Bodypump: ‘the fastest way to get in shape’?

Op 18-jarige leeftijd was het moment daar.. Ik stopte met dansen en werd lid van een sportschool in de buurt. Fitness bleek niet geheel mijn ding en ik schreef me in voor een lesje Bodypump (van Les Mills). Ik was meteen verkocht!

Wat ik zo fijn vind aan Bodypump is dat je in één uur alle spiergroepen in je lichaam traint: de benen, borst, rug, billen, triceps, biceps, schouders en buik en dat op lekkere muziek. Binnen 12 weken zag ik al resultaat (na mijn 16e kon ik niet meer alles eten wat ik wilde, waardoor een klein speklaagje zich had genesteld over mijn buik). Al snel werden de lijnen van mijn buikspieren weer zichtbaar. De lessen alleen vond ik al heerlijk, maar door binnen zo’n korte termijn al resultaat te zien, maakte dat ik week in week uit trouw elk lesje volgde.

Tot inmiddels 10 jaar later…. het was tijd om de les eens vanaf de andere kant van de zaal te bekijken. Ik schreef me in voor een opleiding als instructrice, zodat ik zelf ‘on stage’ mensen kon inspireren, motiveren en coachen in een gezonde en sportieve lifestyle. Als wetenschappelijk opgeleide werd ik wederom nieuwsgierig naar het hoe, wat en waarom van Bodypump. Voor Fitgirls.nl en mijn passie voor Bodypump ging ik op onderzoek uit. Waarom bijvoorbeeld de slogan: ‘Bodypump the fastest way to get in shape’?

bodypump_fitgirls

Les Mills Bodypump – een ‘total-body-workout’ van slechts één uur

Bodypump wordt gekenmerkt door een ‘barbell’- een stang waar losse gewichten aan kunnen worden bevestigd. Doordat je als deelnemer zelf kan bepalen hoeveel gewicht (weerstand) je op je barbell bevestigd, is Bodypump geschikt voor elk persoon: voor beginners, regelmatige sporters of ervaren sporters. De intensiteit kun je zelf reguleren! ‘The choice is yours.’

In 60 minuten komen al je voornaamste spiergroepen aan bod. De instructeur geeft instructies over de oefeningen, het tempo en de bewegingen. Ook zal de instructeur je les in les uit coachen, motiveren en dingen leren over sport, bewegen en gezondheid.

Les Mills is de motor achter iedere Bodypumples: een Nieuw Zeelandse organisatie met een diversiteit aan groepsfitnessprogramma’s in meer dan 80 landen wereldwijd. Elke 12 weken ontwikkelt Les Mills een nieuw programma: met een nieuwe focus, trainingsdoelen en muziek. Het programma wordt zorgvuldig samengesteld en ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Welke voordelen heeft Bodypump voor jou?

Bodypump is meer gericht op het aantal herhalingen dan op gewicht (weerstand). Veel vrouwen maken zich zorgen dat ze ‘te gespierd’ worden door het trainen met gewichten. Dat is zeker niet het geval want door bodypump krijgt je lichaam juist mooie vormen. Bodypump kenmerkt zich vooral door de vele herhalingen en richt zich daarmee vooral op het verbeteren van de conditie en spieruithoudingsvermogen.

Doordat de spieren tijdens de les continu worden getriggerd, gevolgd door het herstel dat de spieren na een Bodypump les nodig hebben, wordt de stofwisseling (zelfs in rust) verhoogd. De spiermassa wordt vergroot. En velen van jullie weten inmiddels dat meer spieren ook meer energie (calorieën) vragen om in vorm te blijven. En zie hier de reden waarom bodypump (naar mijn idee) de ‘fastest way to get in shape’ wordt genoemd.

Persoonlijk denk ik dat de ‘fastest’ niet helemaal op gaat omdat ik geloof dat andere vormen van bewegen ook ervoor zorgen dat je op een efficiënte en effectieve manier in vorm komt. Maar dat je met bodypump snel resultaat boekt, daar ben ik van overtuigd!

fitgirls_bodypump_sarah

Wat is het resultaat van Bodypump?

Als je zo’n 2-3 keer per week een lesje Bodypump volgt kun je na ongeveer 6-12 weken al verschil in je lichaam gaan voelen en zien. In de eerste weken zal je lichaam vooral in kracht toenemen. Daarna zal je lichaam in spierkracht groeien: het lichaam creëert extra spiervezels om de vraag aan te kunnen.*

Bodypump bestaat uit bewegingen als Squats, Lunges en Clean & Presses, waardoor druk op de botten ontstaat. Dit in combinatie met weerstand zorgt voor de productie van nieuw bot, oftewel een verbetering van de botdichtheid.

De oefeningen in een Bodypump les zijn functioneel. Dit betekent dat de activiteiten in het dagelijkse leven makkelijker worden gemaakt. Tijdens een Bodypump les word je voortdurend onderwezen om een goede houding aan te nemen. Dit helpt jou je houding in het dagelijks leven te verbeteren.

Conclusie

  • Met een Bodypump les verbrandt je gemiddeld 473 calorieën per les.
  • Ook na de les blijf je verbranden (het zogenaamde EPOC- excess post-exercise oxygen consumption).
  • Bodypump verhoogt je stofwisseling.
  • Bodypump helpt je om lichaamsvet te verliezen.
  • Bodypump verbetert je algehele conditie.
  • Met Bodypump krijgen je spieren een mooie shape
  • Met Bodypump word je sterker.
  • Door de focus op de ‘setposition’, creëer je een correcte houding.
  • Bodypump verbetert je botdichtheid, waardoor het risico op botontkalking kleiner wordt.
  • Bodypump helpt je om meer zelfvertrouwen te krijgen, lekkerder in je vel te zitten en je gelukkiger te voelen.

Enthousiast geworden? Check de sportscholen in de buurt, of zij Bodypump lessen geven. Bij de meeste sportscholen kun je gratis een proefles volgen. Een mooie manier om kennis te maken met Bodypump. Word ook jij verslaafd aan de kracht van Bodypump? ‘The fastest way to get in shape!’ 

Bron: Les Mills International Limited, 2008

*Het resultaat verschilt per persoon en is afhankelijk van het fitnessniveau, de bouw en de kracht van de deelnemer. Daarnaast is het resultaat afhankelijk van de intensiteit waarmee bewegingen worden uitgevoerd en de weerstand (gewicht) dat wordt gebruikt.

8 thoughts on “Bodypump: ‘the fastest way to get in shape’?

  1. Chrystal Abad
    Chrystal Abad zegt:

    Ik doe nu ook sinds twee weken bodypump lessen en vind het ook heerlijk! Sowieso vind ik groepslessen erg leuk, maar bij bodypump zie je inderdaad snel resultaat en merk je dat je sterker wordt. Zo verslavend :)!

    • Sarah de Vreugd
      Sarah de Vreugd zegt:

      Hey Chrystal, wat leuk om te horen dat ook jij er zo van geniet! En ook al zo snel resultaten boekt! 🙂 Wat voor groepslessen doe je nog meer?

      • Chrystal Abad
        Chrystal Abad zegt:

        Bij mij op de sportschool hebben ze ook virtuele groepslessen. Daarvan doe ik XCORE, Yoga, Shape en Burn. Zegt je waarschijnlijk helemaal niks haha, maar het zijn allemaal full body workouts waarvan sommige met gewichten en sommige alleen met lichaamsgewicht.

  2. Eva zegt:

    Hi Chrystal!

    Ik vroeg me af hoe lang er minimaal tussen twee bodypump lessen moeten zitten om geen afbreuk te doen aan de spieropbouw. Ik wil graag 2-3 keer per week bodypumpen omdat dat het snelst resultaat geeft (en ik het ook gewoon erg leuk vind!), maar krijg het soms niet zo gepland dat er twee dagen tussen zitten.

    • Maaike
      Maaike zegt:

      Hi Eva,
      Het klopt dat overtraining kan leiden tot spierafbraak.Ik raad je aan er wel naar te streven 48 uur rust te nemen. Natuurlijk heb je na de ene training meer last van spierpijn dan de andere (je herstel is ook afhankelijk van andere factoren zoals stress en voeding). Als je écht voelt dat je nog niet herstelt bent, je komt bij wijze van spreken nog niet normaal de trap op, is het niet verstandig en niet zinvol die spieren opnieuw te belasten.

      Je kunt er voor kiezen een andere vorm van training te doen op de dag dat je wel kunt sporten maar je nog wel spierpijn hebt. Ga lekker fietsen, doe een andere vorm van (low impact) cardio of ga lekker wandelen. Ik zou niet gaan hardlopen vanwege de belasting voor je knieën. Het is belangrijk dat zowel spieren als gewrichten genoeg tijd krijgen om te herstellen. En misschien kun je, zodra je wat meer gewend bent aan de full-body trainingen van Bodypump, wat vaker gaan pumpen. Ik zou dan aanraden ene keer wat zwaarder te trainen (met meer gewicht) en van de andere training een hersteltraining te maken waarbij je je spieren niet te zwaar belast. Zo krijgt je lichaam voldoende rust, boek je progressie en blijf je toch lekker in beweging.

      Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt!

  3. Denise zegt:

    Leuk artikel!
    Ik ga zelf ook veel naar de sportlessen van les mills bij Basic Fit.
    Ik vind met name de bodycombat en bodypump erg leuk om te doen en ben in ieder geval 3x per week in de sportschool te vinden.
    Nu wil ik eigenlijk het pumpen weer wat meer op gaan pakken. Ik ben eigenlijk heel slank qua postuur, maar merk dat name ook in de afgelopen jaren mijn bovenbenen een stuk voller zijn geworden (mede ook door spieren).
    Is het zo dat de pump ook helpt om slankere bovenbenen te krijgen? Of gebeurt dit juist niet door te pumpen? Zo nee, wat zijn dan eventuele opties?

    Ik hoor het graag!

  4. Jolanda zegt:

    Welke gewichten raad jij aan? Ik fitness geregeld en verder doe ik aan hardlopen en spinning. Gisteren een les gedaan met 2,5 – 1,25 en 0,5 erbij. Heb het gevoel dat het wat zwaarder mag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *