De 9 redenen om te beginnen met hardlopen

Dat ik nog eens een blog zou schrijven over hoe goed hardlopen voor je is en waarom je het zou moeten doen, had ik een paar jaar geleden nooit kunnen denken. Want ik had werkelijk helemaal niks met hardlopen. Als ik er alleen al aan dacht zonk de moed me in de schoenen. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat je daar plezier aan kon beleven en voordelen uit kon halen. Het leek mij vooral erg vermoeiend en saai.

Daar ben ik toch even mooi van teruggekomen! Vraag me niet waarom ik er toch mee ben begonnen, maar binnen een paar weken was ik verslaafd, echt waar. Inmiddels ren ik al heel wat jaren en durf ik mezelf wel een ervaren loper te noemen. Ook bij het hardlopen horen ups en downs, maar mijn ervaring is dat er gelukkig veel meer ups zijn. Graag deel ik er mijn 9 belangrijkste redenen om te beginnen met hardlopen:

Betere conditie

Oké, in het begin ga je misschien te hard van start en sta je binnen een minuut te hijgen, maar wanneer je eenmaal de feeling hebt voor een tempo dat bij je past, merk je dat je het langer gaat volhouden. Meer minuten achter elkaar, langere afstand, een tempoversnelling. En dat allemaal omdat je je hart en je longen traint en de doorbloeding in je spieren verbetert. Voor je het weet ren je een rondje van 5 km.

Overal en altijd

Dat is het mooie aan rennen. Waar je ook bent, rennen kan altijd. Je trekt je outfit aan en weg ben je. Vooral op vakantie is dat leuk: een totaal andere omgeving en geen idee wat je allemaal tegen gaat komen op je route.

Tijdsbesparing

Je kunt altijd gaan wanneer je wilt en wanneer het jou uitkomt. Als je ineens bedenkt dat je het NU wilt en niet pas over een uur, dan houdt niets of niemand je tegen.

Afvallen

Ja, je kan zeker afvallen door hardlopen, maar dan moet je wel met een niet te hoge hartslag lopen, zodat je vetverbranding optimaal gestimuleerd wordt, en het liefst minimaal een half uur. Dus rustig een rondje lopen terwijl je nog lekker kunt kletsen OF juist een pittige intervaltraining in verschillende tempo’s waarbij je hartslag piekt en weer wat zakt. Intervaltraining is heftig (echt), maar bijzonder effectief om af te vallen. Dit gaat natuurlijk wel gecombineerd met een bewust eetpatroon en eventueel ook een andere sport om je hele lijf sterk te maken.

Gezondheidsvoordelen

Hardlopen verlaagt je bloeddruk, is goed voor je hart, versterkt je spieren, vermindert gewicht, vergroot de botdichtheid.En er zijn nog veel meer voordelen, dus geen excuses meer.

Energie boost

Hoe moe je ook bent na die lange dag werk met stress en gedoe. Als je gaat hardlopen ben je het zo weer vergeten. Natuurlijk heb je even dat zetje over de drempel nodig, want die bank hangt wel erg lekker. Maar als je eenmaal weg bent, krijg je er geen spijt van. De negatieve vermoeidheid wordt door het lopen omgedraaid naar een positieve vermoeidheid en hoe tegenstrijdig dat ook klinkt: daar krijg je energie van.

Goede weerstand

Van hardlopen (sowieso van bewegen) krijg je een goede weerstand. Maar sla niet door, want te fanatiek betekent te veel stresshormonen. Die onderdrukken juist het immuunsysteem. Rusten is dus net zo belangrijk (fijn he, dat je als hardloper zo heerlijk kunt slapen). Het mooie van rust en herstel is dat je juist op dat moment sterker en beter wordt.

Zelfvertrouwen

Het is zo gaaf dat je daar gewoon loopt. Dat je de stap hebt gemaakt om te gaan hardlopen. Dat je steeds beter wordt, sneller wordt, het langer vol kan houden, sterker wordt. Dat doe je helemaal zelf. Niemand anders is daar verantwoordelijk voor. Jij bent degene die steeds op pad gaat en grenzen verlegt. Geweldig toch!

Dag stress, hallo runners high!

Te veel en te lang stress is voor niemand goed. Ga hardlopen! Je lichaam ervaart het hardlopen eerst als pijnlijk. Maar dan komt de endorfine, onze natuurlijke pijnstiller. Hardlopen voelt dan niet meer vervelend, maar geweldig. Je bent euforisch, de endorfines pieken en daar is ie dan, de runners high!! Weg stress, welkom gezonde verslaving.

Succes!!

Yvonne is personal trainer, kinderfysiotherapeut en eigenaar van Yvonne Schippers Personal Training. Ze is gek op sport en vooral op hardlopen. Zo gek dat ze afgelopen jaar een marathon heeft gelopen en dit jaar die van New York gaat lopen. Terwijl ze tot een paar jaar geleden hardlopen helemaal niet leuk vond….. Ze is ervan overtuigd dat je alles kunt bereiken wat je maar wilt met een gezonde dosis doorzettingsvermogen en passie. Ze helpt je daar graag bij. Yvonne is motiverend, energiek en impulsief. Ze is ervan overtuigd dat je altijd je intuïtie moet volgen want dan maak je de juiste keuzes.

Je kunt Yvonne volgen op Instagram @yspt.nl_personaltraining.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *