Aspartaam, gluten en zuivel. Hoe minder je weet, hoe meer je gelooft

Er is veel onzekerheid en twijfel als het gaat om voeding zoals zuivel, glutenbevattende producten, suiker, aspartaam en E-nummers. Afschrikwekkende plaatjes die via social media langskomen, flitsende blog-titels die gebruik ervan afraden en boeken vol met de gevaren van een betreffend ingrediënt of voedingsmiddel. Is er nog iéts waar we niet ziek van worden of dood aan gaan?

Het is goed om gezond te eten en op te letten als het gaat om wat je in je lichaam stopt. Maar het is nog beter om kritisch te blijven en niet alles zo maar te geloven. Een voedingsmiddel of ingrediënt is niet alleen goed of slecht, er is een middenweg. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, ook als het gaat om voeding.

Gluten de duivel?

Gluten kunnen problemen veroorzaken als je er gevoelig voor bent. Gluten zullen zeker problemen veroorzaken als je coeliakie hebt. Maar dat betekent niet dat ze hoe dan ook problemen veroorzaken als je er niet gevoelig voor bent.

Er zijn veel mensen die niet goed tegen gluten kunnen, ook zonder geconstateerde gluten-allergie. Er kunnen dus zeker redenen zijn om geen gluten te eten, maar dat betekent niet direct dat daarom iedereen moet stoppen met gluten.

Een veel gehoord negatief effect van gluten, is dat het zou zorgen voor het ‘lekkende darm syndroom’. Wanneer iemand met coeliakie gluten eet, zorgt de aanmaak van het stofje zonuline ervoor dat de darmwand beschadigd. Zonuline is een stof die in ons lichaam geproduceerd wordt. Bij mensen met coeliakie zorgt zonuline ervoor dat de darmwand geopend wordt, waardoor er indringers naar binnen kunnen. Ook wel het ‘lekkende darm syndroom’ genoemd.

Dit lekkende darm syndroom wordt door velen als reden gegeven om te stoppen met het eten van gluten, ook al ben je gezond. Maar wanneer jij niet gevoelig bent voor gluten, zullen de gluten geen aanleiding geven tot het lekkende darm syndroom. Er wordt geen extra zonuline geproduceerd wanneer je geen coeliakie hebt en het lichaam raakt niet beschadigd door de gluten [1] [2]. Je hoeft als gezond mens dan ook niet acuut alle gluten uit je leven te bannen of andere mensen bang te maken voor gluten. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer je neef allergisch is voor kiwi’s en daarom je hele familie stopt met het eten van kiwi’s, je oma een boek schrijft over alle gevaren van kiwi’s, en je zus de website anti-kiwi.nl opricht, uit angst voor de dood die nabij is.

Een ander argument om glutenvrij te gaan eten, is het razende gewichtsverlies dat er volgens velen mee te bereiken is. In de praktijk blijkt vaak dat mensen die gluten schrappen, veel gewicht verliezen. Of dit werkelijk door de gluten komt is natuurlijk de vraag. Door het schrappen van brood, koekjes, taart, sauzen en andere producten die gluten bevatten, worden er vaak minder calorieën gegeten dan voorheen. Het zou dus ook maar zo kunnen dat niet het glutenvrije eten zorgt voor gewichtsverlies, maar het feit dat er minder calorieën gegeten worden.

Glutenvrij eten is niet slecht, en als jij je er fijn bij voelt moet je het zeker blijven doen. Een voordeel van het schrappen van producten met gluten, is vaak dat er gevarieerder gegeten wordt omdat brood vervangen wordt door salades, en voedingsstof-arme snacks door snacks van pure ingrediënten. Daar is helemaal niks mis mee. Maar schrap gluten niet om de verkeerde redenen of vanwege de bangmakerij. Als je lekker af en toe wilt genieten van een stuk stokbrood bij je soep, kun je dat gerust doen zonder direct daarna te lekken.

Advies: Luister naar je lichaam. Als je er geen last van hebt, kun je het rustig eten. Als je er wel last van hebt eet je het niet. Als je er geen last van hebt maar ook niet wilt eten, eet je het niet maar laat je andere mensen zelf beslissen wat zij ermee doen, zonder angst te zaaien.

2 thoughts on “Aspartaam, gluten en zuivel. Hoe minder je weet, hoe meer je gelooft

  1. Iris zegt:

    Wel oppassen wanneer je ervoor kiest geen gluten te eten, ondanks je niet gluten intolerant bent. Wanneer je te lang geen gluten eet, kun je alsnog een gluten intolerantie ontwikkelen.

  2. Pingback: Blijft er nog wel wat over? – After all tomorrow is another day

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *