De vijf slechtste manieren om fit te worden

Zeker nu het nieuwe jaar net is begonnen, wil iedereen zo snel mogelijk afvallen of een fitter lichaam krijgen. Juist omdat de motivatie flink aanwezig is, wordt er naarstig gezocht naar de beste manier om in een zo kort mogelijke tijd het doel te bereiken. Ondanks alle informatie die off- en online beschikbaar is, worden er toch vaak vreemde en achterhaalde methodes gebruikt waarmee men probeert fit te worden. Wil je je vetpercentage verlagen en spieren opbouwen? Dan vertel ik je graag wat je het beste NIET kunt doen…

Bij dezen; de vijf slechtste manier om fit te worden:

1. Een crashdieet volgen

Met stip op nummer één staat het volgen van een crash dieet. Een dieet dat bestaat uit slechts vijfhonderd tot duizend calorieën per dag is vragen om problemen. Na een tijdje krijg je namelijk gezeik met je hormoonhuishouding en stofwisseling, je verliest spiermassa en krijgt zodoende een slap uitziend lichaam. Op korte termijn lijkt een crashdieet succesvol te zijn. De kilo’s op de weegschaal vliegen eraf, maar vergeet niet dat er praktisch altijd een jojo effect op je ligt te wachten. Door te weinig te eten, heb je vaker last van eetbuien die je krijgt als je jezelf een tijd ontzien hebt van een hoop voedingsmiddelen en calorieën.

Realiseer je dat je je lichaam moet voeden met de juiste voedingsstoffen, omdat je graag samen ergens naar toe wil werken. Onthoud je je lichaam van te veel energie en noodzakelijke nutriënten dan gaat het tegen je werken.

2. Te veel cardiotraining doen

De crosstrainer of de loopband kunnen je helpen wat extra calorieën te verbranden, maar het levert dikwijls geen trainingsprikkel op. Zonder ook met gewichten te trainen, zal je alleen calorieën verbruiken, maar niet of nauwelijks eiwitsynthese stimuleren en dus ook niet werken aan het versterken van je spieren. Een overdaad aan cardiotraining kan tevens veel van het stresshormoon cortisol aanmaken.

3. Alleen maar hardlopen

Een van de makkelijkste manieren om te starten met sporten, is het aantrekken van je (hardloop)schoenen en de weg of het bos in te gaan. Wanneer je echter vanuit het niets gaat rennen, heb je een behoorlijk grote kans om blessures op te lopen. Heb je overgewicht dan is het risico des te groter, je gewrichten en banden krijgen een hoop schokken te verduren.

Voor hardlopen geldt verder hetzelfde als bij de bovenstaande reden: wanneer je doet aan hardlopen zónder aan krachttraining te doen, dan heb je een te eenzijdige belasting. Je spieren zullen er nauwelijks sterker van worden, terwijl sterke spieren juist kunnen helpen om ook goede hardloopresultaten te behalen. (Zie ook Waarom hardlopers ook bilspieren moeten trainen). Krachttraining helpt je een sterk lichaam te ontwikkelen waardoor je tijdens het hardlopen minder snel blessures oploopt. Daarnaast krijgt je bovenlichaam bijna helemaal geen trainingsprikkel als je alleen maar rent.

4. ‘Gezond’ gaan eten om af te vallen

Denk je dat je af kan vallen door alleen junkfood en geraffineerde suikers te laten staan? Think again! Hoewel het inderdaad verstandig is om het grootste deel van je voeding uit pure, onbewerkte producten te halen, omdat je je hierdoor zeker fitter en gezonder gaat voelen, zul je voor vetverlies toch vooral je calorie-inname (en in iets mindere mate de opbouw ervan: je macronutriënten) in de gaten moeten houden.

Veel trainers en coaches gebruiken de uitspraak dat je niet minder hoeft te eten, maar vooral voedingsmiddelen in je eetpatroon zou moeten veranderen. Maar met gezond eten alleen kom je er niet. Als je wil afvallen zul je simpelweg minder calorieën moeten eten dan je verbruikt. Veel mensen verkijken zich echter op hoe energierijk sommige ‘gezonde’ maaltijden zijn. Een ‘gezonde’ salade met geitenkaas, walnoten en honing bevat al snel zevenhonderd calorieën of meer. Voor een vrouw van 65 kilo die vetmassa wil verliezen, kan dat al snel zo’n veertig procent van de dagelijkse caloriebehoefte zijn!

5. Advies klakkeloos opvolgen

Ook al heb je iemand gevonden die jou voorziet van het perfecte voedingsadvies en die je het best doordachte trainingsprogramma geeft, dan nog zal je zelf moeten blijven nadenken. Ooit zal er een tijd komen dat je zelfstandig verder gaat en je dus zelf moet kiezen welke weg je gaat bewandelen. Wanneer je er alleen voor staat, realiseer je je pas dat er nog zóveel is waarvan je geen weet hebt op het gebied van voeding en training. Dit kan dan een klap in je gezicht zijn.

Het is beter om vragen te stellen aan je coach en te zoeken naar argumenten waarop hij zijn (voedings)advies opstelt. Voorbeelden van vragen die je kan stellen zijn bijvoorbeeld: Waarom juist dit aantal calorieën? Wat voor een effect heeft deze verdeling van macronutriënten? Moet ik elke dag calorieën tellen of is dat niet nodig? Of hoe kan ik mezelf herstellen als ik een dag over de schreef ga?

Door vragen te stellen verrijk je jezelf niet alleen met een hoop extra kennis, je kunt ook meteen je coach beoordelen op zijn of haar manier van werken. Weet je trainer niet waarop zijn adviezen zijn gebaseerd? Dan is dat een reden om verder te kijken naar iemand die je wel kan vertellen waarom je iets doet.

Conclusie

Afvallen of fitter worden, wordt niet vanzelf bereikt als je (meer) gaat sporten en/of veel minder gaat eten. Wil je echt resultaat bereiken dan is het nodig om een verandering te maken waar een plan achter zit. Een goed gestructureerd programma, zowel voor je voeding als voor je training, is nodig om succesvol te zijn. Bovendien zal je moeten zorgen voor het langdurig volhouden van deze inspanningen. Korte termijn succes is iets voor goudvissen en padvinders.

One thought on “De vijf slechtste manieren om fit te worden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *