De nieuwe schijf van vijf: onhaalbaar streven?

Vandaag werd na twaalf jaar de nieuwe schijf van vijf gepresenteerd. Het voedingscentrum komt naar buiten met aangepaste adviezen die helemaal up-to-date zijn en nieuwe dagmenu’s met een persoonlijke touch. Maar is het advies wel zo vernieuwend en in hoeverre is de schijf nuttig?

De nieuwe schijf van vijf

De updates op een rijtje:

  • Meer groenten (van 200 gram naar 250 gram per dag)
  • Wekelijks een portie peulvruchten
  • Een handje noten per dag (25 gram)
  • Geen bewerkt vlees meer eten
  • Minder vlees (vervangen door vis, peulvruchten, noten en eieren)
  • Drie koppen groene of zwarte thee per dag
  • In principe geen alcohol (beperk drankgebruik tot één glas per dag, als je wel drinkt)
  • Zoveel mogelijk onbewerkt eten
  • Geen groenten en fruit uit pot of blik (hier is vaak suiker en zout aan toegevoegd)
  • Groenten en fruit kan je beter eten dan drinken (dus liever geen vruchten- en groentesappen)

Daarnaast kun je op de website van het Voedingscentrum terecht voor dagmenu’s gebaseerd op jouw leeftijd en jouw persoonlijke voorkeuren.

schijf van vijf

Wat vinden wij ervan?

Eigenlijk is er niet zo gek veel veranderd in deze nieuwe schijf van vijf. Het aspect van meer plantaardig voedsel en minder bewerkt voedsel is een goede verandering. Maar deze adviezen waren al langer bekend. Eerder dit jaar werd al verteld dat ons dieet meer noten en peulvruchten zou moeten bevatten en werd bewerkt vlees al afgeraden. Niets nieuws onder de zon dus!

Het Voedingscentrum biedt nu de mogelijkheid om de schijf van vijf persoonlijk te maken, wat in principe een mooie toevoeging is. Voeding is nu eenmaal heel erg persoonlijk. Ook is het goed dat ze met concretere adviezen in de vorm van dagmenu’s komen; hiermee wordt iets meer duidelijkheid geschept in de wirwar van voedingstrends, hypes en hippe diëten. Maar hiermee zijn we nog niet…

Hollands dieet

De focus in deze dagmenu’s ligt namelijk nog wel heel erg op het Nederlandse dieet: veel brood, melk en kaas. Brood zou noodzakelijk zijn in verband met jodium, maar zoals we in dit blog uitleggen, is dat wat kort door de bocht. Het Nederlandse dieet is niet perse het meest bevorderlijk voor ons, maar wel voor onze economie. Vermoedelijk hebben we hier toch te maken met een machtige voedselindustrie, die nu eenmaal zijn geld wil blijven verdienen.

Het is een gemiste kans dat het voedingscentrum geen alternatieven geeft voor broodloze lunches. Die boterham met kaas kan immers prima vervangen worden door een salade met zilvervliesrijst of peulvruchten. 

Groenten en ‘gezonde’ sappen

Meer groenten is natuurlijk super goed, al mag het wat ons betreft, nog wel meer zijn dan 250 gram. Dit is ook prima haalbaar, door ook groenten te eten bij je lunch en tussendoortjes.

De uitspraak dat je groenten en fruit beter kan eten, kunnen we beamen. Door er sap van te maken verlies je vezels (vooral bij vruchtensappen). Vezels zorgen ervoor dat suiker minder snel wordt afgegeven aan het lichaam, waardoor je minder hoge suikerpieken krijgt. Wanneer de vezels ontbreken bij vruchtensappen, veroorzaken deze bijna hetzelfde effect in je suikerpiek als bijvoorbeeld frisdrank. Ook drink je vaak meer fruit dan je zou eten. In een glas sinaasappelsap zit bijvoorbeeld al ongeveer twee en een halve sinaasappel. De inhoud van dit glas drink je zo op, terwijl je toch echt wat langer bezig bent met het eten van twee en een halve sinaasappel en dit je waarschijnlijk meer een verzadigd gevoel zal geven.

Vruchten- en groentesappen kunnen er echter wel voor zorgen dat jij aan je dagelijkse porties groenten en fruit komt, wanneer je hier anders moeite mee hebt.

Een onhaalbaar streven

De Schijf van Vijf is niet zo heel ingrijpend veranderd. Ook zijn de veranderingen niet schokkend. Deze zijn namelijk allemaal gebaseerd op de voedingsadviezen die we eind vorig jaar al kregen. De Schijf van Vijf doet een moedige poging om het persoonlijke aspect van voeding mee te nemen, maar eigenlijk is dit een onhaalbaar streven.

Voeding is, en blijft nu eenmaal heel erg persoonlijk. Wat voor de ene persoon werkt, werkt niet voor iemand anders. Het voedingscentrum baseert zijn persoonlijke adviezen op leeftijd en geslacht, maar in realiteit heeft niet elke vierentwintig jarige vrouw (bijvoorbeeld) dezelfde leefstijl. Een student die dagelijks in de collegebanken zit, heeft andere behoeftes dan iemand die dag in dag uit kantoren schoonmaakt en een fanatieke krachtsporter eet waarschijnlijker eiwitrijker dan een danseres of yogi.

De Schijf van Vijf is een richtlijn en niet meer dan dat. Het is geen voedselbijbel. Eet waar jij je lekker bij voelt, of dit nu met of zonder brood, zuivel en/of vlees is. Gebruik je gezonde verstand – we weten best wel dat chips, koek, knakworstjes, frituur en alcohol niet heel gezond zijn – en luister naar jouw lichaam. Daarmee kom je al een heel eind!

One thought on “De nieuwe schijf van vijf: onhaalbaar streven?

  1. Marvin zegt:

    Klopt helemaal! De schijf van vijf is een richtlijn, maar ik denk dat iedereen voor zichzelf een passend eetpatroon moet vinden. Elk lichaam reageert anders en met een beetje gezond verstand denk ik dat je een eind kunt komen 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *