Zit alcohol mijn progressie in de weg?

Je kent het wel, die momenten waarop je met vriendinnen in de kroeg staat of op een festival. Overal om je heen wordt gedronken en je krijgt meerdere malen een drankje aangeboden. Toch blijf je de verleiding weerstaan want je hebt een duidelijk doel voor ogen; vol zelfvertrouwen in bikini.

Het lijkt vanzelfsprekend om tijdens een traject van afslanken/vetverlies géén alcohol te drinken. Immers, iedereen weet dat je favoriete wijntje en/of biertje veel (lege) calorieën bevat. Toch hoeft drinken je progressie niet in de weg te staan als je weet hoe je het aan moet pakken.

Alcohol en vetten in je voeding

Wanneer je alcohol nuttigt wordt deze door het lichaam afgebroken tot acetaat. Deze acetaat is een gifstof en heeft het gevolg dat vetten die circuleren in je systeem niet worden afgebroken maar regelrecht als lichaamsvet worden opgeslagen. Dit is meteen het grootste nadeel van het drinken van alcohol en verklaart het fenomeen bierbuik.

Wil je de vetopslag als gevolg van alcohol consumptie tot een minimum beperken dan is het raadzaam om géén vetten te consumeren voor, tijdens en na het drinken. Het eten van eiwitten daarentegen kan geen kwaad en helpt zelfs bij het voorkomen van spierafbraak. Het kan dus handig zijn om ervoor te zorgen dat je thuis een lekker eiwitrijk hapje hebt staan voor ná het stappen. Als vanzelfsprekend verkleint dit ook de kans dat je voor de bijl gaat als je vriendinnen nog even langs de FEBO lopen of een broodje döner halen.

 Welk drankje kan ik het beste kiezen?

Wanneer we kijken naar het aantal calorieën dat drank bevat zullen we zien dat je met een paar drankjes makkelijk honderden zo niet meer dan duizend calorieën binnenkrijgt. Om je een beeld te geven hieronder enkele voorbeelden:

Bier (250 ml)                                                   110 kcal

Witte wijn (droog, 150 ml)                          100 kcal

Rode wijn (150 ml)                                        123 kcal

Cocktail (sex on the beach)                         274-326 kcal

Vodka   (35 ml)                                               82 kcal

Zoals je ziet bevat niet elke drank evenveel calorieën per consumptie. Dit heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid alcohol die erin zit (één gram pure alcohol levert 7 kcal) maar ook met de andere substanties waarvan het product is gemaakt. In een gemiddelde cocktail zitten erg veel calorieën omdat er nogal wat frisdrank en/of andere zoetmakers worden gebruikt.

Vodka is een drankje dat erg weinig calorieën bevat en is daarom een betere keuze als het aankomt op zo min mogelijk energie binnenkrijgen. Wanneer je het mixt met citroensap of spa rood bijvoorbeeld is het zelfs nog enigszins lekker 😉

Wat te doen voor het beste resultaat

Als je bikini ‘ready’ wilt worden is het absoluut niet nodig om helemaal geen alcohol meer te drinken. Beperk echter de frequentie van je avondjes ‘lekker los’ en áls je drinkt kies dan voor een drankje dat weinig calorieën bevat zoals wodka. Om vetopslag verder te minimaliseren kun je het beste géén vetrijke voedingsmiddelen eten 6 uur voor en 6 uur na ja alcohol consumptie.

Geniet, maar drink (en eet) met mate dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *