Wees pessimistisch optimistisch over goede voornemens

Het is weer bijna 1 januari. Maak jij nog goede voornemens of ben je er al mee gestopt omdat het toch niet werkt? Afvallen staat vaak in de top 3. Daarbij hoort ook bewegen en veel mensen schrijven zich daarom in bij een sportschool.

Een goed voornemen geeft ons een goed gevoel. Voor velen is december een stressvolle maand met veel afspraken, verplichtingen, werk dat af moet, etc. Stress maakt ons brein gevoeliger voor verleidingen. Vaak beland je hierdoor in het ‘what-the-hell-effect’. Je denkt dat nu toch al alles verknald is en gooit het bijltje erbij neer. Je eet die hele reep Tony’s op en slaat de sportschool een week over. Een logische reactie om je dan weer goed te voelen, is het voornemen om te veranderen. En… een goed voornemen is geboren. Je hebt weer hoop.

Waarom dan die goede voornemens?

Je gaat je dus beter voelen door een goed voornemen, zoals een paar keer per week naar de sportschool gaan. Je gaat fantaseren hoe alles zou zijn als het anders is en waarom zou je klein fantaseren? Je kan heel goed groot dromen, maar met doelen stellen is het wel belangrijk om realistisch te blijven. Een goed voornemen wekt een goed gevoel op en geeft hoop, alleen het is valse hoop. Een goed voornemen is bedoeld om je goed te voelen. Dus als je je goed wilt voelen, zijn de goede voornemens de manier. Als je ook daadwerkelijk bereid bent om je gedrag te gaan veranderen, ga dan doelen stellen en plannen maken.

De beslissing van het gaan veranderen leidt tot onmiddellijke bevrediging, maar het daadwerkelijke veranderen valt vaak vies tegen. Het is hard werken daar in die sportschool (en je moet er ook nog naartoe). En vergeet het aanpassen van je voedingspatroon niet. Als jij bent zoals het grotendeel van de mensen richt je je vooral op resultaat. Ik kan je nu al vertellen dat je deze niet zo snel bereikt als gehoopt en met deze eerste tegenslagen verandert het goede gevoel van het voornemen om meer te gaan sporten in teleurstelling en frustratie. Het goede gevoel van het voornemen is dus uitgewerkt en het bijltje wordt er vaak bij neergegooid, totdat je weer aan de volgende cirkel begint.

Pessimistisch optimistisch

Je bent je eigen baas en jij weet door je eerdere ervaringen wat wel werkt en wat niet werkt. Denk eens na over jouw eigen reden om te veranderen en hoe dit eruit zou zien. Wil je alleen veranderen als je je rot voelt? Of is het maken van goede voornemens/doelen prettig, omdat je dan kunt fantaseren over het goede gevoel?

Als je echt wilt veranderen, dien je ook enigszins pessimistisch te zijn. Als je namelijk van tevoren weet wat ervoor kan zorgen dat je je goede voornemens niet haalt, kun je plannen bedenken over wat je gaat doen om je goede voornemens wel te halen. Dus wat ga je doen als je op je vaste sportdag een belangrijke afspraak hebt? Wat doe je als je maar weinig tijd hebt? En zo zijn er meer momenten te verzinnen waarop het een uitdaging is om naar de sportschool te gaan (of een andere manier van bewegen te doen). Maak een ‘als ik … / dan …’ plan voor elke uitdaging waarvan je weet dat je die gaat tegenkomen. Doe dat echt voor elk obstakel, zowel groot als klein. Dus wees wel wat pessimistisch over goede voornemens. Dan kun je een plan maken en ga je het volhouden! Door je te focussen op het plan in plaats van het resultaat blijf je veel meer gemotiveerd en dan komt het resultaat echt wel.

Als je merkt dat het lastig blijft om echt door te zetten, neem dan contact met me op en dan gaan we samen op zoek naar wat werkt voor jou. Jij bent tenslotte je eigen goeroe.

Bron: De kracht van wilskracht. Hoe zelfbeheersing werkt en wat je eraan kunt doen – Kelly McGonigal.

One thought on “Wees pessimistisch optimistisch over goede voornemens

  1. Pingback: Goede voornemens? Wees wel pessimistisch! - Anoek Sport en Voeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *