Deze keer wel blijven volhouden!

Als mensen bij mij komen om te trainen, begint het vaak met de opmerking dat ze een lange tijd niks gedaan hebben en het sporten weer willen oppakken. Dit kan bijvoorbeeld met bootcamp lessen zijn of met personal training.

Neem bijvoorbeeld Julia: In het verleden heeft ze al meerdere keren geprobeerd regelmatig te sporten en gezond te eten. Elke keer stopte ze hier weer mee na een paar weken. Nu wil ze het anders doen, maar ze weet alleen niet hoe. 

Het begin

Wat ik dan als eerste vaak doe, is de boel afremmen. Iemand wil dan vaak zoveel keer per week sporten en helemaal anders eten. Er wordt dan een ‘alles-of-niets’ benadering gebruikt. Persoonlijk houd ik liever van stap voor stap werken, want dan werk je veel meer naar resultaten op de lange termijn. 

Julia vraag ik bijvoorbeeld om eerst haar voeding voor een week bij te houden en dus gewoon op haar eigen manier te blijven eten. Wat betreft training adviseer ik om met 1 of 2 keer per week te beginnen. Daarbij leg ik dan uit dat ik stap voor stap werk en dat we samen op zoek gaan naar een manier die voor haar werkt. Ze kan dus alles blijven eten, zolang het maar met mate is. 

Stap voor stap opbouwen

Met trainen heb ik al regelmatig meegemaakt dat degenen die gelijk meerdere keren per week willen sporten na een paar weken weer afhaken. Degenen die rustiger beginnen met 1 tot 2 keer per week sporten, houden het vaak vol. Zij maken eerst deze frequentie tot een gewoonte en als ze dan meer willen, breiden ze dit te zijner tijd uit. Wat zal denk je beter zijn? 3 maanden voor 100% trainen en gezond eten en daarna voor 0% of voor een hele lange tijd voor 60-80% gezond eten en trainen? Juist!

Na de eerste week geef ik Julia maximaal 2 dingen waarmee ze haar voeding kan aanpassen. Wat betreft de training pakken we hetzelfde schema als de week ervoor, alleen doen we van de meeste oefeningen een paar herhalingen extra. Op deze manier ervaart ze dat ze sterker en fitter zal worden. Ik werk 3 weken met een schema waarbij dan de herhalingen worden verhoogd. Na deze 3 weken maak ik weer een nieuw schema met wat uitdagendere oefeningen. Op deze manier zal Julia snel de eerste resultaten merken wat betreft kracht en fitheid.

Vertrouw op het proces

Ik haal dus de aandacht af van het getalletje op die weegschaal en leg de focus op hoe iemand zich voelt. Als iemand bijvoorbeeld wil afvallen, komt dat vanzelf wel als er bewuste keuzes gemaakt worden wat betreft voeding. Het gaat misschien niet zo snel als je wilt, maar het gaat er wel af en het blijft eraf. Het is dus belangrijk om vooral te focussen op het proces en individuele prestaties, dan op snel!veel! en meer! Je leert namelijk ook veel van het proces zélf. Dit zal zeker gebeuren met vallen en opstaan, maar dat is juist goed. Op deze manier leer je wat voor jou als persoon wel werkt en wat niet.

Dus: vertrouw op het proces en de resultaten zullen komen.

Liefs,

Anoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *