Detox your mind: 5 tips voor een voorjaarsschoonmaak in je hoofd!

Jaaaa lente! Tijd om weer meer naar buiten te gaan en voor veel mensen ook de tijd om weer eens een frisse wind door hun huis te halen. Schoonmaken, opruimen en als je dan toch zo lekker bezig bent heb je dat nieuwe kledingsetje voor de ultieme lente-look ook wel verdiend. Maar hé! Allemaal leuk die buitenkant, maar vergeet de binnenkant niet! Je kunt nog zoveel aan de buitenkant veranderen, als je mentaal niet lekker in je vel zit, zal dit je niet gaan helpen. Start van binnen, dan straal je straks van buiten! Daarom 5 tips to ‘Detox your mind’.

Blijf dicht bij jezelf

Overal kom je mensen tegen die enthousiast en vol energie bezig zijn met hun levensstijl. Allemaal op hun eigen manier met hun eigen doelen. Toch kan het je iets doen. Je gaat twijfelen aan jezelf. Moet ik misschien ook koolhydraatarm gaan eten? Zal ik ook gaan hardlopen? Jeetje, zij is veel afgevallen, misschien moet ik ook maar calorieën gaan tellen? Onbewust ben je jezelf de hele dag met anderen aan het vergelijken en dit kan ontzettend veel energie kosten. Zonde..niet doen! Blijf dicht bij jezelf en richt je op je eigen proces. Laat je inspireren en kies vervolgens zelf wat wel en niet bij je past. Dit geeft je veel meer rust en energie. Vertrouw op je eigen proces en vergeet niet: alles wat je nodig hebt zit in je!

Ga wandelen

Zelf ben ik een enorme piekeraar. Ik kan echt onwijs in mijn hoofd zitten en dan al mijn ideeën ‘stuk denken’. Met als resultaat dat ik blijf denken en niets ga doen. Vervolgens ga ik mezelf dat dan weer verwijten. Herkenbaar? Kom in beweging, ga naar buiten en ga lekker wandelen. Zonder plan, zonder doel. Gewoon lekker wandelen. Door in beweging te komen ga je uit je hoofd en in je lichaam. Door het wandelen en je even ergens anders op te richten, ontstaat er weer ruimte in je hoofd waardoor je je vervolgens weer met een frisse blik en een opgeruimd hoofd op je werk kan richten.

iSpring_Cleaning_Med

Reset your mind

Ik kan het niet, het lukt toch nooit, iedereen vindt mij stom, ik word nooit fit, etc. Herken je deze gedachten? Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van negatieve gedachtes die telkens weer in je hoofd oppoppen. Belemmerende overtuigingen noem ik ze. Negatieve zinnetjes die vooral bij je opkomen wanneer je je onzeker voelt, moe bent of aan iets nieuws gaat beginnen. Het zijn hoe dan ook altijd gedachten die je naar beneden halen en die je absoluut niet helpen. Sterker nog, ze kunnen zelfs tegen je gaan werken. Het helpt om je eens bewust te worden van jouw belemmerende overtuigingen. Waar betrap jij jezelf op vlak voordat je iets nieuws gaat doen? Welk oordeel heb je over jezelf? Houd dit eens een week bij en je zal schrikken van het aantal overtuigingen. Zijn ze echt waar? Of denk jij dit alleen maar? En wat gebeurt er als je zo denkt? Hoe zou je anders kunnen denken?

Door je bewust te zijn van je overtuigingen en jezelf deze vragen te stellen, kun je er gemakkelijker een positieve helpende gedachte tegenover zetten. Vervang zo stap voor stap je belemmerende overtuigingen. Dit klinkt makkelijker dan het is. Vaak denk je al zo lang iets over jezelf dat je het misschien niet eens herkent als een overtuiging. Door stap voor stap een overtuiging los te laten en te vervangen door een helpende gedachte, ontstaat er meer ruimte en positiviteit. Uiteindelijk zal je merken dat je situaties positiever, energieker en daadkrachtiger aangaat. En door positiever situaties tegemoet te treden zal je de situaties ook positiever gaan ervaren. Win-win dus!

spring-cleaning

Eat that frog

Ofterwel ‘slik de kikker’. Een time-management techniek van Brian Tracy. Euhm? Klink gek? Valt wel mee! Sterker nog, het is eigenlijk heel simpel. Begin elke dag met de taak waar je het meest tegenop ziet. Iedereen heeft de neiging om vervelende of lastige taken uit te stellen. Eerst verplaats je het nog naar de middag, maar voor je het weet staat het alweer drie weken op je to-do-list. Dingen uitstellen kost je ongemerkt enorm veel energie. In je hoofd blijf je namelijk bezig met ‘dat ene’ wat je nog steeds moet doen. Start je dag daarom met je vervelendste taak en ‘eat that frog’. Hierdoor geef je jezelf geen kans om excuses te verzinnen en kun je je daarna op steeds leukere taken gaan richten.

Stop met multitasken

We denken vaak door maar zoveel mogelijk dingen tegelijkertijd te doen sneller klaar te zijn. Niets is minder waar! Je brein kan zich simpelweg maar op één taak tegelijk richten. Wat er dus eigenlijk gebeurt wanneer je meerdere dingen tegelijk doet is dat je hersenen telkens moeten schakelen en dit schakelen kost juist tijd.

Voorbeeldje: je kijkt televisie en ondertussen zit je nog even te appen met je vriendin, weet jij wat er in de tussentijd op je tv gezegd wordt? Onmogelijk! Je hersenen zijn er niet toe in staat. Multitasken is een mythe. Het kost tijd en brengt bovendien een hoop onrust.

Goed, moraal van het verhaal? Richt je op één taak tegelijk. Dit brengt rust in je hoofd en zorgt ervoor dat je taken sneller volledig afhandelt. Probeer dit eens een periode met alles te doen. Ga je met een vriendin lunchen? Laat die telefoons eens in jullie tas en richt je volledig op het lekkere eten en dat goede gesprek. Ga je wandelen? Kijk dan om je heen en laat die telefoon eens even thuis. Door hier een gewoonte van de maken, leef je automatisch veel meer in het nu en ben je gelijk heel mindful bezig. De ultieme detox.

Als dat geen mooie lente wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *