Core training – VIDEO Basis Cursus Krachttraining deel I

Meer en meer (jonge) vrouwen weten de weg te vinden naar de sportschool en gaan met krachttraining aan de slag om zodoende een sterker, strakker en gezonder lichaam te ontwikkelen. Iets dat ik enorm kan toejuichen want buiten deze voordelen biedt het trainen met gewichten ook een leuke mentale uitdaging, je wordt er ook tussen je oren sterker van!

Als personal trainer maar ook in mijn online programma Smartass merk ik echter dat er bij veel (startende) vrouwelijke krachttrainers nogal wat fouten gemaakt worden. Veelal heerst er in het begin nogal wat onzekerheid over welke oefeningen er uitgevoerd zouden moeten worden maar vaak ook zie ik dat er met een verkeerde techniek wordt getraind. Bij de (online) begeleiding die ik bied kan ik hier gelukkig snel duidelijkheid in brengen en zorgen voor een juiste programmering en uitvoering. Echter, er is ook een grote groep fitgirls die wekelijks in de gym te vinden zijn en niet genoeg uitleg krijgen van een fitness instructeur of trainingsmaatje.

Voor deze groep fit girls die fanatiek aan krachttraining (willen) doen heb ik een serie video’s opgenomen die ik een ‘basiscursus krachttraining voor vrouwen’ noem. Met deze series video’s willen ik jullie de belangrijkste oefeningen uit de sportschool laten zien. Deze basis bewegingen zouden de fundering moeten zijn van je trainingsschema en helpen je om een sterker, strakker lichaam te krijgen.

Wanneer je ze goed beheerst kun je variaties toepassen. Zo zijn er verschillende variaties te bedenken voor de squat, bijvoorbeeld een split squat, en kun je wanneer je een deadlift goed beheerst overgaan op een one-leg deadlift. Anyway, deze video serie is er om jou te helpen de basis van krachttraining goed onder de knie te krijgen. Mogelijk ben je al maanden of jaren bezig met trainen, maar ook dan kun je wellicht iets leren van de video’s. Ik ben er zeker van dat je iets kunt met de tips die we geven of dat je iemand anders kunt helpen door de video door te sturen.

Wekelijks zullen we een nieuw video delen met elk een eigen onderwerp/oefening.

Ik doe dit samen met Frency Thijs, fysiotherapeut en sportdocent aan het Universitair Sportcentrum Nijmegen. Frency is gespecialiseerd in krachttraining voor vrouwen en weet dus het een en ander om jou verder te helpen.

In elke video geven we uitleg over waarom een oefening belangrijk is om uit te voeren. We vertellen je waar je op moet letten en wat er vaak fout gedaan wordt maar natuurlijk laten we ook zien hoe de oefening in de praktijk uitgevoerd wordt.

Eerste video: Core Training

We starten met de video over ‘Core training’. Core training is (helaas) erg onbegrepen in de fitnesswereld. Veelal wordt er namelijk gedacht dat door het doen van buikspierkwartiertjes of het zelfstandig uitvoeren van talloze crunches en sit-ups een sterk core verkregen wordt. Zonde van je tijd en inspanning, want niks is minder waar!

Goede core training doe je vaak al met de ‘grote’ oefeningen als de squat, deadlift en push ups, maar het kan geen kwaad een paar extra oefeningen toe te voegen aan je trainingen waarmee je je lichaam uit balans brengt. Hierbij komt je core namelijk kijken, het in balans houden of stabiliseren van je lichaam. Genoeg gelezen echter, in deze eerste video van de basiscursus krachttraining vertellen we je er meer over! Enjoy!

Wanneer je na het zien van deze video vragen hebt over het trainen van je core laat het dan weten! Reacties onderaan dit bericht worden graag beantwoord door ons.

Sportieve groet en veel succes!

11 thoughts on “Core training – VIDEO Basis Cursus Krachttraining deel I

  1. Kelly zegt:

    Hoi,
    Ik ben gek op sporten maar heb nu een her nia in me onderste ruggenwervel. Zijn er oefeningen die ik kan doen om toch te kunnen sporten maar niet de hernia erger te maken..??
    Als jullie tips hebben hoor ik het graag!
    Xx

    • Mart Jansen
      Mart Jansen zegt:

      Hi Kelly,

      juist deze oefeningen zijn erg waardevol voor het versterken van je core. Ze helpen je rug te ontzien waardoor je minder last zult hebben van je hernia.

      Let erop dat je met trainen geen ‘buk bewegingen’ maakt aangezien er dan druk op je tussenwervelschijven komt. Uiteraard is het aan te raden je arts te raadplegen voordat je met de oefeningen aan de slag gaat.

      Succes!

    • Mart Jansen
      Mart Jansen zegt:

      Er gelden voor elke oefening verschillende toepassingen en ideale parameters. De RKC plank houd je ze lang mogelijk vast en de farmers walk doe je ook op duur, bijvoorbeeld de 40-50 seconden die geadviseerd worden. Bij de andere 2 oefeningen kun je met telkens 10 herhalingen nooit fout zitten. Uitvoering is echter belangrijker dan de kwantiteit van het aantal herhalingen. Dus gewoon aan de slag gaan met de juiste techniek is de eerste stap Sandra!

  2. Vera zegt:

    Hee, erg leuk en goed initiatief van jullie om deze video’s op te nemen! I like!! Waar kunnen we jullie liken? Dat kwam bij mij nl niet in beeld

  3. Pingback: Squat – VIDEO Basis Cursus Krachttraining deel II – Fitgirls.nl | Fashion, Food, Fitness voor voruwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *