtig procent pure chocolade. Vandaag neem ik jullie mee in een dag sporten en eten met mij.”

Ontbijt

Als ontbijt koos ik voor pannenkoeken met Nutella en een grote mok chocolademelk. Voor de pannenkoeken gebruik ik volkoren beslag en daardoorheen mix ik een scoop proteïne poeder. Op iedere pannenkoek gaat ongeveer een eetlepel Nutella. Op leg day top ik de pannenkoek niet alleen met healthy fruits, maar ook met een dikke toef slagroom, zodat ik extra energie heb voor mijn training.
pancakes fitgirls

Speciaal voor de foto op Fitgirls.nl heb ik de pannenkoeken extra mooi gemodelleerd 😉

Na mijn killer leg training, eet ik eerst een snicker, voordat ik op de loopband spring voor mijn twee uur durende cardiosessie, want die pannenkoeken trainen zich niet vanzelf van mijn super lekkere lijf af. Tijdens mijn workout drink ik een flesje energydrink en vul dat, wanneer het leeg is, met water.

Na mijn workout drink ik een smoothie. Deze smoothie bestaat uit een schep vanille whey, twee bolletjes vanille ijs, fruit op sap en ook weer een beetje slagroom om het lekker romig te maken.

Strawberry milkshake 006

Lunch

Een paar uurtjes later krijg ik zin in mijn lunch en besluit ik niet langer te wachten. Dat kwart stuk pizza dat mijn vriendin gisteren niet opkreeg op onze wekelijkse pizza-avond is nu voor mij. Hierbij drink ik een glas cola.

Na het kijken van een paar Youtubefilmpjes wordt het tijd om verder te werken aan mijn scriptie. Tijdens het studeren vind ik het lekker om chocolade te eten, zo houd ik mezelf gemotiveerd om door te gaan. Vandaar dat ik tijdens het schrijven een zak M&M’s naar binnenwerk. Ja, die met nootjes, want daar zitten de gezonde vetten in.

left over pizza fitgirls

Avondeten

Deze avond ben ik te lui om te koken, het is tenslotte ‘Eet wat je wil dag’. Daarom besluit ik om naar de snackbar (frituur zeggen ze in Limburg) tegenover mijn studentenhuis te gaan en een lekkere grote friet speciaal te bestellen, natuurlijk met een frikandel speciaal erbij. Ik heb tenslotte hard gestuurd en intensief gesport, dus ik vind wel dat ik het heb verdiend.

Als toetje ga ik voor een heerlijk stuk oreotaart en een glaasje witte wijn. Daarna doe ik de afwas, wat voelt als een hele cardio workout.

Oreo-cake-oreo-16370104-420-350

Vlak voordat ik ga slapen, besluit ik mezelf te trakteren op een blokje chocolade, maar dat blijft tussen ons ;).

Dit is niet echt!

Oké, oké zoom out. Ik ben iemand die heel erg houdt van veel en ongezond eten, maar zelfs ik moet al overgeven van alleen al de gedachte dit allemaal op één dag naar binnen te werken. Zoals ik hierboven al zei: dit stukje is een satire en ik hoop dat je er niet alleen een beetje om hebt kunnen lachen, maar ook kan concluderen dat de middenweg die in serieuze eetdagboekjes en in deze satire wordt ontweken, juist de weg is naar een gezonde levensstijl die wel vol te houden is.

De middenweg die in serieuze eetdagboekjes en in deze satire wordt ontweken, is de weg naar een gezonde levensstijl die wel vol te houden is.

Daarnaast zou ik, als ik een serieus eetdagboek zou moeten maken, net iets gezonder eten dan anders of misschien dat ene snoepje toch maar niet opschrijven. Je wil namelijk zo perfect mogelijk overkomen op social media. Ik zou liever alles wat ik eet op een doodnormale dinsdag met jullie delen, dan dat ik een voedseldagboek van mijn vrijdag-frietdag maak. Wees je er van bewust dat niet alles wat je op Fitspiration pagina’s leest, perse honderd procent overeen komt met de werkelijkheid.

Ga op zoek naar je eigen, unieke eetstijl!

Veel mensen gebruiken een eetdagboek van iemand anders als leidraad voor hun eigen voedselinname. Vaak wordt er dan niet nagedacht bij het feit dat iedereen een ander lichaam en behoeftes heeft. Wat voor de één werkt, hoeft niet per se voor de ander te werken. Naast het feit dat mensen verschillen in lengte, spiermassa en gewicht, leeft ook iedereen op een andere manier. Als jij de hele dag op kantoor zit, heeft je lichaam andere behoeftes dan wanneer je sportinstructrice bent en de hele dag aan het bewegen bent. Luister naar je eigen lichaam en zoek naar een eetstijl die bij jou past, zonder dat je obsessief alles wat je eet na weegt, omdat jouw grote sportinspiratie ook precies zoveel eet.

Je mag best cake eten, je mag best ontbijten met pannenkoeken, en je mag best milkshakes ‘smoothies’ noemen, zo lang het maar niet te veel gebeurt. Weet wat je eet! Haal inspiratie uit voedingsdagboeken die gebaseerd zijn op gezonde recepten, in plaats van gaan over hoe veel of hoe weinig calorieën ergens inzitten en neem afstand van mensen die zichzelf niets gunnen omdat dat zogenaamd zoveel ‘gezonder’ is.

2 thoughts on “Dina’s anti-food diary: De onzin van voedingsdagboekjes

  1. Koen zegt:

    Ooit is aan gedacht dat dit niet voor iedereen zo werkt. Ik hou juist een dagboek bij omdat ik dan wel kan genieten van dingen. Als ik z’n dagboek niet bijhoud denk ik bij iedere stukje chocolade, bij iedere cake of bij ieder biertje, dit is te veel en dit is ongezond. Met z’n dagboek kun je dan juist zien dat ik wel iets “ongezonds” kan eten, zonder meteen ongezond te zijn

    • Maaike
      Maaike zegt:

      Hi Koen,
      Daar heb je helemaal gelijk in! Een eetdagboek heeft mij in het verleden ook doen inzien dat ik eigenlijk helemaal niet ‘te veel’ at en dat mijn perspectief niet helemaal klopte met de werkelijkheid. Het heeft dus zeker ook een positieve kant! (Wat we in dit artikel niet bespreken omdat we hier meer de nadruk leggen op het delen van voedingsdagboekjes op internet). Het probleem is echter, naar mijn mening dat als je alles moet opschrijven en bijhouden je al snel geneigd bent heel dwangmatig met voeding bezig te zijn. Maar zolang jij jezelf hier niet in verliest, kan het bijhouden van zo’n voedingsdagboek inderdaad een handig hulpmiddel zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *