#Back2Basic: Eet met je verstand

In 2015 was er veel te doen rondom eten. Zo zou je van worst kanker krijgen, zuivel zou slecht voor je zijn en met een glutenvrij dieet heb je nooit meer buikpijn. Niet vreemd als jij door de bomen het bos niet meer ziet. Wat is er nu echt waar? In dit blog geven we je inzichten en adviezen waar je wél iets aan hebt.

Eten als zelfexpressie

Voeding is een levensstijl geworden. Voedselspecialist Louise Fresco schrijft erover in haar boek ‘Hamburgers in het Paradijs’: ”Wie tijd heeft omdat hij niet de hele dag bezig is met overleven, zoekt naar beleving en zingeving van het leven”. Bezig zijn met voedsel verschaft ons volgens Fresco steeds meer genot en zelfexpressie. Dit verklaart het ‘gedoe’ rondom voeding maar creëert ook de verwachting dat hypes en trends nog wel even zullen blijven bestaan.

Dat mag ik niet..

Na jarenlang wetenschappelijk onderzoek is het perfectie dieet nog niet gevonden. The New York Times plaatste laatst een video over de zoektocht naar het perfecte dieet. Één van de Amerikaanse onderzoekers in de video zegt: ”Ik denk dat we pas de helft weten van wat we moeten weten, niet eens genoeg dus om algemene voedingsrichtlijnen op te stellen.”

Als we de richtlijnen van hedendaagse voedingstrends moeten geloven, lijk je echter alleen een gezond eetpatroon te kunnen bereiken door heel veel dingen niet te eten. Geen E-nummers, geen gluten, geen zuivel, geen koolhydraten en weinig vlees. Al deze uitspraken kunnen wel wat nuance gebruiken. Zo is de kans om geen darmkanker te krijgen bij mensen die vlees eten 94 procent en bij mensen die geen vlees eten 95 procent. Een minimaal verschil!

 

Gelukkig komen er steeds meer feiten naar boven waar we wel op kunnen vertrouwen. Wij hebben er zes voor je op een rijtje gezet:

Lege calorieën

Alle calorieën geven evenveel energie. Of ze nu uit koolhydraten, vetten of eiwitten bestaan; het blijven calorieën. Als een calorie geen voedingsstoffen bevat, noemen we het een ‘lege calorie’.  Een ‘gevulde’ calorie bevat vitaminen en mineralen.Van frisdrank krijg je misschien wel energie maar je haalt er geen gezonde stoffen als vezels en vitaminen uit. De calorieën uit verzadigd vet vallen daarom ook onder deze categorie.

Het lijkt een cliché maar het kan heel effectief zijn om je inname af te zetten tegen de hoeveelheid beweging die je krijgt. Zit je de hele dag op kantoor dan heb je logischerwijs minder energie nodig dan wanneer je de hele dag aan het wandelen en sjouwen bent.

Bewerkt voedsel

Niet al het bewerkte voedsel is per definitie slecht. Fabrikanten voegen om allerlei redenen ingrediënten toe; om het langer te kunnen bewaren, lekkerder te laten smaken of om het voedsel er mooier uit te laten zien.

We maken een onderscheid tussen licht- en zwaar bewerkt voedsel. Bij zwaar bewerkt voedsel moet je denken aan kant-en-klaarmaaltijden, koekjes, cruesli, witte bolletjes en chips. Gemakkelijk en lekker voedsel. De etiketten zijn soms moeilijk te ontcijferen maar in deze producten zit heel veel zout, suiker en vet. Je kunt ervan uitgaan dat al die extra toevoegde suikers en zout niet zo goed voor je zijn.

Licht bewerkte producten zoals olijfolie of volkorenmeel zijn minder schadelijk. Als je ook die wil vermijden, be my guest, maar dan moet je zelf je eigen meel gaan malen of olie persen. Onbegonnen werk! Als je onbewerkte voeding eet, zoals groenten, fruit, vlees, vis en ei combineert met licht bewerkt voedsel ben je al heel goed bezig.

eet met je verstand fitgirls

Vet

Vroeger schrapte men angstvallig al het vet uit het dieet. Van vet werd je dik en daarom was vet dus per definitie slecht. Sinds kort maakt men onderscheid in verzadigde en onverzadigde vetten maar onze angst voor vet wordt nog vaak misbruikt. Denk aan light pindakaas die tegenwoordig aangeprezen wordt. Deze pindakaas zou dertig procent minder vet bevatten en daarom een ‘gezonde keus’ zijn maar heeft stiekem 450 procent MEER suiker. Waar het om gaat, is dat hier voorbijgegaan wordt aan het feit dat je lichaam ook vetten nodig heeft.

Het beste is om te kiezen voor onverzadigde vetten en verzadigde vetten zo veel mogelijk te vermijden. Verzadigde vetten zorgen er namelijk voor dat het cholesterol gehalte in ons bloed stijgt. Een hoog cholesterol gehalte zorgt er vervolgens voor dat vet aan de binnenkant van onze bloedvaten blijft plakken. Hierdoor kun je dus letterlijk dichtslibben! Verzadigde vetten worden hard bij kamertemperatuur en onverzadigde vetten blijven vloeibaar; oftewel gebruik bijvoorbeeld olijfolie in plaats van boter.

Suiker

We eten te veel suiker. Het maakt ons dik en is slecht voor onze gezondheid. Vorig jaar adviseerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat we niet meer dan vijftig gram suiker per dag moesten eten. Het liefst nog de helft minder. Ter indicatie: met een glas appelsap, wat 37 gram suiker bevat, zit je dan al snel aan je max.

Suiker zit niet alleen in snoep of frisdrank, al is frisdrank nog steeds de grootste dikmaker. Het zit ook in koffie, koek, taart, pastasaus, je salade dressing, cruesli en zelfs in vleeswaren! Kijk dus goed op het etiket of ga terug naar punt twee en bereid zoveel mogelijk zelf.

Gebruik je verstand

Er bestaan nogal wat misverstanden over suiker. De laatste jaren wordt er veel suiker aangeboden in de vorm van ahornsiroop, honing en suikervervangers zoals gedroogd fruit of kokospalmsuiker. Dit alles onder het mom van dat het ‘gezonder’ is dan gewone suiker. Helaas worden al deze suikers in het lichaam allemaal hetzelfde behandeld. Het lichaam breekt ze af tot glucose, wat voor energie zorgt. Ze leveren dus ongeveer hetzelfde aantal calorieën op.

Als je gezond wilt eten, is het belangrijk dat je naar je hele eetgedrag kijkt. Als je minder frisdrank drinkt of stopt met vlees eten, ben je niet altijd goed bezig. Blijf logisch nadenken en laat je niets wijsmaken! Glutenvrije appeltaart of suikervrije snoepjes zijn niet meteen gezonder dan de gewone variant. Eigenlijk zouden we weer moeten gaan eten zoals onze overgrootmoeders. #Back2Basic met pure producten uit de natuur.

Focus op de basis

Wij, van Fitgirls.nl, geloven dat een goede basis, ook als het gaat om voeding, essentieel is om energiek en gezond door het leven te gaan. Focus je hierbij niet op de details van voedingsstoffen maar op het samenstellen van een duurzaam, verantwoord dieet waar bij je logisch nadenkt over de verhouding tussen je inname en dagelijkse activiteit. En maak je niet druk! Als de basis van je eetpatroon goed is, zijn ‘ongezonde’ uitstapjes met bewerkte producten heus geen probleem. Af en toe genieten van bewerkte producten hoeft je fitheid écht niet in de weg staan.

 

REFERENTIES

www.nrc.nl/next/2016/01/13/houdbare-voedingstips-1576958

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *