Bourgondiër versus sporter: Zoek je eigen balans

Oké, ik zal het maar meteen bekennen, ik houd enorm van lekker eten. Nog niet zo lang geleden bestond mijn ontbijt uit twee boterhammen dik besmeerd met roomboter en royaal overgoten met hagelslag. Daarnaast nog een plak ontbijtkoek ook met roomboter uiteraard en oh ja, nog een groot glas Vifit.

Sweet as sugar

Inmiddels is dit suikerontbijt wel verbannen maar nog steeds ben ik dol op eten. Wanneer ik uit eten ga verheug ik mij het meest op het toetje en een groot bord pasta of een vol romige truffelrisotto vind ik ook niet te versmaden. Om nog maar niet te spreken over de wijntjes, biertjes, kaasjes, broodjes en nootjes op een zonnig terras. MAAR, here comes the point, ik ben ook een echte sportfanaat. In mijn trainingen ga ik, bijna, altijd tot het uiterste. Ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen, verleg graag mijn grenzen en ben erop gebrand om mijn doelen te behalen. En dat is nu gelijk het probleem. Ik kan je vertellen dat wanneer één van je doelen een gestroomlijnde sixpack is, dit niet heel lekker samengaat met een Bourgondische levensstijl.

Inner battle

Dit onderwerp zorgt dan ook regelmatig voor een innerlijke strijd. Wel of geen toetje? Nog een beetje extra pasta opscheppen of het hierbij laten? Even langs de markt voor een zak warme noten of kan ik het maar beter niet in huis halen? Soms voelt het alsof ik mezelf dingen moet ontzeggen en dan komt altijd weer die ene vraag: ‘Vind ik dit de moeite waard, is dit zo belangrijk dat ik er zoveel andere dingen voor wil laten schieten?’ Het antwoord moet ik je/mezelf helaas schuldig blijven. Er zijn weken dat ik de vraag volmondig met ja! beantwoord en er gaan dagen voorbij dat ik het spuugzat ben, er geen zin in heb en mezelf voorlieg dat voeding helemaal niet zoveel invloed op mijn trainingsresultaten heeft.

Ik kan je zeggen dat beide antwoorden vermoeiend zijn en mijn wispelturigheid mij een hoop frustraties oplevert. Stiekem zou ik natuurlijk die gedisciplineerde sportvrouw willen zijn die zonder problemen elk voedingsschema fluitend doorloopt. Maar ik weet dat ik dat niet ben, hiervoor geniet te veel van al dat lekkere eten. En ik ben ervan overtuigd dat iemand zijn die je eigenlijk niet bent, dodelijk vermoeiend is, niet vol te houden en je uiteindelijk niet gelukkig maakt. Die gedroomde sixpack maar laten gaan dan? No way!

Maar wat dan? Hou je vast, hier komt mijn ongelooflijke inzicht 😉 ik denk dat alles uiteindelijk draait om balans. Neehee ik ga nu niet ineens zweverig worden, wees niet bang. Maar ik heb gemerkt dat door balans een hoop dingen ineens veel makkelijker vol te houden zijn. Leuk, denk je maar hoe ziet dat er dan in die praktijk uit, die balans? Daarom hieronder een paar tips die hopelijk ook voor jou kunnen werken.

Verbied jezelf niets

Ken je dat verhaal van die roze olifant? Wanneer je iets niet mag denk je er de hele dag aan. Zo werkt het voor mij ook met eten. Als ik besluit een week geen chocola te eten, heb ik alleen maar trek in chocola. Door mezelf niets te verbieden ligt de focus niet zo op het eten en gaat het ineens een stuk makkelijker!

Zoek de balans

Zeven dagen in de week salades houd ik niet vol. Het gaat mij dan al snel tegenstaan. Daarom eet ik alleen de drie dagen waarop ik op kantoor werk salades. Door afwisseling en variatie houd ik het langer vol en gaat het mij minder tegenstaan. Soms neem ik ook gewoon een lekker stuk appeltaart en daar geniet ik dan volop van. Zie het niet als een zonde of als het mislukken van je voedingsschema maar kies je volgende eetmoment gelijk weer voor iets gezonds, dan is er niets aan de hand.

Verander gewoontes

Kleine eetgewoontes blijvend veranderen heeft meer effect dan af een toe een maand heel streng eten. Uiteindelijk is het ook geen dieet maar een verandering van je levensstijl. En veranderen gaat het makkelijkst wanneer je kleine gewoontes aanpast. Voortaan niet meer dat koekje bij de koffie bijvoorbeeld. Zo vervang je langzaam je mindere gewoontes voor gezonde gewoontes. Dit werkt bij mij erg goed!

Focus je op wat je allemaal wel mag

Zoals ik hierboven al schreef, verbied ik mezelf niets. Maar dat houdt natuurlijk niet in dat ik dan maar de hele dag loop te schransen. Ik richt mijn aandacht op wat ik wel allemaal mag. Door positief te kijken is het meteen een stuk minder zwaar en blijkt er genoeg wel te kunnen.

Richt je op je eigen proces

Wat voor mij werkt kan voor een ander compleet waardeloos zijn en andersom. Natuurlijk kun je je laten adviseren maar neem geen complete voedingsschema’s over van iemand anders. Ervaar zelf wat wel en niet voor je werkt door dingen uit te proberen. Dit voorkomt een hoop frustraties en door het zelf te doen ontdek je makkelijker een levensstijl die bij je past.

Voorlopig droom ik nog even door over die sixpack die, met een beetje meer geduld, ineens veel minder ver weg blijkt te zijn 😉

12 thoughts on “Bourgondiër versus sporter: Zoek je eigen balans

  1. Lieke zegt:

    Zooooo herkenbaar! Vooral het jezelf wijs maken dat die boterham met hagelslag heus niet zoveel invloed heeft op je lichaam en trainingsresultaat, lachwekkend gewoon! Ik ga je tips meenemen. X

  2. Annely zegt:

    Ik heb wekenlang mij aan een streng dieetplan gehouden en 6x in de week gesport.. het resultaat was eindelijk die kilo’s vet eraf en een mooie strakke buik.. toen ik een motivatiedip had, was het gebeurd, de pakken koekjes, boterhammen met chocoladevlokken en bezoekjes aan macdonalds schoof ik zo naar binnen.. inmiddels ben ik nu net als jij aan een ‘balans’ levensstijl begonnen.. gewoon lekker gezond eten en 4x in de week naar de sportschool.. dit is veel beter vol te houden en inderdaad geen motivatiedip meer.. en wat denk je? mijn lichaam is nog steeds fit en ik heb nog steeds een mooie platte buik. Deze levensstijl maakt me veel gelukkiger en nog net zo zelfverzekerd als toen ik een super streng dieet volgen. Al met al: zoek uit wat het beste werkt voor jezelf!

    • Lizzy zegt:

      Mooi verhaal en wat knap dat je uiteindelijk toch die omslag hebt weten te maken naar een levensstijl waarin je de balans gevonden hebt. Veel mensen onderschatten soms hoeveel invloed je mentale gesteldheid kan hebben. Leuk om te lezen dat je nu letterlijk én figuurlijk lekker in je vel zit!

  3. Julie Hapjesprincess zegt:

    Heel herkenbaar !!! Ik geniet enorm van eten!!!! Vaak eet ik iets te veel dan goed voor me is. Maar ik mag niet klagen met mijn lijf, alhoewel ik soms wel wat buikvet heb 🙂 Heb zo wat een haat-liefde verhouding met mijn buik. Soms is hij super strak en andere keren is hij iets te bol 🙂
    Gelukkig hou ik meer van gezond voedsel dan van allerlei fastfood, frietjes, vettig hamburgers, enz.
    Maar ik hou ook enorm veel van dessertjes en chocolade, gebrande noten, gesuikerde amandelen enz.
    Gelukkig heb ik wel een goede balans gevonden. Lukt me niet altijd hoor. Vooral om zondag laat ik me wel eens gaan. Tijdens de week valt het goed mee. Dus ik denk dat ik ongeveer wel aan de 80/20 regel zit.

    • Lizzy zegt:

      Ook dit verhaal is voor mij weer herkenbaar. En ik laat het in het weekend juist bewust even los. Gun jezelf dit ook en voel je dan vooral niet schuldig maar geniet. Tachtig procent door de week twintig procent voor het weekend 😉

  4. Catootje zegt:

    Ik herken dit ontzettend. Doordeweeks eet ik supergezond, maar in het weekend kom ik thuis en dan zijn er allerhande lekkere dingen in huis – en dan ga ik los. Zo zonde. Het is continu ‘nee’ zeggen en dat geef ik meestal aan het eind van de avond op 🙁 Ik vind het heel moeilijk om die balans te vinden. Het sporten is voor mij echt geen probleem, maar dat eten.. Oh god jongens ik heb er echt een haat/liefde verhouding mee. Want altijd voel je je aan het eind van de avond weer schuldig, plus, vanwege mijn zwakke maag heb ik erna ook altijd pijnen. dom dom dom en daar zou je het wel van afleren denk je, niet dus. Ik baal er vaak enorme van en vind het heel moeilijk om hier een positieve draai aan te geven. Hoe los ik dit op?

    • Lizzy zegt:

      Hoi Catootje,

      Bedankt voor je reactie! Het is en blijft een lastig verhaal maar als ik je reactie zo lees lijkt het alsof je al het lekkers voor het weekend bewaard en door de week super strak eet. Knap natuurlijk maar dan leg je wel enorm veel druk op het weekend. Niet zo gek lijkt me dat je dan ineens los gaat als je je al zo lang inhoudt. Wat ik zou aanraden is om de “lekkere dingen” wat meer te verdelen over de week, zo is de druk wat minder hoog en voorkom je mogelijk dat je helemaal los gaat. En zie het eten van die ongezonde dingen niet als (een) zonde. Bekijk het positief, maak het minder zwaar voor jezelf. Het gaat om de balans. Door af en toe iets ongezonds te eten houd je juist je gezonde lifestyle zo goed vol. Zie het dan niet meteen als mislukt. Geniet van je gezonde snack en pak daarna meteen de gezonde draad weer op. Dan is er echt niets aan de hand. Hoop dat m’n antwoord je kan helpen, succes! 🙂 Lizzy

  5. Manon zegt:

    Heel erg herkenbaar dit. Meer sporten is nooit een probleem, maar minder (ongezonde) tussendoortjes is ZO moeilijk vol te houden voor me!

    Daar komt bij dat ik het mezelf toch wel kwalijk neem als ik uit de bocht vlieg. Ik vind het in mijn weg naar de sixpack en halve marathon het moeilijkst om van mezelf te accepteren dat ik af en toe geen discipline heb. Die balans waar je het over hebt, daar ben ik ook naar op zoek 🙂

    • Lizzy zegt:

      Hoi Manon,

      Bedankt voor je reactie! Ik snap en herken dat je het jezelf kwalijk neemt. Maar het is zo zonde en kost zoveel onnodige energie. Bij niemand kan de boog altijd gespannen staan. Wees trots op wat je al bereikt hebt op weg naar je doelen. En als dit allemaal in één rechte lijn zou gaan dan zou iedereen het kunnen 😉 Accepteer dat dips onderdeel zijn van je training en lifestyle. En leg de focus op de dingen die je wel allemaal al goed doet. Dit is meestal meer dan je zelf denkt! 🙂 Succes, Lizzy

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *