Zalm-met-gegrilde-groente

Vandaag kiezen we voor een voedzame en toch lichte maaltijd. Een recept van Voedzaam & Snel met slechts drie hoofdingrediënten, minimale voorbereidingstijd en zeker een culinair gerecht voor op tafel. Wanneer de groente in de oven staat, kan jij alvast genieten van een goed glas wijn. De perfecte afsluiting van de week!

De herfstgroente koken we niet van tevoren, waardoor alle vitamines en mineralen blijven behouden en in de oven toch heerlijk zacht van smaak worden. Seizoensproducten eten heeft meerdere voordelen; ze voldoen aan de vitaminebehoefte van ons lichaam, ze zijn vers, ze zijn beter voor het milieu en stimuleren de lokale economie! Ook niet heel onbelangrijk; ze zijn budgetproof.

Zalm

Ook zalm is ook een voedzame en lekkere keuze. Zalm bevat veel goede vetten, eiwitten, mineralen en vitamines die we nodig hebben om ons lichaam te voeden. De kans op hart- en vaatziekten, depressie en ontsteking van de gewrichten wordt verkleind. Zalm heeft een positieve werking op de hersenen, zenuwen en ogen. Zowel vanbinnen als vanbuiten zal de vis ons laten stralen. Het is namelijk ook goed voor de haargroei, zorgt voor glanzend haar en helpt tegen haaruitval.

What you need (2 porties)

  • Spruiten – 300 gram
  • Roomboter (of gebruik alleen olijfolie) – 30 gram
  • Bospenen – 6 stuks
  • Zalmmoten (150 gram per stuk) – 2 stuks
  • Dille – 1 theelepel
  • Olijfolie – een scheutje
  • Peper en zout – naar smaak

Make, Shake & Bake

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Snijd de eindes van de spruiten en verwijder het buitenste blad.
  3. Snijd de kop met het groen van de bospeen en spoel de penen onder de kraan. Schillen is niet nodig.
  4. De bospenen en spruiten mogen samen in een kleine ovenschaal.
  5. De roomboter mag in kleine klontjes verdeeld worden over de groente. Gebruik je liever geen roomboter? Dan kun je er ook voor kiezen om de groente te besprenkelen met olijfolie.
  6. Breng het op smaak met wat peper en zout.
  7. Doe de schaal 40 minuten in de oven. Schep het na de helft van de tijd even om.
  8. Nu kan de zalm rustig op kamertemperatuur komen, voordat het tijd is om te bakken.
  9. Begin pas met de zalm als de groente nog vijf minuten in de oven moeten.
  10. Verwarm een scheutje olijf- of kokosolie in een koekenpan en bak de zalm aan twee kanten aan. Op de huid mag het iets langer, zo’n vier minuten.
  11. Haal de schaal uit de oven als het gerecht klaar is en schep de groente op een bord.
  12. Leg de zalm erbovenop en bestrooi dit met peper, zout en dille. Eet smakelijk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *