10 tips voor meer energie tijdens de koude wintermaanden

Steeds meer denk ik waar zijn we toch allemaal mee bezig? We werken zo hard, dat we bij moeten komen middels stilte retraites of sabbaticals. Het lijkt vaak alsof we op een sneltrein zijn gestapt die maar doordendert, die maar niet lijkt te stoppen en waar we maar niet vanaf kunnen. De cijfers van mensen met burn-outs, stress en oververmoeidheid liegen er niet om.

Aan deze hype, deze levensstijl, wil ik niet meer mee doen. Maar hoe creëren we nu meer rust? Hier mijn tips.

Houd je doelen scherp – focus

Ieder jaar maak ik een lijst met mijn doelen. Gericht op zelfontwikkeling, gezin, relaties, lichaam en gezondheid. Door mijn doelen helder te hebben kan ik gemakkelijk focus houden. Alles wat niet past bij mijn doelen en visie kan ik gemakkelijk(er) wegstrepen. Door minder keuzes te hebben, houd ik bovendien meer energie over.

2. Minder telefoon, minder social media

Wist je dat we gemiddeld 212 keer per dag op onze telefoon kijken? Gemiddeld 3 uur en 16 minuten per dag! En ongeveer 1x per 4 minuten pakken we onze telefoon (bron Universiteit van Nederland, professor dr. Kirscher). Kijk eens naar jouw telefoongebruik? Vaak hoor ik namelijk: “ik heb daar geen tijd voor”. Je hebt wel tijd, de vraag is wat is jouw prioriteit?

3. Tijd voor jezelf: ontspannen

Dit is een belangrijke, en voor mij mijn grootste valkuil. Het eerste wat het merendeel skipt, wanneer het druk is, is tijd voor zichzelf. Tijd om te ontspannen, door yoga, sport of meditatie gaan als eerst van de lijst. Vaak ook omdat tijd voor jezelf gepaard kan gaan met schuldgevoel (bijvoorbeeld naar partner en kinderen). Het wordt soms gezien als egoïstisch. Onderzoek wijst echter uit dat de tijd die je besteed aan jezelf, je dubbel terug verdiend. Je bent vrolijker, productiever en slaapt bijvoorbeeld beter. Als eerste morgen inplannen voor de rest van de week dus.

4. Zeg vaker nee

Het merendeel van onze tijd wordt besteed aan dingen die op ons af komen. We gedragen ons naar hoe we denken te moeten zijn, doen dingen ‘omdat dat hoort’, of omdat je voor de ander denkt (pleasen). Hierdoor gaan we vaak over onze eigen grens, terwijl wanneer je open en eerlijk bent tegen de ander, deze vaak juist begrip heeft. Heb jij je (weer) voor niets druk gemaakt. Zonde van je energie!

5. Waar heb je daadwerkelijk invloed op?

Besteed vooral tijd aan dingen waar je echt invloed op hebt. Je eigen gedrag, je reacties, je gedachten. Maak tijd voor zelfreflectie! Anderen proberen te veranderen is zonde van je tijd. Als dit wel echt één van je wensen is: experimenteer dan met het veranderen van je eigen gedrag en kijk welk effect dat heeft (als je deed wat je deed kreeg je wat je kreeg).

6. Stop met multitasken

Onderzoek wijst uit dat multitasken totaal niet efficiënt is. Volgens onderwijspsycholoog en professor dr. Kirscher van de Universiteit van Nederland bestaat multitasken niet eens. Het enige dat bestaat is taak omschakeling. Je switcht van taak naar taak. En voor elke omschakeling betaal je een boete, namelijk tijd!

7. Start to move

Vooral met dit herfst weer, de donkere dagen is het zo verleidelijk neer te ploffen op de bank: met Netflix en chocola. Verslap niet: beweging zorgt voor meer energie. En die killerbody creëer je juist nu, tijdens de donkere dagen. Strak in je zwempak in de zomer, right?! Scheelt je meteen weer een reep chocola ;-).

8. Vermijd toegevoegde suikers / geraffineerde suikers

Lees etiketten! Ik kan dit niet genoeg benadrukken. Toegevoegde suikers zorgen voor enorme pieken in je energie niveau (sugar rushes), maar ook diepe dalen en daardoor een dip in jouw energie level, waardoor je weer hunkert naar snelle suikers. Het is bizar in hoeveel producten verborgen suikers zijn verwerkt.

9. Matig je alcohol verbruik

Ooit je slaap gemeten na  één of twee glazen alcohol. Alcohol kost energie. Daarnaast kan het ongemakkelijke momenten opleveren (soms, wanneer je je niets meer kan herinneren van de avond ervoor), het bevat veel kcal, dus het maakt ons dikker, maar het zorgt ook voor een minder ontspannen en diepe slaap.

10. Seks

Tja, we zijn soms nogal preuts, als Nederlanders. (behalve in films dan), maar heb vaker seks! Regelmatig seks zorgt voor energie, zelfvertrouwen, geluk, verbondenheid, maar is ook nog eens een goede workout. Meer tijd voor vrij maken dus ;-).

Laten we samen de wereld gelukkiger maken! 🙂

Liefs,

Saar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *