Hoe je in 3 weken je smartphone verslaving kan verminderen

We zijn ons er soms echt wel van bewust dat we meer op onze mobiel zitten dan dat we zouden willen. We zeggen dan wel dat we het willen minderen, maar meestal komt het er niet van. Ook willen we er niet snel een benaming aan hangen, maar toch is het wel vaak zo: we zijn echt wel een beetje verslaafd aan onze smartphone. Wij geven een paar tips hoe je van deze verslaving af kunt komen.

Het is niet bepaald goed voor onze mentale gezondheid wanneer we onze telefoons, laptops en tablets continu aan hebben staan en in ons handbereik hebben. Experts zijn het daar dan ook zeker mee eens. ”Wanneer mensen zo erg in apparaten zitten en online zijn, raken ze sneller hun vermogen kwijt voor zichzelf en voor andere mensen aanwezig te zijn,” zegt Jeffrey Rossman, PhD, directeur van Life Management bij Canyon Ranch in Lenox, Massachusetts. ”Het heeft een negatief effect op op onze gemoedsrust en relaties met anderen”. We weten dat het voor de meeste mensen niet haalbaar is om het helemaal los te laten, dus je hoeft je smartphone niet helemaal te verbannen.

Week 1

  • Voer technologievrije zones in: Rossman: ”Technologie sluipt er dagelijks steeds meer in dan dat we door hebben.” Zo’n vrije zone helpt ons om op bepaalde tijden echt even ‘offline’ te gaan.
  • Word ‘s ochtends beter wakker. Raak je telefoon de eerste 30 minuten nadat je wakker bent niet aan. ”Een ochtendroutine waarin je niet gelijk online bent op je smartphone helpt je de dag goed te starten.”
  • Plan digitaalvrije etentjes in. Zorg dat je tijdens je avondeten of tijdens je andere maaltijden je smartphone en andere apparaten weglegt. Op die manier kun je rustig eten.
  • Geef jezelf een tijdslimiet. Stel een tijdslimiet op voor het apparatuur waar je het meest verslaafd aan bent. Rossman: ”Als je jezelf in een zwart gat vindt in social media voordat je in slaap valt, zeg dan tegen jezelf dat je niet meer op je telefoon mag kijken na 9 uur ‘s avonds.”

Week 2

  • Breek de relatie met je telefoon. ”Vaak pakken we onze apparatuur erbij wanneer we ons vervelen of uit gewoonte,” vertelt Gary Small, MD, directeur van de UCLA Logevity Center. Deze week: maak gebruik van een hands-off benadering, behalve als het gaat om belangrijke berichtjes of e-mails. Laat de rest voor wat het is.
  • Zet je notificaties uit. Pas je instellingen en push-meldingen aan en zorg ervoor dat je alleen belletjes en berichten binnenkrijgt en niet elke social media update. Hierdoor zorg je ervoor dat je minder overwhelmed wordt door berichten en notificaties.
  • Creëer een lege ruimte. Scroll je altijd door je Facebook tijdlijn wanneer je in de rij staat? Refresh je constant je Twitter als je op de trein wacht? Zorg dat je je mind even leeg houdt wanneer je in dit soort situaties bent, zegt ook Dr. Small.
  • Maak vrije tijd. Vermaak je zelf elke dag een uur lang zonder dat je naar een beeldscherm staart (dus ook geen tv). Ga een boek lezen (zonder tablet), speel een spelletje met je kinderen of neem een lekker bad.

Week 3

  • Sluit je opnieuw aan. ”We zullen nooit stoppen met het gebruiken van onze apparatuur.” zegt Dr. Small. ”We moeten alleen goed kiezen waarvoor we ze gaan gebruiken.”
  • Stel herinneringen in om offline te gaan. Zet verschillende alarmen in die je elke 40 minuten een melding geven die je herinneren om even een rondje te lopen of om een glas water te pakken. ”Doe allerlei dingen die je gedachten even offline zetten voordat je weer achter je scherm kruipt.” zegt Dr. Small.
  • Block jezelf met een app. Download een app dat jouw telefoongebruik monitort. Gebruik bijvoorbeeld AppDetox (gratis; GooglePlay). Laat via deze app je app-gebruik bijhouden en zet het aantal keer dat je de app maximaal kan openen vast. Doe dit bijvoorbeeld wanneer je aan het werk bent.
  • Gebruik je telefoon om fit te blijven. ”Mijn vrouw en ik gebruiken elke ochtend een app om te mediteren.” zegt Dr. Small. ”Het is een telefoon gedreven ervaring, maar het is wel voordelig voor onze hersenen en lichaam”. Wil je graag andere slimme gadgets proberen? Probeer dan een stappenteller of volg een bedtime yoga video voor het slapen gaan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *