Zie jij gezonde voeding als inspiratiebron of als iets noodzakelijks?

Helemaal vrolijk word ik als ik over de markt loop en al die marktkramen zie met vers fruit, of bijvoorbeeld het fruit in die hele grote, buitenlandse supermarkten. Ik kom net terug van vakantie uit Frankrijk, waar het er allemaal nog lekkerder uitziet.

Zoveel soorten

Heerlijke perziken, nectarines, bessen, meloenen, abrikozen, citrusvruchten en niet te vergeten; vijgen! Weleens van drakenfruit gehoord? Ik vind het een prachtige vrucht om te zien; paarsrood en als je hem opensnijdt is hij wit met zwarte pitjes. Het vruchtvlees is niet heel zoet, maar wel aangenaam van structuur en zeker in een fruitsalade komt hij heerlijk tot zijn recht.

Wat ik zo leuk en lekker vind aan fruit, is dat het zoveel mogelijkheden biedt en eigenlijk een prima vervanging is van snoep. Ik kan heerlijk snoepen van fruit. Ik neem het vaak mee naar kantoor en tijdens mijn werk prik ik dan lekker een vorkje weg. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik soms zo enthousiast word van al dat fruit in zo’n vrolijke marktkraam, dat ik de verleiding niet kan weerstaan. In zo’n geval kom ik vaak met meer fruit thuis dan ik eigenlijk had bedacht. Maar dat is helemaal geen probleem, want wie lust het nou niet? Dus wij doen er thuis vanalles mee.

Ik ken eigenlijk geen ander product dat je op zoveel verschillende manieren kunt gebruiken. Of je het nu gebruikt voor smoothies, (fruit)salades, in de yoghurt of ’s avonds met vlees of vis: fruit is eigenlijk overal wel lekker bij. Daarnaast kun je er heerlijk mee bakken. Een taart met fruit bijvoorbeeld, of een heerlijke crumble voor in de winter. Ook wat druiven en vijgen met noten bij een kaasplankje werkt prima na een gezellig etentje.

The Better You

Met The Better You wil ik mensen voorlichten over gezonde voeding, maar dan vooral de lekkere en makkelijke manier daarvan. Ik verbaas mij erover dat nog steeds zoveel mensen zich er niet van bewust zijn dat ook gezonde voeding lekker is. En echt hoor, ook in mijn directe omgeving; vriendinnen van mij bijvoorbeeld die niet weten waar ze de inspiratie vandaan moeten halen. Op mijn Instagram-account, _thebetteryou, kun je ook wat ideeën opdoen.

Jong geleerd is oud gedaan

Gezond wordt vaak nog geassocieerd met ‘niet lekker’. Ik herinner me een gebeurtenis van toen mijn dochter nog naar de peuterspeelzaal ging. Ze mocht trakteren en wilde graag fruitspiesjes uitdelen. Het leek mij eigenlijk vrij eenvoudig. Ik was vooral jaloers op alle moeders die de mooiste dingen knutselden, vooral met snoep. Maar goed, zij wilde fruitspiesjes.

Wat mij toen zo verbaasde, is dat meer dan de helft van de kinderen geen idee had wat ze in hun handjes hadden. Ik weet bijna zeker dat het tegenwoordig wel anders is. Gelukkig krijgt gezonde voeding steeds meer aandacht, maar dit is dus niet eens zo lang geleden. En wat ik nu nog zo jammer vind, is dat een hoop mensen voeding nog steeds als een noodzakelijk kwaad zien, en niet als een inspiratiebron om leuke en lekkere gerechten mee te maken.

Als je voeding op een andere manier aanbiedt en je kinderen er al jong bij betrekt, wordt het veel vanzelfsprekender om gezond(er) te gaan eten. Fruit bevat veel vezels die nodig zijn voor je spijsvertering. En wat het extra leuk maakt, is dat die gezonde voeding zijn eigen specifieke krachten heeft. Het meeste fruit bijvoorbeeld, zit vol met vitaminen en mineralen die de werking van antioxidanten hebben.

Dit zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor ontstekingen, dat je sneller herstelt wanneer je spierpijn hebt na het sporten, dat ongewenste bacteriën gedood worden en het gaat zelfs veroudering tegen. Bovendien zorgt fruit voor een lager risico op hart- en vaatziekten en ook nog eens voor minder kans op diabetes type 2. Als je dit allemaal weet, zorg je toch wel dat je aan minimaal 200 gram fruit per dag komt? 😉

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *