Boost your power! Video #11

Fitgirls.nl wil vrouwen helpen zich bewust te worden van hun eigen innerlijke kracht. Elke maandag delen we daarom een inspirerende video en quote! Met deze power boost video begin je de week met een positief gevoel!

“ To change your life, change your habits”

Slechte gewoontes. We hebben ze allemaal. Dit filmpje is (errug) vermakelijk en legt je in Jip en Janneke taal uit waar slechte gewoontes vandaan komen, en hoe je ze kan aanpakken. Elke slechte gewoonte die jou in de weg staat om te worden wie je echt wil zijn valt dus te veranderen. Dit kost wel inspanning en tijd, maar is zeker niet onmogelijk.

Lees je liever de vier genoemde stappen uit het filmpje? Dat kan, ik noem ze hieronder op. Echter, wees ervan op de hoogte dat je een aardige hoeveelheid humor misloopt)

  1. Begin bij het begin – schrijf de slechte gewoonte op waaraan je wilt werken. Dit zou het bijten van nagels of het drinken van energie drankjes kunnen zijn. Maar een ander goed voorbeeld is de drang om in de avonduren een zak chips open te trekken en die gedurende jouw favo serie volledig op te smikkelen.
  2. Vermijd de prikkels die, normaliter, zouden resulteren in jouw gewoonte. Schrijf vervolgens de stappen op hoe je deze prikkels kan vermijden Probeer stil te staan bij datgeen wat jouw slechte gewoonte naar de oppervlakte doet komen en schrijf ze op! Als prikkels voor de ‘food cravings’ zou het kunnen zijn dat je het lekker vind, of gezellig vind, of dat je honger hebt. Netflix kijken is natuurlijk ook een bron omdat jouw hersenen Netflix hebben geassocieerd met chips, maaar Netflix vermijden is volledig onnodig (en niet relaxt).
  3. Zorg voor vervanging. Je kan jouw hersenen training om een nieuwe gewoonte aan te leren door middel van herhaling. In het bovengenoemde voorbeeld zou je bijvoorbeeld grotere porties kunnen opscheppen bij het avondeten zodat je aan het begin van de avond geen honger hebt, of je zou een klein beetje van je avondeten kunnen bewaren en op kunnen warmen zodra je honger gevoel opspeelt of je zou ‘gezonde’ snacks in huis kunnen halen. Zo is popcorn bijvoorbeeld een betere variant van chips. Wil je nog een nog healthier keuze maken, haal dan vooraf noten (persoonlijke favoriet!) in huis, of komkommer, zodat je indien je honger hebt, altijd naar de betere keuze kan grijpen. Conclusie – voldoende alternatieven in plaats van jouw gewoonte. Schrijf vervolgens een goede vervanging voor elke prikkel die je hebt opgeschreven bij stap twee.
  4. Mobiliseer jouw omgeving. Zodra je aan jouw omgeving aangeeft dat jij ergens mee bezig bent, dat je echt een verlangen hebt om een gewoonte kwijt te raken, dan kunnen zij jou steunen. Zijn je vrienden op de hoogte dat je probeert chips na 21:00u te vermijden – cool misschien nemen ze voor jou iets anders/gezonders mee. Misschien willen zij jou erop wijzen als je op het punt staat toe te geven aan je slechte gewoonte.
You never stand alone!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *